مهمترین عناوین اخبار سیاسی نیمه اول فروردین۹۳

۱۳۹۳/۰۱/۱۵ - ۱۹:۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۷۶۵۴۹
مهمترین عناوین اخبار سیاسی نیمه اول فروردین۹۳
نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری/تبریک نوروز توسط سران کشورهای جهان/سفر رئیس جمهور به افغانستان/ پیگیری آزادی مرزبانان و...


گروه سیاسی خبرگزاری برنا، مهمترین اخبار و رویدادهای سیاسی نیمه اول فروردین ماه را در قالب یک بسته خبری برای آگاهی بیشتر مخاطبان محترم باز نشر می‌کند:

پنجشنبه29اسفند92

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال ۱۳۹۳
امسال را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری می‌کنیم
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 1393 امسال را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی بمناسبت آغاز سال ۱۳۹۳ هجری شمسی، با تبریک سال نو و نوروز به همه هم‌میهنان و ایرانیان عزیز در سراسر جهان بخصوص خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و مجاهدان راه اسلام و ایران، سال جدید را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند.
به گزارش گروه اخبار سیاسی خبرگزاری برنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به تقارن سال جدید با ایام شهادت بانوی بزرگ جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از خداوند متعال مسالت کردند: این تقارن، امکان بهره گیری مضاعف از انوار هدایت الهی و برکات فاطمی را برای ملت ایران فراهم سازد.
ایشان در ترسیم افق سال نو، دو مسئله اقتصاد و فرهنگ را مهم تر از مسائل دیگر بر شمردند و تاکید کردند: برای تحقق شعار سال ۹۳ یعنی «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش مشترک مسئولان و آحاد مردم ضروری است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به نقش اساسی و برجسته ی مشارکت و حضور مردم در «زندگی و سازندگی کشور» خاطرنشان کردند: هم در اقتصاد و هم در فرهنگ، کار بدون حضور مردم پیش نخواهد رفت و گروه‌های گوناگون مردمی باید با اراده و عزم راسخ ملّی در این عرصه‌ها نقش‌آفرینی کنند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مسئولان هم موظفند با توکل به خداوند و با تکیه بر مردم، در هر دو عرصه ی اقتصاد و فرهنگ، مجاهدانه وارد میدان عمل شوند.
ایشان تاکید کردند: آن‌چه در سال جدید پیش رو داریم، عبارت است از اقتصادی که به کمک مسئولان و مردم شکوفایی پیدا کند، و فرهنگی که با همت مسئولان و مردم بتواند سمت و سوی حرکت بزرگ کشور و ملت ما را معین کند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت استفاده از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته در تصمیم‌گیری‌های آینده، به ارزیابی کیفیت تحقق شعار «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» پرداختند و گفتند: در سال ۹۲، حماسه سیاسی با حضور مردم و تلاش مسئولان در عرصه‌های مختلف نظیر انتخابات، راهپیمایی‌های بزرگ و عرصه‌های دیگر به بهترین شکل تحقق پیدا کرد و با دست بدست شدن قدرت اجرایی در کمال امنیت و آرامش، حلقه ی جدیدی از سلسله ی طولانی مدیریت کشور شکل گرفت.
رهبر انقلاب مسئله اقتصاد را برای مردم و کشور مسئله ای مهم خواندند و با اشاره به برخی تلاشهای قابل تقدیر در زمینه ی حماسه ی اقتصادی افزودند: البته در سال گذشته حماسه اقتصادی به شکل مورد انتظار محقق نشد که لازم است این حماسه در سال جدید به وجود آید.
ایشان «سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» را زیرساخت فکری و نظری تحقق حماسه اقتصادی خواندند و تأکید کردند: در پرتو این سیاست‌ها اکنون زمینه لازم برای تلاش مضاعف فراهم است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی همچنین از خداوند متعال برای همه ایرانیان عزیز، جوانان، خانواده ها، کودکان و مردان و زنان این سرزمین پر افتخار، در سال جدید تنِ سالم، شادابی، آرامش روحی، محبت، پیشرفت و تعالی و سعادت آرزو کردند.


رئیس جمهور در پیام نوروزی؛ تلاش دولت برای زندگی راحت تر و نگرانی کمتر مردم است
رییس جمهوری در پیام نوروزی سال ۱۳۹۳ هجری شمسی ضمن تشریح عملکرد و دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سال گذشته، بر ضرورت همدلی همگان در راستای پاسداشت هویت ایرانی‌ و اسلامی ‌و ایجاد فضای رشد فرهنگ در جامعه‌ تاکید کرد و گفت: همه تلاش دولت این است که مردم زندگی راحت‌تر، نگرانی کمتر و نسبت به آینده کشور و فرزندانشان مطمئن‌تر باشند.

به گزارش گروه اخبار سیاسی خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،متن کامل پیام نوروزی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
السلام علیکِ یا فاطمه یا بنت رسول الله یا سیده النساء العالمین
نوروزِ فرخنده، آغاز سال ۱۳۹۳ را به همه آحاد ملت عزیز ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ مخصوصاً به آن عزیزانی که اکنون در کنار خانواده خود و در کنار سفره نوروزی و شادی حضور ندارند. به آنهایی که به دلیل خدمت به مردم در کنار خانواده شان نیستند، خسته نباشید عرض می‌کنم و برای آنهایی هم که به دلایلی در کنار خانه و خانواده خود نیستند، آرزوی رفع مشکل می‌کنم.
تبریک ویژه به خانواده عزیز شهدا، جانبازان و ایثارگران. همچنین به همه ملل و اقوامی هم که در این منطقه و در هر جا که نوروز را گرامی می‌دارند تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
بهار اعتدال و میانه‌روی است
کینه‌ها، کدورت‌ها و کبرها را کنار بگذاریم و همه به هم با نگاه مهر و محبت بنگریم.
بهار به معنای روزی است که دیگر از سرمای جانسوز زمستان خبری نیست و از گرمای سوزان و طاقت‌فرسا هم خبری نیست؛ پس بهار اعتدال و میانه‌روی است و ملت ما هم از دیرباز در مسیر اعتدال بوده است.
سالی که گذشت، ‌با حماسه‌های عظیم و بزرگ همراه بود که تاریخ هرگز آن را از یاد نخواهد برد. مردم به‌رغم مشکلات در زندگی، پای صندوق آراء آمدند و همه، فارغ از آن که به چه کسی رأی دادند، به امید رأی دادند.
در سالی که گذشت، مردم عزیز ایران به این بنده و همکارانم اجازه خدمت دادند و اکنون افتخار می‌کنم که در کنار سفره شادی شما اجازه حضور دارم.
در هفت ماهی که از فعالیت این دولت گذشته، قدم‌های بزرگی با حمایت شما مردم برداشته شده است؛ مهمترین آن، ایجاد فضای آرامش، همدلی، نشاط و تحرک بیشتر برای سربلندی ایرانِ عزیز و توسعه کشوری است که زادگاه و محبوب همه ماست.
سال جاری اقدامات جدّی تری برای کاهش رشد تورم خواهیم داشت
بسیار خوشحالم به عرض ملت ایران برسانم که در زمینه اقتصادی دولت توانست با کمک کارشناسان و کاردانان و متخصصان، سرعت تورم را مهار کند؛ از مهرماه تا پایان بهمن، در هر ماهی که ملاحظه می‌کنیم رشد تورم از متوسط یک درصد کمتر بوده است؛ گاهی ۱.۲ دهم، گاهی نیم درصد و در بهمن امسال[سال۹۲] رشد تورم از نیم درصد هم کمتر بوده است؛ یعنی چهار دهم درصد. اگر بخواهیم با بهمن سال گذشته[سال۹۱] مقایسه کنیم که آن موقع رقم تورم در یک ماه ۵.۳ دهم بوده، به این معناست که تورم بهمن پارسال[سال۹۱] نسبت به امسال [سال۹۲] ، ۱۳ برابر بوده است و امسال[سال۹۲] به یک سیزدهم کاهش پیدا کرده است. همچنان در سال آینده[سال۹۳] اقدامات مجدانه‌ای برای کاهش رشد تورم خواهیم داشت.
همچنین مسأله مهم ما در موضوع اقتصاد، مبارزه با رکود و شروع رونق اقتصادی است. سال آینده[سال۹۳]، سالِ رونق اقتصادی خواهد بود و در کنار رونق اقتصادی، شاهد رشد و شکوفایی صنعت، کشاورزی و بخش‌های خدمات در اقتصاد خواهیم بود.
در سالی که گذشت، تلاش کردیم در بازار کالا، طلا، سکه، ارز و بورس آرامش حاکم باشد و خبری از نوسانات شدید نباشد. این آرامش را در سال جاری ادامه خواهیم داد.
همچنین سال جدید در زمینه کشاورزی شاهد تحول مثبت خواهیم بود و اکنون آثار آن را در بخش کشاورزی مشاهده می‌کنیم. در اینجا لازم می‌دانم از همه روستائیان، کشاورزان، کارآفرینان، صنعتگران، کسبه، کارمندان،‌ کارگران، دانش‌آموزان و ‌دانشجویان، زنان و مردان و به ویژه جوانان، به خاطرحمایتشان از برنامه‌های خودشان - برنامه‌های دولت تدبیر و امید- تشکر و سپاسگزاری کنم.
امروز صدای ملت ایران در دنیا بهتر شنیده می‌شود
سال گذشته در زمینه سیاست خارجی قدم بسیار مهمی برداشته شد و امسال هم ادامه خواهد یافت. توانستیم درباره مشکلی که به نام پرونده هسته‌ای و تحریمی که به ناروا علیه ملت ما وضع کرده بودند، در اولین قدم موفقیت‌آمیز، به توافقی ولو کوتاه‌مدت دست پیدا کنیم و در واقع، ارّابه تحریم را متوقف کردیم؛ این مسیر ادامه خواهد یافت و در سال جاری امیدواریم بتوانیم به توافق نهایی دست یابیم.
در سیاست خارجی، چهره جمهوری اسلامی ایران در صحنه جهانی کاملاً عوض شده است. امروز چهره واقعی این ملت بزرگ برای جهانیان بیشتر نمایان شده است و می‌بینیم که صدای ملت در دنیا بهتر شنیده می‌شود. شاهد رفت‌ و آمدهای سیاسی و اقتصادی در مسیر توسعه و رشد کشور هستیم و در سال جاری نیز شاهد آن خواهیم بود.
دولت، درمان و امنیت غذایی برای اقشار محروم را به عنوان دو سیاست در سال جاری دنبال خواهد کرد.
به طور کلی، وضعیت درمان کشور و سلامت و بیمه درمانی به نفع مردم تحول مثبت خواهد یافت. مردم در ماه‌های آینده شاهد اوضاع بهتری در مسیر سلامت خودشان و فرزندانشان خواهند بود.
همه تلاش این دولت این است که مردم زندگی راحت‌تر، نگرانی کمتر و نسبت به آینده کشور و فرزندانشان مطمئن‌تر باشند.
در سال جاری قدم دوم در زمینه هدفمندی یارانه‌ها برداشته خواهد شد و در این زمینه اطمینان می‌دهم که اقشار محرومِ جامعه از کمک بیشتری برخوردار خواهند شد؛ مخصوصاً امنیت غذایی اقشار محروم جامعه مورد توجه ویژه دولت خواهد بود.
باید بداخلاقی، تندی و دروغ از جامعه رخت بربندد
مسأله سیاست داخلی و فرهنگی برای این دولت بسیار اهمیت دارد. می‌خواهیم اخلاق در جامعه ما حاکم شود و تندی‌ها و افراط‌ها رخت بر بندد. در یک جامعه اسلامی، محمدی، علوی و فاطمی، نباید تهمت و افترا و دروغ جای پایی داشته باشد؛ باید دشنام برای همیشه از فضای جامعه ما رخت بربندد؛ ما پیرو همان قرآنیم که به ما امر می‌کند حتی نسبت به کفّار، سَبُّ و دشنام روا نداریم.
انتقاد حق همه است، اما یادمان باشد که با زبانِ نرم و دلسوزانه با هم سخن بگوییم. ما نیاز به انسجام و وحدت داریم. اگر همه دست به دست هم ندهیم، گل‌های جامعه ما شکفته نخواهد شد. اگر گُلی شکفته می‌شود، در سایه هماهنگی آب و خاک و نور است؛ اگر این سه با هم نباشند، سبزه‌ای نخواهد بود و گُلی شکفته نخواهد شد.
همه دست به دست هم دهیم؛ دارای هر فکر و اندیشه‌ای هستیم، هویت ایرانی‌ و اسلامی‌مان را پاس بداریم. فضای رشد فرهنگ را در جامعه‌مان بوجود بیاوریم. این دولت به مردم اطمینان می دهد که دو چندان برای بهبود معیشت مردم، تعالی اخلاق و کاهش آسیب‌های اجتماعی، قدم‌های مجدانه‌ای را در سال جاری برخواهد داشت.
فضای صمیمیت و مهربانی درکشور بیش از پیش باشد
نوروز امسال با عطر دل‌انگیز کوثر توأم است. همه ما از این فضای معطّر استفاده کنیم و خود را به خاندان رسالت نزدیک‌تر کنیم؛ ساعاتِ دعا و ساعات توجه به خداست؛ قلب‌ها به خدا نزدیک‌تر شده است. همه مردم باید تلاش کنند به خداوند متعال، قرآن مجید و راهِ حق نزدیک‌تر شوند و فضای صمیمیت و برادری و مهربانی در این کشور بیش از پیش حاکم شود.
در پایان، درود و سلام و تحیّتم بر انبیاء ، اولیاء و معصومین و به ویژه امام هشتم سلام‌الله‌علیه که کشور ما در پناه اوست و همچنین سلام و تحیّت به محضر امام زمان، ولی‌عصر ارواحنا له الفداه.
یاد شهیدان و امام شهیدان را گرامی می‌داریم و در سال جدید همه برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و توسعه و رونق بیشتر کشور تلاش خواهیم کرد.
روز و شب شادی داشته باشید؛ ایام تعطیلات بسیار خوب باشد و همه تلاش کنیم به محیط زیست‌مان توجه کنیم. نوروز آراستگی است. تلاش کنیم ایران را بیاراییم و نگذاریم خدای ناکرده ایرانِ عزیز ما، زمین، هوا، دریا و تالاب‌هایش آلودگی پیدا کنند.
شاد و سربلند باشید
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

