مهمترین حوادث سال ۲۰۱۰ از نظر کارشناسان بین الملل

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۱۲:۳۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۵
مهمترین حوادث سال ۲۰۱۰ از نظر کارشناسان بین الملل
در راستای بررسی مهم‌ترین اخبار سال 2010 میلادی از نظر کارشناسان، برنا گفت‌وگویی را با برخی کارشناسان و صاحب‌نظران در این حوزه انجام داده، که به شرح ذیل است:
اسماعیل کوثری، نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سرویس بین الملل برنا درباره مهمترین خبر یا رویداد منتشر شده در سال 2010 در عرصه بین الملل گفت: حضور دکتر احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در سازمان ملل و مطرح کردن موضوع تشکیل کمیته ای برای بررسی حادثه 11 سپتامبر که البته هنوز جوابی به آن داده نشده است، مهمترین اخبار سال میلادی جاری بوده اند. 

در ادامه این گفت و گو محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مکزیک و استرالیا نیز درباره مهمترین خبرهای امسال اظهار داشت: انتشار اسناد ویکی لیکس درباره اخبار محرمانه آمریکا و بحران اقتصادی در این کشور از مهمترین اخبار سال به شمار می رود. 

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل نیز در این باره خاطرنشان کرد: به نظر من افشای انتشار اسناد ویکی لیکس مبنی بر پخش فیلمی از جنایت آمریکایی ها در بغداد و مورد هدف قرار دادن شهروندان غیر نظامی عراق با بالگرد جزء اخبار مهم ارزیابی می شود. 

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل نیز در این باره اظهار داشت: مسائل فلسطین، عراق و افغانستان و همچنین، مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با 1+5 از رخدادهای مهم در این عرصه است. 

اما رضا طلایی نیک، کارشناس مسائل بین الملل درباره مهمترین رخداد و اخبار در سال 2010، گفت: مساله حمله صهیونیست ها به کشتی آزادی، سخنرانی دکتر احمدی نژاد در سازمان ملل و شکست زودهنگام "باراک اوباما" و دموکرات ها در انتخابات آمریکا مهمترین رویداد 2010 به شمار می رود. 
 
به گفته مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل هم انتشار اسناد ویکی لیکس جز مهمترین اخبار سال 2010 بوده است. 

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل سیاسی نیز نظری مشابه در این باره داشت و گفت: انتشار اسناد ویکی لیکس جزء مهمترین اخبار سال 2010 است. 

احمد بخشایش اردستانی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل هم در پاسخ به این سوال گفت: مهمترین رخداد، بحران اقتصادی در اروپا و به دنبال آن بحران های اجتماعی، بویژه مساله نقض حقوق بشری که در انگلیس بواسطه سرکوب بسیار بد و خشونت آمیزی علیه دانشجویان به کار بردند، است. البته در کنار این ها موضوع مذاکره ایران و 1+5 نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

محمدصادق الحسینی، یکی دیگر از کارشناسان مسائل بین الملل نیز مهمترین خبر سال 2010 را شکست فتنه جهانی در مقابل نظام جمهوری اسلامی و نظام ولایت فقیه و پیروزی ایران در این عرصه دانست. 

نوذر شفیعی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل نیز در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: حمله به کشتی آزادی از سوی صهیونیست ها مهمترین خبر از نظر من است. 

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفت: شکست حزب دموکرات و همچنین شکست ابهتی که آمریکایی ها بعد از پیروزی "اوباما" در انتخابات ایجاد کرده بودند، از اخبار مهم امسال است. 

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران هم مهمترین رویداد جهانی را انتشار اسناد ویکی لیکس در صحنه بین الملل، انتخابات مصر را مهم ترین خبر در جهان عرب و ترور "المبحوح" عضو ارشد جنبش حماس در دبی توسط موساد را مهم ترین خبر فلسطین در سال 2010 میلادی عنوان کرد.

از نگاه حمیدرضا ترقی، معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی نیز مهمترین خبر در عرصه بین الملل در سال 2010، برگزاری اجلاس خلع سلاح هسته ای در ایران است.
نظر شما