بررسی اتفاق نوظهور قرارهای فیس بوکی/۳

پرداختن به روابط اجتماعی نیاز فطری انسان است/جوانان را آگاه کنیم

۱۳۹۰/۰۶/۰۳ - ۱۲:۱۹:۳۱
کد خبر: ۷۲۶۰۰
پرداختن به روابط اجتماعی نیاز فطری انسان است/جوانان را آگاه کنیم
مدرس دانشگاه اصفهان گفت:از ابزارهایی به نام شبکه‌های اجتماعی می‌توان در جهت اعتلای فرهنگ خود و آگاهی جوانان استفاده کرد.
به گزارش خبرنگار برنا این روزها این دو کلمه را فراوان شنیده‌ایم:" قرارهای فیس بوکی" نوعی از ارتباط‌های پنهانی در لایه‌های مجازی اجتماع که افراد را با هدفی مشترک در فضایی دور هم جمع می کند. قرار فیس بوکی برای آب بازی یکی از مصادیق این نوع ارتباط است که البته حواشی بسیاری را به دنبال داشت و به سوژه خبرگزاری‌ها و رسانه‎های داخلی و خارجی تبدیل شد. در این راستا و به این بهانه برنا سراغ از کارشناسان و صاحب نظران گرفت تا در ابتدا به این نوع قرارها از دیدگاه اجتماعی و روانشناختی بپردازد و در قدم بعدی را‌ه‌کارهایی برای برخورد مناسب با این نوع از پدیده‌های اجتماعی که می توانند در جای خود آسیب زا یا مفید باشند ارایه کند.

محسن نصری مدرس دانشگاه اصفهان، کارشناس ارشد جامعه شناسی در گفت و گو با برنا گفت: یکی از خصلت های فطری انسان ها زندگی اجتماعی است و به همین دلیل به روابط اجتماعی می پردازد. در گذشته به دلیل زندگی ساده ای که انسان ها داشتند و پایین بودن سطح توانمندنی‌های تکنولوژیک‌ روابط اجتماعی رودرو صورت برقرار می‌شد،اما در چند دهه اخیر با رشد علم و فناوری‌های گوناگون به ویژه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی تحول عظیمی در روابط اجتماعی و زندگی انسان‌ها به وجود آمده است. یکی از این موارد ایجاد شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و توییتر است. این شبکه‌ها ابزارهایی هستند که مثل چاقو می مانند و بنابراین می توان از آنها استفاده منفی یا مثبت شود.

وی افزود: متاسفانه به دلیل اینکه نظام سلطه غرب و کشور‌های آمریکایی و اروپایی تولید کننده و تقویت کننده چنین شبکه‌هایی هستند و با قدرت رسانه‌ای خود از افراد علیه ملت‌ها و دولت‌ها استفاده می کنند. یک بعد از استفاده از این ابزارها در مسایل سیاسی است که شاهد بودیم از این ابزار در اتفاق‌هایی استفاده شد،اگر چه موفق نبودند. اما در حال حاضر به نظر می رسد به دور از فضاهایی سیاسی برای استفاده‌های فرهنگی هم از این ابزار استفاده می شود، گرچه در این موارد هم در پشت صحنه هدفی سیاسی وجود دارد و در جهت تخریب فرهنگ استفاده می شود.

امروزه در کنار موارد سیاسی از این ابزارها به عنوان ابزار فرهنگی برای ایجاد شادی و نشاط استفاده می کنند و در پوششی به ظاهر خوب استفاده های خود را انجام می دهند.

مدرس دانشگاه اصفهان در ادامه با بیان اینکه می توانیم از چنین ابزارهایی در جهت اعتلای فرهنگ خود استفاده کنیم افزود: از چنین ابزارهایی می توانیم در جهت ‌آگاهی، بیداری اسلامی در سطح منطقه هم استفاده کنیم.باید در کنار این مساله به جوانان آگاهی بدهیم تا بدانند گاهی این شبکه های اجتماعی به دنبال انحطاط اخلاقی در جامعه‌مان هستند.

وی در قالب توصیه‌هایی تصریح کرد: باید از این ابزار در راستای رشد و تعالی فرهنگ خود و منطقه‌ استفاده کنیم و هم به نسل جوان و هم مردم خود آگاهی لازم را بدهیم تا مراقب این شبکه‌ها باشند. البته عده ای از افراد بدون اگاهی و تنها با هدف تفریح و شرکت در فعالیت های گروهی و اجتماعی وارد این شبکه‌ها می شوند،اما باید بدانند که اهداف سیاسی پشت این برنامه ها وجود دارد.

نظر شما