دیک چنی: مبارک یک متحد بزرگ برای آمریکا است

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۹:۵۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۴
دیک چنی: مبارک یک متحد بزرگ برای آمریکا است
با وجود تاکید مکرر مقامات آمریکا بر لزوم انتقال قدرت در مصر، معاون رییس جمهور سابق این کشور از دیکتاتور مصر حمایت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل برنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دیک چنی معاون ریاست جمهوری آمریکا در زمان جرج بوش پسر که در مراسم بزرگداشت رونالد ریگان رییس جمهور پیشین آمریکا شرکت کرده بود، در سخنان خود در مورد بحران سیاسی در مصر ضمن تمجید و تجلیل حسنی مبارک گفت: مبارک یک انسان خوب و یک دوست قدرتمند برای آمریکا است. البته مردم مصر حق دارند در مورد سرنوشت وی تصمیم بگیرند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: او یک انسان خوب است، وی یک متحد قوی برای آمریکا بوده است. مسئله ای که مقامات آمریکا نباید آن را از یاد ببرند. البته در نهایت این مردم مصر هستند که تصمیم می گیرند چه اتفاقی برای آینده کشورشان رخ دهد.

این سخنان چنی در حالی مطرح می شود که آمریکا متحد قوی خود در منطقه را ملزم به انتقال قدرت و ایجاد دموکراسی در مصر کرده است، به طوری که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز چمعه اعلام کرد که دوران سرکوب سیاسی در مصر به پایان رسیده و مبارک هر چه سریع تر باید تصمیم صحیح را در این مورد بگیرد.

دیک چنی که همواره یکی از منتقدان اصلی سیاست های اوباما بوده است، در مورد نحوه عملکرد اوباما در قبال بحران مصر اظهار نظری نکرد، اما به این نکته اشاره کرد که مخفی ماندن دیپلماسی آمریکا در مصر بسیار مهم است.

وی در این باره گفت: برای برخی از رهبران کشورهای دیگر بسیار سخت است که توصیه های آمریکا را آشکارا اجرا کنند، به همین دلیل این مسائل باید مخفی بماند.

دیک که چنی معاون وقت وزیر دفاع آمریکا در جنگ اول خلیج فارس در زمان حمله عراق به کویت بود، در ادامه افزود: مبارک در آن مقطع زمانی همکاری مهم و بسیار حیاتی با ما داشت و اجازه پرواز جنگنده های آمریکایی را صادر کرد.

چنی با امتناع از پیش بینی در مورد آینده مصر افزود: بالاخره پایان زمان قدرت هر کسی فرا می رسد، زیرا زمانی که شما سالیان دراز بر مسند قدرت هستید، زمانی فرا می رسد که با چالش های جدی در حکومت خود مواجه شوید.

نظر شما