معاون اول رئیس جمهور: در سیاست خارجی دشمن جسور شده بود/ دولت مشکلات کشور را شناسایی کرده است
به گزارش گروه اخبار سیاسی خبرگزاری برنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در نشست با استاندار کرمان و جمعی از مدیران ارشد استان کرمان اظهار داشت: برای صله‌رحم و دید و بازدید عید نوروز به کرمان سفر کرده‌ام.
وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران ارشد استان کرمان بیان داشت: گزارش‌های خوبی در این نشست ارائه شد و اطلاعات من درباره استان کرمان مطلوب است.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مدیران ارشد کرمان عنوان کرد: در همه جای کشور با مشکلات مشابه روبه‌رو هستیم.
جهانگیری تصریح کرد: امیدواریم با تلاش مدیران مشکلات یکی پس از دیگری از پیش‌ روی مردم برداشته شود و ظرفیت کشور در زمینه نیروی انسانی مجرب و تحصیل‌کرده در حدی است که بتوانیم از مشکلات عبور کنیم و به وضعیت مناسبی برسیم.
وی با بیان اینکه در شرایط دشواری دولت را تحویل گرفتیم و در مسائل مختلف با مسائل بدی روبه‌رو بودیم، تصریح کرد: در سیاست خارجی دشمن جسور شده بود و تحریم‌های جدی را بر علیه ما وضع کرده بود که این تحریم‌ها بر دستگاه‌ها و مردم فشار وارد کرده بود.
جهانگیری اذعان داشت: در عرصه فرهنگ چهره‌های مهم فرهنگی کشور کنار کشیده بودند و در سیاست داخلی هم شکاف عمیقی بین نیروهای وفادار و داخل نظام به وجود آمده بود و این شکاف در مرکزیت هم وجود داشت.
وی ابراز داشت: در این اوضاع و احوال در استان‌ها و شهرستان‌ها مجموعه‌ای احساس می‌کردند، باید کنار بروند که کنار رفته بودند و تعداد محدودی هم بودند.
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: رکود اقتصادی برای نخستین بار بعد از جنگ تحمیلی در کشور بود و تورم بسیار بدی داشتیم که تا مرداد ماه به بالای 40 درصد رسید و رکود تورمی توامان با این شدت در ایران بی‌سابقه بود.
جهانگیری افزود: مهمترین سیاست دولت یازدهم این بود که همه ظرفیت‌های کشور با هر گرایش و انگیزه‌ای بدون اینکه از نظر سیاسی در چه گروه‌بندی قرار می‌گیرد به کار گرفته شود تا بتوان کشور را از مشکلات عبور داد.
وی خاطرنشان کرد: استنباط ما این است در بخش‌های مختلف حداقل روال کار به سمت خوبی پیش رفته است.
جهانگیری گفت: در فضای بین‌المللی به نحوی وارد عمل شدیم که کشورهای قدرتمند متوجه شدند با این دولت و ملت نمی‌توانند با زبان زور حرف بزنند و مجبورند که پای میز مذاکره بیایند.
وی ادامه داد: دشمنان ما منطق و استدلالی را از مسئولان ایرانی شنیدند که اگر پای میز مذاکره نمی‌آمدند، پژواک سنگینی به آنها برمی‌گشت.
این مسئول تصریح کرد: زمانی که رئیس جمهور ایران پیشنهاد دنیای عاری از خشونت را مطرح کرد، کشورهای دنیا به اتفاق آرا از این پیشنهاد استقبال کردند و در این شرایط دنیا مجبور است که با زبان استدلال و منطق با ما حرف بزند و کشورها مکلف شدند که از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت کنند.
جهانگیری ادامه داد: در فضای بین‌المللی به سمت خوبی پیش می‌رویم و مذاکرات به جاهای خوبی می‌رسد و از حق غنی‌سازی ملت دفاع می‌کنیم و بساط ظالمانه تحریم‌ها برچیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها شکاف برداشته و ستون‌های تحریم شکسته است، اذعان داشت: کشورها برای ارتباط با ایران از یکدیگر سبقت می‌گیرند و اینها همان اروپایی‌هایی هستند که گفته بودند مدیرانشان از سطح مدیرکل به بالا نباید با مقام‌های ایرانی دیدار کنند و حالا هم روسای جمهور کشورها برای دیدار با رئیس جمهور ما صف می‌کشند.
جهانگیری گفت: شرکت‌های اروپایی بیشتر از دولت‌ها مشتاق هستند که زودتر به ایران بیایند و جای پای خود را محکم کنند، زیرا ایران ظرفیت‌های زیادی دارد و ایران، بازار بزرگی است که دنیا باید به سمت آن بیاید.
وی افزود: تورم مهمترین دغدغه ما در دولت یازدهم بود که روند کنترل تورم مطلوب است و دی و بهمن ماه سال جاری کاهش تورم هستیم.
جهانگیری تصریح کرد: آمار پرداخت یارانه‌ها نسبت به آمار بودجه‌های عمرانی تکان‌دهنده است و ما طی هفت ماه گذشته هر زمان به 22 هر ماه نزدیک می‌رسیم، نخستین دغدغه ما است که 3 هزار و 500 میلیارد تومان یارانه‌ها را چگونه تامین و توزیع کنیم در حالی که دریافتی دولت فقط یک هزار و 800 میلیارد تومان بود و 950 میلیارد تومان هم از بودجه در اختیار قرار می‌گرفت، اما باز هم اعتبار ما کم بود.
وی تصریح کرد: در بهمن ماه سال جاری به 77 میلیون و 344 هزار نفر یارانه پرداخت شده که این میزان از تعداد جمعیت رسمی ایران بیشتر است.
معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: 42 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفته شده تا مسکن مهر بسازند در حالی که بانک مرکزی از ابتدای شکل‌گیری تاکنون 100 هزار میلیارد تومان پرداخت کرده که 42 هزار میلیارد تومان به مسکن مهر اختصاص داده شده است.
جهانگیری ادامه داد: تصمیم‌های روشنی در زمینه مسکن مهر، یارانه‌ها و نفت گرفته‌ایم و می‌دانیم چه کنیم.
وی ابراز داشت: سال 93، سال خوبی است زیرا دولت همه مشکلات را شناسایی کرده است و مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای برای عبور از مشکلات داشته‌‌اند.
معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: طرح مسئله اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی فرصت خوبی بود که دولت با قدرت از این فرصت استفاده کند تا در سال 93 از رکود خارج شده و رشد اقتصادی و فرهنگی داشته باشیم و تورم به نحو مطلوب‌تری کنترل شود.
جهانگیری با اشاره به اینکه برای هدفمندی یارانه‌ها تا حدی فکر کرده‌ایم، افزود: آسیب‌های هدفمندی یارانه‌ها زیاد است و نمی‌توانیم مسیر پرداخت‌ها را به این نحو ادامه دهیم، زیرا این میزان بودجه نداریم.
وی اذعان داشت: دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قشر نیازمند را بیش از این حد موجود مورد حمایت قرار می‌دهد و افرادی که بیان می‌کنند به 45 هزار تومان یارانه نیاز دارند، حتی‌الامکان به نظر مردمی که اعلام می‌کند، نیازمند هستند، اعتماد می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: امیدمان این است که بخش زیادی از مردم در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام نکنند تا به بودجه فشار وارد نشود و طرح‌های عمرانی را هم پیش ببریم.
جهانگیری بیان داشت: سال 93، سال نشاط سیاسی و اقتصادی ایران است، تمام جریان‌های سیاسی داخل نظام در سال آینده به صورت فعال کار کنند.
وی افزود: در بازار شب عید سال جاری به نسبت سال گذشته وضعیت خوبی داریم و آرامش و ثبات برقرار است و در شب عید سال گذشته قیمت بالای آجیل موضوع اصلی صدا و سیما بود و قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کرد.
جهانگیری اظهار داشت: چهار برابر متوسط دنیا در ایران انرژی مصرف می‌کنیم و با هدفمندی یارانه‌ها به دنبال رفع عدم تعادل در مصرف انرژی و تولید انرژی بودیم که این امر محقق نشد و شرکت‌های اصلی تولیدکننده انرژی با مشکل مواجه شدند.
وی گفت: باید 15 هزار مگاوات برق در دست احداث باشد که کل برق در دست اجرا 3 هزار و 800 مگاوات است و آب و برق از یارانه بیرون می‌رود.
جهانگیری با اشاره به اینکه بعضی از مردم ما از از حداقل امنیت غذایی برخوردار نیستند، گفت: بعضی‌ها در مورد نحوه توزیع سبد کالا اعتراض کردند که اشکالاتی در این زمینه بود و رئیس جمهور هم عذرخواهی کرد، اما هیچ کس به این موضوع نپرداخت که چرا مردم بخاطر این سبد کالا این همه ساعت در صف ایستادند.
وی ادامه داد: استان کرمان دارای نیروی انسانی باکیفیت و باتجربه است و مشکلات دیار کریمان با همت مدیریت استان کرمان قابل رفع است و از مرکز هم در حد امکان کمک می‌کنیم.
جهانگیری تصریح کرد: علاقه‌مند هستیم که مدیران استانی با اختیارات کامل تصمیم‌گیری کنند و دوره‌ای که دولت می‌گفت در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها تصمیم نگیرید تا هیئت دولت بیاید و تصمیم بگیرد، تمام شد.
وی ابراز داشت: استانداران زمانی که در شورای برنامه‌ریزی می‌نشینند باید با اختیارات کامل تصمیم‌گیری کنند و مدیران باید با برنامه‌ریزی و ابتکار برای تامین منابع جدید در راستای عبور از مشکلات راه‌حل پیدا کنند.
این مسئول اظهار کرد: در زمینه نفت سیاست دولت سیاست قطعی مقام معظم رهبری است که نفت را به عنوان ثروتی زیرزمینی به دارایی دیگر تبدیل کنیم.
جهانگیری افزود: به احتمال قوی بیش از 80 تا 90 درصد بودجه سال 93 محقق می‌شود.
وی از علی‌رضا رزم‌حسینی استاندار کرمان به عنوان نعمت خوبی یاد کرد که جریانات سیاسی استان کرمان به وی توجه دارند و سابقه و توانمندی خوبی دارد و با ابتکارات و ایده‌های خود می‌تواند کرمان را به سمت توسعه پیش ببرد.

باراک اوباما در پیام تبریک نوروزی به ایرانیان؛
سال جدید فصلی نو برای نقش‌آفرینی ایران در جهان
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، در بخش‌های از این پیام که در شبکه اجتماعی یوتیوب منتشر شده است، باراک اوباما با اشاره به اختلاف نظرها بر سر برنامه هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرده است که «پیشرفت دیپلماتیک واقعی در سال جدید می‌تواند در سال‌های آینده موفقیت‌های جدیدی برای ایرانیان به همراه بیاورد.»
رئیس جمهور ایالات متحده در این پیام گفت: این نوروز می تواند نه فقط آغاز یک سال جدید بلکه فصلی نو برای ایران و نقش‌آفرینی ایران در جهان باشد.
اوباما همچنین عنوان کرد: «توهمی ندارد» که حل اختلاف نظرها با ایران دشوار است اما اظهار کرد که به پیشبرد دیپلماسی پایبند است؛ زیرا از نظر او امکان رسیدن به یک راه حل عملی فراهم است.

دبیر کل سازمان ملل در پیامی فرا رسیدن نوروز را تبریک گفت
دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی نوروز؛21 مارس 2014 برابر با 1 فروردین 1393 تمامی زنان و مردان جهان را به این فرا خواند تا پیام صلح، یگانگی و تجدید پذیری را که در بطن رسالت سازمان ملل متحد و در بطن جشن‌های نوروز قرار دارد فرا راه خود بگذارند.
به گزارش گروه اخبار سیاسی خبرگزاری برنا، متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
نوروز هنگامی است که میلیون‌ها نفر از غرب، مرکز و جنوب آسیا و مناطق دیگر در سراسر جهان گردهم می‌آیند، همان‌گونه که برای بیش از 3000 سال چنین کرده‌اند تا سال جدید و نخستین روز بهار را جشن بگیرند.
نوروز در سال 2009 در فهرست میراث معنوی بشری جای گرفت، این میراث ارزش‌ها و آرزوهایی را به ما یادآوری می کند که همگی‌مان برای برقراری صلح از راه بردباری، احترام و تفاهم متقابل در آن سهیم هستیم. میراث فرهنگی نوروز به شیوه‌ای آراسته در سراسر جهان، پلی بین مردم جهان است. نوروز «گوناگونی‌» ها را به عنوان یک نیرو و بنیاد برای دنیایی صلح‌آمیز و پایدار جشن می‌گیرد. در این هنگام تغییرات جهانی، زمانی که تمامی جوامع با فشارهای جدید رو به رو هستند، نیاز به همبستگی بین تمامی مردم و همگامی با سیاره‌ای که در آن زندگی می کنیم، هیچ گاه تا این اندازه ضروری نبوده است.
در این روز بین‌المللی، اینجانب تمامی زنان و مردان را به این فرا می‌خوانم که پیام صلح، یگانگی و تجدید پذیری را که در بطن رسالت سازمان ملل متحد و در بطن جشن‌های نوروز قرار دارد فرا راه خود بگذارند.

جمعه 1فروردین 93

مقام معظم رهبری در جمع زائران رضوی: ملت ما به سمت اقتدار ملی راه افتاده و راه زیادی هم پیموده است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین روز سال جدید در جمع عظیم مردم در مشهد مقدس تاکید کردند: اگر ملتی به خود نیاید دیگران به او زور می‌گویند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه ما استعداد قوی شدن زیاد داریم، امکانات و ظرفیت هم زیاد داریم تصریح کردند: ملت ما به سمت اقتدار ملی راه افتاده و راه زیادی هم پیموده است.
ایشان در ادامه اظهار داشتند:در سال 92، حقیقتا حماسه سیاسی اتفاق افتاد، در نیمه اول سال، انتخابات ریاست جمهوری و در نیمه دوم، راهپیمایی 22 بهمن.
رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: معنای شرکت وسیع مردم در انتخابات در طول تاریخ انقلاب این است که مردم سالاری دینی در کشور تثبیت شده است و و نظام توفیق یافته مردم سالاری در کشور نهادینه کند.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه فرمودند: حرف امروز من این است: ملت ایران باید خود را قوی کند‬. اگر ملتی قوی نباشد به او زور خواهند گفت، باج گیران عالم از او باج می‌خواهند، او را زیرپا لگد می‌کنند و به او هجوم و توهین می‌کنند.
ایشان افزودند: قوی شدن ملت فقط به تسلیحات جنگی نیست .سه عنصر اقتصاد، فرهنگ و علم اگر در یک کشور باشند آن کشور قوی می شود.
رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: در این عرصه [اقتصاد] هم عزممان را جزم کرده و دست به دست هم دهیم می توانیم اقتصاد را شکوفا کنیم. چشممان به دست دشمن نباشد که کی تحریم را برمیدارند. به درک. نگاه کنیم ببینیم خودمان چه کار می توانیم بکنیم.
حضرت آیت الله خامنه تصریح کردند: عزیزان من فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است . فرهنگ به معنای هوایی است که تنفس می‌کنید. اگر این هوا تمیز باشد یک اثر و اگر کثیف باشد اثر دیگری دارد.
ایشان فرمودند:بدانید واقعیات جامعه جهانی طبق خواسته‌های آمریکا پیش نمی‌رود.


دیدار عیدانه رییس‌جمهوری با کودکان شیرخوارگاه شبیر
رییس جمهوری صبح امروز (جمعه) در نخستین روز از سال ۹۳ با حضور در مجتمع خدمات بهزیستی و شیرخوارگاه شبیر در فضایی عاطفی و صمیمی با کودکان این مجتمع دیدار کرد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مجتمع خدمات بهزیستی و شیرخوارگاه شبیر و گفت‌وگو با پرسنل و مربیان این مجتمع، دقایقی را در کنار سفره هفت‌سین کوکان مجتمع خدمات بهزیستی و شیرخوارگاه شبیر حضور یافت و با آنان هم‌کلام شد و هدایایی را به مناسبت نوروز ۹۳ به این کودکان اهداء کرد.
مجتمع خدمات بهزیستی و شیرخوارگاه شبیر از سال ۱۳۳۸ با هدف نگهداری از کودکان بی‌سرپرست تأسیس شده و در حال حاضر این مرکز متولی نگهداری از ۱۰۶ نوزاد و کودک خردسال تا سن ۶ سال است.
در این بازدید ربیعی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی، هاشمی استاندار تهران، فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهور و رییس سازمان بهزیستی حضور داشتند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عید نوروز را به ملت تبریک گفت
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیام نوروزی خود سالی سرشار از سازندگی، شکوفایی و رونق را از درگاه خداوند متعال برای ملت شریف ایران درخواست کرد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیام نوروزی خود خطاب به ملت شریف ایران آورده است:
لاحول و و لا قوه الا بالله العلی العظیم.
سال نو مبارک
بر سر آنم که گر زدست برآید، دست به کاری زنم که غصه سرآید
سالی سرشار از سازندگی، شکوفایی و رونق را در سایه اعتدال و در پناه امن الهی برای آحاد ملت ایران مسالت می‌نمایم.


رییس جمهوردر دیدار عیدانه با نوجوانان مجتمع بهزیستی شهدای انقلاب: همه باید اقتصاد و فرهنگ را به تعالی برسانیم
دکترحسن روحانی امروز «جمعه»در اولین روز بهار، در دیدار با جوانان و نوجوانان مجتمع بهزیستی شهدای انقلاب تصریح کرد؛همه باید اقتصاد و فرهنگ را به بهترین شکل به تعالی برسانیم.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، دکترحسن روحانی در ارائه تعریف از بهار و ویژگی‌های آن گفت: در بهار طبیعت به تعبیری از خواب بیدار می‌شود وحرکت نو خود را آغازمی‌کند.
روحانی اظهار کرد: در بهار ما یک اعتدال را می‌بینیم نه هوا خیلی سرد است ونه خیلی گرم. نه روزها خیلی بلند است ونه شب‌ها خیلی بلند حالاتی که در فصل‌های دیگر وجود دارد. اما در این فصل ما شاهد یک میانه واعتدال هستیم وهمه رویش‌ها وشکوفایی‌ها در این فصل میانه و اعتدال رخ می‌دهد.
وی با بیان اینکه ما باید در زندگی خود نیز میانه‌رو باشیم گفت: به یک معنا باید تمام فعالیت‌های ما متوازن باشد.
رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از پیام‌های اصلی بهار دوستی‌، صلح و آشتی است گفت: وقتی که عید می‌آید باید کینه‌ها و بدی‌ها را فراموش کنیم و بیشتر به فکرآینده باشیم چرا که بهار ما را به یاد آینده می‌اندازد.
حسن روحانی با بیان اینکه ان شاء الله بهار و این روزها برای همه ملت ایران پربرکت باشد و در سال جدید شاهد توفیق هرچه بیشتر ملت ایران باشیم و همه در زندگی خود شاهد پیشرفت باشند،‌ خطاب به نوجوانان و جوانان این مجتمع بهزیستی گفت: شما باید از سنی که درآن هستید استفاده کامل را کنید چرا که تمام زندگی آینده شما اکنون ساخته می‌شود.
وی با بیان اینکه حرکت‌های نو و تلاش‌های جدید برای زندگی بهتر و پیشرفت در همین سنین جوانی و نوجوانی آغاز می‌شود و در سنین بالا تکامل پیدا می‌کند و به مانند درختی تنومند می‌شود، گفت: باید توجه داشته باشیم که زمان میوه دادن درخت در همین ایام جوانی است.
مقام اول اجرایی کشور با اشاره به شرایط خاصی که این جوانان ونوجوانان در آن زندگی می‌کنند گفت: تلاش ما در دولت این است که شما در آینده احساس کمبود نکنید خیلی از بچه‌ها در همین محیط‌ها رشد کردند و بعد تبدیل به دانشمندان و اساتید بزرگی شده‌اند و یا در دوران دفاع مقدس نیز سرداران بزرگی شده‌اند و یا شهید شده‌اند.
وی افزود: احساس کمبود نکنید مردم شما را مثل فرزندان خود دوست دارند و دولت نیز به شما احترام می‌گذارد و از شما حمایت می‌کند.
حسن روحانی گفت: من بسیار خوشحال هستم که در اولین روز سال جدید در کنار شما هستم و امیدوارم سال خوبی برای همه ملت ایران باشد.
وی با بیان اینکه ما همه در یک خانه و یک مجموعه به نام ایران زندگی می‌کنیم گفت: اگر این خانه خدایی نکرده دچار مشکل شود و یا خراب شود اثر آن برای همه است. نم دادن گوشه‌ای از خانه روی کل خانه واستحکام خانه اثر می‌گذارد.
رئیس‌جمهور با تاکید مجدد مبنی بر اینکه ما همه یک خانواده هستیم و در یک کشور زندگی می‌کنیم، گفت: ما باید همه دست به دست هم بدهیم و دستگیر و کمک کننده به یکدیگر باشیم. زندگی، دستگیری،‌ کمک و تعامل با دیگران است و درواقع لذت زندگی در همین است و این لذت از هر لذت دیگری بالاتر است.
روحانی ادامه داد: ما باید همه به یکدیگر کمک و یاری کنیم تا بتوانیم سال خوبی را پیش‌رو داشته باشیم.
اولین مقام اجرایی کشور با اشاره به نام گذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: امسال سال اقتصاد و فرهنگ است و ما همه باید برای اقتصاد و شکوفایی هرچه بیشتر آن تلاش کنیم. برای تعالی فرهنگ تلاش کنیم و برای تحقق این موضوع ضروری است که همه دست به دست هم بدهیم و در این راستا حرکت کنیم در واقع عزم ملی می‌خواهیم و برای رسیدن به این هدف باید یک مدیریت خوب، عاقلانه،‌ علمی‌، پرتلاش و جهادی صورت بگیرد همراه با برنامه‌ریزی مناسب. ما باید اقتصاد و فرهنگ را به شکوفایی و تعالی هرچه بیشتر برسانیم.
رئیس جمهور بار دیگر با تبریک سال نو و ابراز امیدواری مبنی بر اینکه امسال سال خوبی برای همه ملت ایران باشد،‌ گفت: امیدوارم با تلاش،‌ کوشش،‌ مجاهدت وکنار هم قرار گرفتن شرایط بهتر را برای جوانان و فرزندان خود ایجاد کنیم.
در ادامه یکی از جوانان این مجتمع بهزیستی به رئیس جمهور گفت: بعد از پایان 18 سال و ترخیص از مجتمع ما باید به سربازی برویم و بعد از اتمام سربازی با توجه به شرایطی که ما در آن قرار داریم و عدم داشتن پدر و مادر وحمایت‌های این چنینی زندگی برایمان سخت می‌شود و دچار مشکلات زیادی می‌شویم و از سوی دیگر پولی که به هنگام ترخیص داده می‌شود آن چنان کافی نیست که ما بتوانیم شغلی را ایجاد کنیم و مشکلاتمان را برطرف کنیم این نوجوان که پوریا نام داشت از رئیس جمهور خواست که زمینه‌ای را فراهم کند که این گونه جوانان بعد از 18 سال به سربازی نروند چرا که به اعتقاد او دو سال ازعمرشان تلف می‌شود و بعد از آن نیز با توجه به عدم حمایت‌های لازم از بعد مادی برای ادامه زندگی و داشتن شغل دچار مشکل می‌شوند.
رئیس جمهور در این باره گفت: با رفتن به سربازی کسی از زندگی عقب نمی افتد سربازی یک تجربه است و فقط یک آموزش نظامی نیست. بلکه در سربازی شاهد یک انضباط ونظمی هستیم و در واقع در این دوره‌ای که جوان خدمت می‌کند به نحوی برای زندگی آماده می شود چرا که یاد می گیرد در برابرناملایمات تحمل بیشتری از خود نشان دهد و کار دسته جمعی را یاد میگیرد و از نظرجسمی نیز با توجه به آموزش‌هایی که می‌بیند پرورش می‌یابد.
حسن روحانی با تاکید بر اینکه در دوره سربازی وقت افراد تلف نمی‌شود،‌ گفت: حتی در آنجا ممکن است زمینه‌ای فراهم شود وشما علاقه مند شوید در یک محیط نظامی کار را ادامه دهید و جذب این فعالیت‌ها شوید و از سوی دیگر برای ورود به فعالیت اجتماعی آماده‌تر می‌شوید.
وی با اشاره به تعبیر رایجی که در میان ایرانیان است در ارتباط به سربازی و اینکه با سربازی رفتن، پسران مرد می‌شوند گفت: نکته دوم در مورد حرف‌های شما اینکه وقتی سربازی شما تمام شد دولت باید حمایت ویژه‌ای ازشما بکند که شما بتوانید مشغول به کار شوید واین حرف درستی است.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت رونق کسب و کار و اینکه با رونق آن شرایط برای اشتغال آماده‌تر می‌شود گفت: برخی از بنگاه‌های اقتصادی ما در حال حاضر دارای ظرفیت‌های خالی هستند و از حداکثر ظرفیت‌ آن‌ها به دلایل مختلف استفاده نمی‌شود و باید از این ظرفیتها استفاده شود و در صورت استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها زمینه لازم برای جذب نیرو نیز فراهم می‌شود.
وی با اشاره به تلاش دولت برای حمایت از این جوانان بعداز اتمام سربازی گفت: ولی فکر نکنید که اگر سربازی نروید همه چیز درست می‌شود.
روحانی ادامه داد: سربازی دوران خدمت وظیفه عمومی و یا دوران ضرورت است و من درتجربه زندگی شخصی‌ خودم ندیده‌ام که کسی به خاطر سربازی رفتن عقب افتاده باشد و کسی که نرفته به خاطر این موضوع جلو افتاده باشد. سربازی یک ضرورت است.
رئیس جمهور با اشاره به یکی از اهداف دوره سربازی یعنی ایجاد آمادگی جهت دفاع از کشور گفت: این گونه نیست که فقط در کشور ما دوره خدمت وظیفه عمومی وجود داشته باشد.
رئیس جمهور درپایان از رئیس سازمان بهزیستی خواست که نقطه نظرات این کودکان ونوجوانان در ارتباط با مسائل مختلف را کسب کند.
به گزارش برنا، همچنین در این دیدار علی ربیعی وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی خطاب به جوانان و نوجوانان حاضر در این مجتمع درخصوص مشکلات مطرح شده گفت: ما فکر می‌کنیم که پدر و مادر شما هستیم نگران آینده شما هستیم و در برنامه‌هایمان به آینده شما توجه داریم.
وی با بیان اینکه شما جزو خانواده بزرگ دولت هستید، گفت: ما به مسائلی که شما اشاره کردید رسیدگی می‌کنیم و ان شاء الله خروجی‌های شما نتایج پیگیری‌های ما را در ارتباط با حل این مشکلات به شما انتقال می‌دهند و ان شاء الله دفعه بعد که آقای روحانی در اینجا حضور پیدا کردند اثرات این پیگیری‌‌ها را می‌بینند.


لاوروف: تصمیم مسکو برای الحاق کریمه به روسیه، برگشت ناپذیر است
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به همتای آمریکایی خود اعلام کرد که تصمیم مسکو برای الحاق کریمه به روسیه، برگشت ناپذیر است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد، "سرگئی لاوروف" در گفتگو با کری بر بازگرداندن کریمه به روسیه تاکید کرد، زیرا این خواسته ای مردمی بود که با رای اکثریت جلوه گر شد. به این ترتیب، الحاق کریمه به روسیه تصمیمی برگشت ناپذیر است و باید آن را محترم شمرد.

از سوی دیگر، "دیمتری بیسکوف" سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، تعیین فهرستی از تحریم ها ضد مسکو به سبب پیوستن جمهوری کریمه به اتحادیه روسیه را مساله ای غیرقابل قبول دانست.
بیسکوف در واکنش به تحریم شماری از مسئولان روس توسط آمریکا گفت: اصل تهیه چنین فهرستی از نظر ما غیرقابل قبول است.
روسیه نیز در واکنش به تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا، اسامی 9 تن از مسئولان و نمایندگان آمریکایی را در فهرست تحریم های خود قرار داد.


نخست وزیر انگلیس نوروز را به ایرانیان تبریک گفت
کامرون در پیام خود نوشت؛«فرارسیدن سال نو، چالش‌ها و فرصت‌های تازه‌ای را با خود به همراه می‌آورد. نوروز زمانی است که مردم و ملت‌ها به‌هم نزدیک می‌شوند تا به رسیدن به صلح و شکوفایی و کامیابی کمک کنند.»
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از دویچه وله، کامرون در پیام خود نوشت: «فرارسیدن سال نو، چالش‌ها و فرصت‌های تازه‌ای را با خود به همراه می‌آورد. نوروز زمانی است که مردم و ملت‌ها به‌هم نزدیک می‌شوند تا به رسیدن به صلح و شکوفایی و کامیابی کمک کنند».
نخست‌وزیر انگلیس سپس به روابط کشورش با ایران اشاره کرد و گفت: روابط انگلیس و ایران در حال تحول است.
با این‌حال او تاکید کرد که هنوز گام‌های بیشتری باید برداشته شود.
کامرون افزود: «رئیس جمهور روحانی و من توافق کرده‌ایم که برای بهبود روابط دو کشور به تلاش‌های خود ادامه دهیم».
کامرون در پیام خود ایرانیان ساکن انگلیس را نیز خطاب قرار داد و گفت: «می‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و به همه شهروندان بریتانیایی که نوروز را جشن می‌گیرند بگویم، به خاطر همه کارهایی که برای کشور ما انجام داده‌اید، از شما متشکرم.»
نخست‌وزیر انگلیس در پایان پیام خود به زبان فارسی نوشته است: «هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز».


وزیر امور خارجه انگلیس در پیام نوروزی: به دنبال بهبود رابطه با ایرانیم
وزیر امورخارجه انگلیس در پیام نوروزی خود گفت، سال جدید می‌تواند منجر به بهبود روابط میان تهران و لندن شود.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از دویچه وله، ویلیام هیگ، با تبریک نوروز به تمامی افرادی که آن را در سراسر دنیا جشن می گیرند، گفت: «نوروز زمانی برای شروع دوباره است؛ و با این روحیه من می‌خواهم به مردم ایران بگویم که بریتانیایی‌ها در سال جدید به دنبال بهبود رابطه با ایران هستند.»
وی تصریح کرد : «این چیزی است که دولت‌های ما طی چند ماه گذشته برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اند.»
به گزارش برنا، ویلیام هیگ با اشاره به اینکه همچنان اختلافات میان دو کشور حل نشده است، اضافه کرد: «هنوز موضوعات بسیار مهمی هستند که باید به آنها بپردازیم، اما من قاطعانه معتقدم که گفت وگوی سازنده و همکاری بین ایران و بریتانیا به نفع همه ماست.»
وزیر امورخارجه انگلیس در پایان سخنانش به زبان فارسی گفت: «نوروزتان پیروز.».
 
شنبه2فروردین93

برگزاری بزرگترین محاکمه در تاریخ مصر
محاکمه بیش از یک هزار و 200 نفر از هواداران مرسی در مصر انجام می‌شود.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به گفته منابع قضائی، با محاکمه بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر از هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر به اتهام خشونت درجریان اقدامات سرکوبگرانه پلیس در سال ۲۰۱۳، این کشور بزرگترین محاکمه تاریخ خود را برگزار می‌کند.
منابع قضائی مصر روز جمعه( ۲۱ مارس،۱ فروردین) اعلام کردند که این محاکمه چند ساعته در شهر «المنیا» برگزار خواهد شد.
محمد بدیع، رهبر ارشد اخوان المسلمین، از جمله متهمان در این دادگاه خواهد بود.
گفته می شود در آگوست ۲۰۱۳ میلادی پس از اقدام نیروهای امنیتی در برچیدن دو ارودگاه اعتراضی هواداران مرسی، اقدامات خشونت‌آمیزی علیه اشخاص و اموال عمومی روی داده است. هواداران مرسی بازگرداندن قدرت را به وی خواستار بودند.
به گزارش گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل، دستکم یک هزار و ۴۰۰ نفر در جریان درگیری‌های‌ خشونت‌آمیز کشته و هزاران نفر دیگر بازداشت شده‌اند.
مصر از زمان برکناری محمد مرسی، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور در سوم جولای ۲۰۱۳ میلادی، صحنه درگیری‌های خشونت‌آمیز بوده است. در نتیجه آن صدها نفر در سراسر مصر جان باخته‌اند.
دولت مورد حمایت نظامیان در مصر از آغاز سرکوب مرگبار تاکنون هزاران نفر از هواداران مرسی از جمله مقامات ارشد این گروه را بازداشت کرده‌است.


معاون اول رییس جمهور: با رعایت خطوط قرمز وبا منطق تحریم ها را از بین می‌بریم
اسحاق جهانگیری روز شنبه در سومین روز از سفر به استان کرمان در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان افزود؛ امیدواریم بتوانیم از حق هسته ای خود در مذاکرات دفاع و با رعایت خطوط قرمز و بدون هیچ حاشیه ای با منطق تحریم ها را از بین ببریم.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا،اسحاق جهانگیری روز «شنبه» در سومین روز از سفر به استان کرمان در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان افزود: امیدواریم بتوانیم از حق هسته ای خود در مذاکرات دفاع و با رعایت خطوط قرمز و بدون هیچ حاشیه ای با منطق تحریم ها را از بین ببریم.
وی گفت: اقتصاد کشور از تحریم ها و برخی مدیریت های ضعیف آسیب دیده و تورم در مقطعی بسیار سنگین بود.
وی اظهارکرد: با تدبیر، درایت و استفاده از توان نیروی انسانی، پشتیبانی رهبر معظم انقلاب و هماهنگی قوا همه مشکلات مربوط به مسایل سیاست خارجی، اقتصادی و فرهنگی قابل برطرف شدن است و فکر می کنیم که کارهای خوبی نیز در این موارد انجام شده است.
معاون اول رییس جمهور تصریح: هنگامی که ایران با دنیا با منطق صحبت کند اگر برخی از سران کشورها نیز بخواهند بدون منطق حرفی را مطرح کنند دنیا نمی پذیرد و آنچه برای ما مهم است توافقات و نتایج آنهاست.
وی در ادامه بیان کرد: اسراییلی ها نمی خواهند بگذارند که ایران به توسعه مد نظر خود برسد و به همین دلیل حرف هایی را مطرح می کنند.
جهانگیری افزود: در آغاز بکار دولت یازدهم بودجه سال 92 حدود 210 هزار میلیارد تومان تصویب شده بود که معاون وقت گفت 70 هزار میلیارد تومان آن محقق نمی شود و این میزان را از بودجه کم کردیم.
وی در پاسخ به درخواست امام جمعه کرمان مبنی بر حمایت از استاندار کرمان گفت: از استاندار کرمان حمایت های لازم را برای موفقیت بیشتر وی انجام می دهیم.

افخم نسبت به رای دادگاه کانادایی واکنش نشان داد
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به حکم صادره از سوی یک قاضی دادگاه انتاریو مبنی بر توقیف بیش از ۷ میلیون دلار از دارایی های ایران در کانادا گفت؛ ما اطلاعی از مراحل این پرونده نداریم و تاکنون از مجاری دیپلماتیک موردی به اطلاع ایران نرسیده است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزری برنا، «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: به سادگی می توان گفت که روند متعارف و کامل قضایی در مورد این پرونده طی نشده و لذا اگر رایی صادر شده، از نظر ما ارزش قانونی ندارد.
وی با اشاره به تصمیم یک جانبه دولت کانادا در تعلیق روابط دیپلماتیک از شهریور 1391 وی در خصوص بسته شدن سفارتخانه های دو کشور افزود: بر اساس قوانین بین المللی، اموال دیپلماتیک از مصونیت برخوردارند و نادیده گرفتن حقوق بین الملل تبعات خاص حقوقی خود را در پی خواهد داشت.
به گزارش برنا،سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با توجه به این رویکرد دولت کانادا، ماهی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز