برگزیده مسابقات ملی شناسایی تجهیزات نانو:

هزینه‌های سنگین مانع از دسترسی دانشجویان به تجهیزات نانو شده است

۱۳۹۰/۰۸/۱۲ - ۱۹:۰۵:۲۱
کد خبر: ۸۵۳۰۴
هزینه‌های سنگین مانع از دسترسی دانشجویان به تجهیزات نانو شده است
به دلیل هزینه های سنگین دسترسی به این وسایل در دانشگاه ها و پژوهشکده های تخصصی امکان پذیر نیست.

باشگاه جوانی برنا/ «زینب فرشته» متولد سال 1364 است و مقطع لیسانس خود را در رشته شیمی کاربردی در دانشگاه کاشان گذرانده است و دوره کارشناسی ارشدش را در پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان سپری کرده است. وی اکنون دانشجوی دکترای مهندسی نانو مواد در دانشگاه صنعتی اصفهان است. او که از طرف انجمن علمی دانشگاه آزاد گچساران در مسابقات شرکت کرده است، صاحب دو کتاب نانو شیمی و نانو کاتالیست است. وی پایان نامه دکترای خود را در حوزه نانو به ساخت داربست های استخوانی اختصاص داده است و تاکنون شش مقاله علمی در مجلات تخصصی جهانی منتشر کرده است.

فرشته معتقد است که با شرکت در این مسابقات در واقع با یک تیر دو نشان زده است و هم معلومات تخصصی خود را تخمین زده است و هم با دستگاه های نانو آشنایی کامل پیدا کرده است. او ضمن اشاره به مزایای این مسابقه متذکر می‌شود که اختصاص تنها یک هفته برای برگزاری این مسابقه زمان بسیار اندکی بوده است و باید در مدت طولانی تری ادامه می‌یافت.

وی می افزاید: ضرورت دارد تا دانشجویان حوزه نانو دوره های آموزشی فوق العاده ای را طی کنند و این مسابقه فرصت مناسبی در اختیار این افراد قرار داد تا با انواع تجهیزات تخصصی این رشته از نزدیک آشنا شوند. چرا که به دلیل هزینه های سنگین دسترسی به این وسایل در دانشگاه ها و پژوهشکده های تخصصی امکان پذیر نیست.

فرشته در مورد آینده شغلی خود و رشته تحصیلی اش می‌گوید: فعلا برنامه خاصی ندارم اما چون کار تحقیقاتی را خیلی دوست دارم و این شرایط برای دانشجویان نانو نیست تا راحت کار کنند و امکانات و تجهیزات این رشته در کشورخیلی محدود و ضعیف است در نتیجه کارهای تحقیقاتی با چالش عمیقی مواجه است و حتی در صورت تمایل فارغ التحصیلان این رشته امکان انجام پروژهای تحقیقاتی وجود ندارد.

او دیگر مشکلات پیش روی رشته تحصیلی اش را عدم حمایت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی میداند و می گوید: دوستانم که فارغ التحصیل شده اند و میخواهند در این زمینه فعالیت کنند هیج پژوهشکده ای از آنها حمایت نمیکند و از ایده های نوین آنها استفاده نمی کنند در حالی که اگر ستاد نانو برای من دانشجو و یا برای سایر فارغ التحصیلان این حوزه شرایطی را مهیا کند و از ایده های این افراد استفاده کند، وضعیت این رشته در کشور بهبود می یابد و می توان به آینده درخشان آن امیدوار باشیم.

نظر شما