گزارش برنا از یک ورزش قدیمی

آلیش؛ ورزشی برای رستم و سهراب‌های ۲۰۱۱/ مربیان این ورزش حقوق ندارند

۱۳۹۰/۰۶/۲۷ - ۱۵:۲۵:۴۴
کد خبر: ۷۷۱۶۵
آلیش؛ ورزشی برای رستم و سهراب‌های ۲۰۱۱/ مربیان این ورزش حقوق ندارند
این رشته ورزشی در دل فرهنگ ما ریشه دارد و ورزش جوانمردی‌هاست و به هل دادن و حریف را از تشک به بیرون راندن امتیاز داده نمی شود.

به گزارش خبرنگار برنا، یکی از تفریحات گذشته ایرانیان کشتی گرفتن و پنجه در پنجه حریف شدن بود که در متون ادبی مثل شاهنامه به وفور قابل مشاهده است . این پنجه در پنجه شدن و گلاویز شدن به گفته "فرشاد ورجاوند"، همان کشتی آلیش بوده و به وضوح در متون و عکس هایی که برجا مانده دیده می شود.

دبیر انجمن ورزش آلیش، درباره تاریخچه ورزش "کشتی با کمربند آلیش" به خبرنگار باشگاه جوانی برنا توضیح می دهد: اهالی مازندران و شهرهای ساحلی از زمان های گذشته بعد از انجام یک روز کار و تلاش و فعالیت و کشاورزی به عنوان تفریح این ورزش را انجام داده و ورزشی است که ریشه در فرهنگ این منطقه دارد و قبل تر از آن هم در شاهنامه و نبرد رستم و سهراب که مشخصه های نبرد آنها دست در کمر و پنجه در پنجه شدن است وجود دارد که این نبرد بسیار شبیه به ورزش آلیش است.

به طور کلی این رشته ریشه های تاریخی در دل فرهنگ ما دارد این ورزش، ورزش جوانمردی هاست و به هل دادن و حریف را از تشک به بیرون انداختن امتیاز داده نمی شود باید پنجه در پنجه حریف ایستاد و در این حالت فن را اجرا کرد.

وی شهرهای سمنان، بندر ترکمن، مازندران و گنبد را از شهرهایی می داند که با قدرت این رشته ورزشی در آن انجام می شود. بنا برگزارش برنا جالب است بدانید ایران یکی از کشورهای برجسته در این ورزش در جهان است و چند مقام آسیایی و جهانی را بدست آورده است. 

 کشتی با کمربند آلیش ایران دارای کرسی جهانی و آسیایی است و دکتر عبدالکریم سودی رییس انجمن این رشته در ایران به عنوان نائب رییس این رشته در آسیا و عضو هیات رییسه فدراسیون جهانی فعالیت می کند. هم اکنون این ورزش در46 کشور جهان دنبال می شود که کشورهای حوزه دریای خزر، روسیه و کشورهای عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی حرف های برای گفتن دارند. 


دبیر انجمن کشتی آلیش به خبرنگار برنا می گوید: مسابقات جهانی این رشته در اواخر مهرماه در سه رده جوانان، بزرگسالان و خانم ها در مشهد برگزار می شود.

وی در انتها از امکانات و توجه کمی که به این رشته می شود گلایه می کند و می افزاید: برای کشتی گیران و مربیان این رشته حقوقی در نظر گرفته نمی شود. باید بیشتر به این رشته توجه شود به هر حال آلیش از ورزش های مدال آور برای کشورمان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز