صباح زنگنه در گفت و گو با برنا:

ایران و عمان از گذشته تا امروز روابط دوستانه داشته اند

۱۳۹۲/۱۲/۲۱ - ۱۸:۱۹:۲۷
کد خبر: ۱۷۳۵۴۱
عمان و ایران در همه­ دولتهای جمهوری اسلامی ایران روابط دوستانه ای داشته اند.

صباح زنگنه ، کارشناس خاورمیانه ، در اشاره به سفر رییس جمهور به عمان به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت : عمان همسایه ایران ، در شرایط و دوره های مختلف چه در دوران جنگ تحمیلی و بعد از آن و در دولت های مختلف از جمله آقای رفسنجانی ، خاتمی ، احمدی نژاد و حالا آقای روحانی  روابطش با ایران از ثبات و رابطه دوستانه ای برخوردار  است . این حکایت از روابط عمیق تر و استراتژیک تری می کند. دو کشور ایران و عمان در دو طرف تنگه هرمز قرار دارند و مشترکا مسوولیت امنیت و سلامت کشتی های انرژی و سوخت را بر عهده دارند.

زنگنه افزود : همواره این نیاز وجود داشته که همکاری ها ادامه  یابد . سفر سلطان قابوس در شهریور گذشته و همکاری های متعدد، زمینه را برای سفر آقای روحانی محیا کرده است . روابط ایران با عمان علاوه بر همکاری های اساسی و استراتژیک در موضوع تنگه هرمز ، زمینه را برای توسعه انرژی و انتقال گاز از ایران به عمان و انتقال خطوط برق می تواند مطرح باشد .

وی همچنین با اشاره به تاثیر این سفر در روابط با سایر کشورهای منطقه گفت : توسعه این موضوع هم بر ارتباط با عمان و هم کشورهای همسایه تاثیر مثبتی به جا خواهد گذاشت . همکاری در مسایل امنیت و حفاظت از گذرگاه هرمز طبعاً می تواند نمونه ای برای توسعه این نوع از همکاری ها به حوزه جنوبی خلیج فارس با ایران تلقی شود .

وی در پایان افزود: عدم دخالت در مسایل همدیگر از یک جهت همکاری مستمر در حفاظت از  امنیت منطقه ، دو شاخص اساسی از روابط ایران و عمان در قبال دیگر کشورهای منطقه است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز