گزارش برنا از بازار آشفته کار دست روی لباس؛

از دستمزد نازل منجوق‌دوز‌ها تا کلاه گشاد مزون داران بر سر مشتری

۱۳۹۰/۰۶/۱۶ - ۱۴:۱۳:۰۴
کد خبر: ۷۵۱۰۴
از دستمزد نازل منجوق‌دوز‌ها تا کلاه گشاد مزون داران بر سر مشتری
هر چه کار روی لباس ظریف‌تر و خوش‌دوخت‌تر باشد در قیمت نهایی آن موثر است با این حال سهم اندکی از این درآمدهای آن‌چنانی به جیب کسانی می رود...

به گزارش باشگاه برنا،لباس شب با کاردست، قیمت‌ها بر اساس نوع کار روی لباس تعیین می‌شود و ... این ها جملاتی که که به وفور در مراکز خرید لباس شب و نامزدی به گوش می‌رسد.

بیشتر لباس های موجود در مراکز خرید تولید داخل‌اند اما کسانی هستند که روی آن ها با مواد مختلف کار انجام می دهند تا لباس شکیل‌تر به نظر برسد این را فروشنده یکی از فروشگاه‌ها می‌گوید و تاکید می‌کند لباس‌ها بر اساس نوع کار و موادی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند، تعیین قیمت می‌شوند.

با این حال هیچ قیمت ثابتی در مورد کارهای روی لباس وجود ندارد و به نظر می‌رسد که هر کس بر اساس سلیقه خودش روی این نوع کار قیمت می‌گذارد. قیمتی که گاهی از هزینه کل لباس بیشتر است.

عدالتی مدیر یکی از مزون های معروف شمال شهر است و از هزینه کار روی لباس که می‌پرسی می‌گوید: قیمت‌ها به حجم کار و موادی که مورد استفاده قرار می‌گیرد بستگی دارد. هزینه کار از 50هزار تومان شروع می‌شود و ممکن است تا 150 هزار تومان هم افزایش پیدا کند. قیمت گل‌های پارچه‌ای هم دانه‌ای 4هزار تومان است.



وی درباره تفاوت مواد مورد استفاده هم می‌گوید: سنگ‌های اتریشی قیمت بالاتری دارند و آن هم به این دلیل است که برق بیشتری دارند و در برابر شستشو مقاومند.

قیمت زیر 50 هزار تومان کار دست نداریم این جمله را "صفا" مدیر یکی از مزون‌های لباس عروس می‌گوید و ادامه می‌دهد: بدون طراحی لباس نمی‌توان درباره قیمتش صحبت کرد چون به نسبت طراحی قیمت تعیین می‌شود و بهتر است حضوری تشریف بیاورید.کمتر است 50 هزار تومان کار قبول نمی‌کنیم اما با توجه به نوع مواد قیمت ها تغییر می‌کند. برای برخی از مشتریان از پلاستیک استفاده می‌کنیم که دانه ای 10 تومان است اما سنگ‌هایی هم داریم که دانه 1500 تومان است. بنابر این ما بر اساس هر نوع بودجه کار می‌کنیم!

جوکار مدیر یک مزون لباس عروس است و درباره قیمت‌کار دست به خبرنگار برنا توضیح می‌دهد: هر طور که مشتری بخواهد کار می‌کنیم مثلا عروسی هست که تمایل دارد سرتاپای لباسش کار شده باشد چنین کاری اگر از مواد با کیفیت استفاده شود حدود یک میلیون و 500هزار تومان هزینه دارد و این هزینه از هزینه دوخت لباس جدا است.

سیما تازه عروسی است که این روزها دنبال لباس می‌گردد از قیمت ها که می‌پرسی می‌گوید: هر چه لباس پرکارترباشد قیمت بالاتری دارد برای همین سعی می‌کنم تا جای ممکن از کار روی لباس ها کم کنم!

بیشتر مزون کارها ادعا می کنند که بخش عمده ای از این هزینه به جیب کسانی می‌رود که کار دست را انجام می‌دهند اما انگار واقعیت چیز دیگری است.



یکی از مزون ها برای کار دست روی لباس‌ها، منجوق‌ دوز استخدام می‌کند. از دستمزد‌ها که می‌پرسی قیمت‌های نازلی را تعیین می‌کند و می‌گوید: برای دوخت هر گل 250 تومان دریافت می‌کنید و زمان کافی هم به شما داده خواهد شد.

جعفری مدیر یک مزون لباس عروس هم می‌گوید: لباس‌ عروس‌های ما خیلی پر گل است و برای هر گل 100 تومان مزد دریافت می‌کنید ‌اما می‌توانید کار را به خانه ببرید و لوازم کار را هم خودمان در اختیارتان می‌گذاریم!

این قیمت‌ها حتی برای گلدوزی روی لباس‌ها هم صادق است و مثلا یک تولیدی برای دوخت یک دست تونیک شلوار پر کار تنها 2هزار تومان دستمزد می‌دهد.

همه این ها در حالی است که بیشترین جلوه لباس وابسته به نوع کاری است که با صرف زمان و وقت بسیار روی لباس انجام می‌شود و هر چه کار روی لباس ظریف‌تر و خوش‌دوخت‌تر باشد در قیمت نهایی آن موثر است با این حال سهم اندکی از این درآمدهای آن‌چنانی به جیب کسانی می رود که با رنج و سختی دانه دانه سنگ‌ها را کنار هم می‌دوزند تا درآمد حلالی کسب کنند تا عده‌ای بتوانند در مهمانی با تفاخر قدم بردارند!

نظر شما