دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان

خداوندا! در این روز نیکی و احسان را در نزد من دوست بگردان+ صوت و شرح دعا

۱۳۹۰/۰۵/۲۱ - ۰۸:۵۲:۱۸
کد خبر: ۶۹۹۷۳
خداوندا! در این روز نیکی و احسان را در نزد من دوست بگردان+ صوت و شرح دعا
برای هر روز از روزهای ماه مبارک رمضان دعاهایی از اهل‌بیت(ع) توصیه شده است که می‌توانید برای دیدن و شنیدن دعای روز یازدهم و شرح آن ادامه خبر را بخوانید.
به گزارش سرویس قاب نقره برنا، در دعای روز یازدهم ماه مبارك رمضان می‌خوانیم:
بسم الله الرحمن الرحیم
«اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَىَّ فیهِ الاِْحْسانَ وَكَرِّهْ اِلَىَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ وَحَرِّمْ عَلَىَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ بِعَوْنِكَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ»

خدایا دوست گردان به من در این روز نیکی را و نـاپسند بدار در این روز فسق و نافرمانی را و حرام کن بر من در آن خشم و سوزندگی را به یاریت ای دادرس داد خواهان.



شرح فرازهای دعا

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح «اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَىَّ فیهِ الاِْحْسانَ» می‌گوید: خدایا كاری كن كه من خوبی را دوست داشته باشم و از بدی و گناه بدم بیاید. خدایا كاری كن كه كار خوب انجام دهیم. یا به درمی، یا به قدمی و یا به زبانی. آدم باید از انجام كارهای خوب لذت ببرد و در احسان ریاكاری نكنند تا در این صورت در قیامت به او اجر دهند.

وی می‌افزاید: بهترین خوبی‌ها این است كه كسی به بستگان فقیرش كمك كند. بعضی‌ها به فامیل مستحق خود رسیدگی نمی‌كنند و به اشخاص دیگر كمك می‌كنند. مرحوم آقای بروجردی احتیاط می‌كرد و می‌فرمود كه اگر در شهرتان مستحق است، اشكال دارد كمك خود را به شهرهای دیگر بفرستید. برخی از مراجع نیز معتقد بودند كه فطریه را باید به مستحقان شهر خود پرداخت كرد.

این استاد بزرگ اخلاق در ادامه می‌گوید: حدیث داریم كه «بهترین شما كسی است كه غذا درست كند و به در خانه‌ها ببرد.» خوب است كه به یاد مردگان خود غذایی درست كنید و شب‌های جمعه آن را پخش كنید. روایت داریم كه روح مردگان مؤمنین شب‌های جمعه به درخانه فرزندان خود می‌آیند و طلب روزی می‌كنند. در گذشته در خیر اموات، نذری‌های زیادی داده می‌شد؛ اما الان اینگونه نیست و به همین علت است كه روح پدران ما از ما راضی نیستند و امورات زندگی‌مان به خوبی نمی‌گذرد.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه اظهار می‌كند: هیچگاه خودتان را خوب مپندارید و در نمازهای شب پیش خود بگویید كه هنوز بد هستید. امام سجاد (ع) با آنكه معصوم است در دعای ابوحمزه ثمالی می‌فرماید؛ خدایا آیا بین بندگان كسی از من بدتر وجود دارد؟

وی در شرح فراز «وَكَرِّهْ اِلَىَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ» بیان می‌كند: خدایا كاری كن تا از فسق و معصیت بدم بیاید. آیا می‌شود كسی از گناه بدش بیاید؟ بله، وقتی شما عادل شدید گناه در نظرتان بد می‌شود. معصومین (ع) به این دلیل گناه نمی‌كنند كه معصیت در نظر آنها زشت است.

آیت‌الله متجهدی تهرانی همچنین در شرح «وَحَرِّمْ عَلَىَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ» تصریح می‌كند: خدایا غضب و آتش خودت را بر من حرام كن. جهنم مصیبت‌های بسیاری دارد و إن شاء‌الله هر كسی با ولای امیر‌المؤمنین (ع) و ولای اهل بیت (ع) از دنیا برود، جهنم نمی‌رود. امام صادق می‌فرمود: «ایمانتان را با خودتان بیاورید، ما دستگیری و شفاعت می‌كنیم.»

وی با بیان اینكه آیات شفاعت موجود در قرآن مربوط به كسانی است كه با ایمان از دنیا می‌روند، می‌گوید: در قرآن دو نوع آیه درباره شفاعت داریم. به اذن خدا برخی كه ایمان دارند، شفاعت می‌شوند؛ اما آنها كه بی‌ایمان هستند شامل شفاعت نمی‌شوند.
آیت‌الله مجتهدی تهرانی همچنین درباره فراز پایانی روز یازدهم ماه رمضان می‌گوید: «بِعَوْنِكَ» یعنی به كمك تو ای خدا. تا خدا ما را كمك نكند، نمی‌توانیم به محتویات این دعا دست پیدا كنیم. البته باید عمل هم بكنیم. اگر یك گام به سمت خدا بردارید، خدا چند گام به سمت شما حركت می‌كند. برای اینكار با خدا ارتباط بگیرید. با حضور در مساجد و زیارتگاه‌ها با خدا ارتباط بگیرید.

وی در پایان سخنان خود در معنی و شرح دعای روز یازدهم ماه رمضان می‌گوید: «یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ» یعنی اینكه هر كس پناه و فریادرس می‌خواهد، خدایا تو پناهش می‌دهی و با این عبارت از خدا می‌خواهیم كه دعای ما را مستجاب كند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز