نگاهی بر پخش فیلم‌ و عکس‌خشونت بار در جامعه/۲

۸۵ درصد از کسانی که فیلم خشن می‌بینند ناهنجاری رفتاری دارند

۱۳۹۰/۰۸/۱۲ - ۱۶:۲۳:۱۴
کد خبر: ۸۵۲۸۵
۸۵ درصد از کسانی که فیلم خشن می‌بینند ناهنجاری رفتاری دارند
85 درصد از کسانی‌که علاقه به تماشای صحنه‌های خشن و یا تکرار نمایش آن‌ها را دارند؛ دچار ناهنجاری رفتاری خشونت طلبی و لذت بردن از آزار دیگران هستند.

به گزارش برنا،این هفته در فضای اینترنت کشور، فیلمی پخش شد که در آن پدری سه دختر خود را با شلیک گلوله گشت. دیدن این فیلم و صدای فریادهای دختری که به پدرش التماس می کرد تا او را نکشد دل هر بیننده ای را به درد می‌آورد. اما سوال اینجاست که براستی چرا افراد در جامعه مشتاق دیدن این فیلم و صحنه‌های حاشیه‌ای واقعی از زندگی دیگران هستند؟

مجید ابهری، جامعه شناس و آسیب شناس و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار برنا  در مورد این فیلم و حواشی آن در جامعه گفت: نمایش خشونت زمینه‌ساز خشونت‌های بیشتر است. 85 درصد از کسانی‌که علاقه به تماشای صحنه های خشن و یا تکرار نمایش آن ها را دارند؛ دچار ناهنجاری رفتاری خشونت طلبی و لذت بردن از آزار دیگران هستند.

وی ادامه داد:متاسفانه برخلاف تصور بانیان اینترنت که قصدشان استفاده‌های مطلوب علمی،فرهنگی و هنری از این فرایند قرن حاضر بود؛ بعضی از افراد به دلیل وجود ناهنجاری‌های روانی و ضعف تربیت خانوادگی اقدام به ارسال و نمایش فیلم‌ها و عکس‌هایی می کنند که باعث تکرار خشونت، گسترش و افزایش آن و آزار عاطفی دیگران می‌شود.

این آسیب شناس تماشاگران اینگونه آثار را به  2گروه تقسیم کرد و گفت:یک گروه از روی کنجکاوی و کسب خبر به بازدید می‌روند و گروه دوم که در اکثریت هستند افرادی‌اند که از تماشای اینگونه صحنه‌ها لذت می‌برند.کسی‌که در کودکی از صحنه سربریدن یک حیوان مثل مرغ یا گوسفند لذت می‌برد، در دوران رشد و جوانی نیز بیماری‌اش حادتر شده و از صحنه های خشن تر کسب لذت می‌کند.


ابهری تصریح کرد:متاسفانه انعکاس بسیاری از اینگونه اقلام جنبه اطلاع رسانی ندارند.‌ فقط برای تکرار صحنه‌های هولناک و آزار دهنده آن هستند.اگر قصد آنها اطلاع رسانی و پیشگیری است؛ باید از صحنه های دلخراش صرفنظر کرده و در کنار اینگونه مسایل کارشناسی و کالبد شکافی علمی بنمایند.

وی در پایان گفت:پدری معتاد به روانگردان در حالت توهم اقدام به قتل 3 فرزند خود آنهم با اسلحه گرم می‌کند،دختر بزرگتر با گوشی تلفن همراه تا آنجا که ممکن بوده از صحنه‌ها فیلمبرداری می‌نماید و سپس این فیلم به دست برخی از افراد می‌افتد.برای اینجانب به عنوان یک رفتارشناس و آسیب شناس اجتماعی مایه تاسف است که چرا بعضی از افراد اقدام به تکرار اینگونه حوادث می‌کنند. یقین دارم قصد آنها خیر نیست و نیت شومی در پشت اینگونه کارها نهفته است.بنابراین از نوجوانان و جوانان خواهش می‌کنم که از تماشای اینگونه صحنه‌ها خودداری نمایند چرا که نگاه بر اینگونه مناظر و عکس‌ها باعث سنگدلی و ناهنجاری‌های عاطفی و احساسی می‌گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز