مطهرنیا در گفتگو با برنا؛

پیشرفت مذاکرات قابل قبول است/ مذاکرات دولت یازدهم حقیقی، متعهدانه و پویاست

۱۳۹۳/۰۴/۲۲ - ۱۸:۰۵:۲۹
کد خبر: ۲۰۳۲۴۲
پیشرفت مذاکرات قابل قبول است/ مذاکرات دولت یازدهم حقیقی، متعهدانه و پویاست
دیدار کری و ظریف اگر به درک متقابل و احترام بیشتر بیانجامد کشورهای پیرامون مجبور به پذیرش مذاکرات خواهند بود.

«علی مطهرنیا» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات آن هم با یک بحران تعریف شده میان ایران و قدرت‌های بزرگ در جامعه بین‌المللی از هویتی بسیار معنادار برخوردار است، و همچنین 10 سال است که از این بحران می‌گذرد.

وی در ادامه در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا افزود: اساسا بحران به مانند یک بیماری سریع ورود پیدا می‌کند. لذا باید واقع بینانه به مذاکرات نگریست. مذاکرات کنونی در دولت یازدهم بسیار حقیقی، متعهدانه، پویا و در عین حال از پایایی برخوردار است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر درز اطلاعاتی از مذاکرات به خوبی مدیریت شده است و لذا از این جهت باید به مذاکرات امید داشت و این منظر بافت موضوعی بود ولیکن از نظر بافت موقعیتی فراموش نکنیم ایران کشوری دارای خصوصیات خاص با رفتارهای سیاسی تعریف شده و گاه غیر باورانه است.

وی در ادامه اضافه کرد: با وجود پیچیدگی‌های موجود در ارتباط با ایران، عقلانیت سیاسی متوجه حفظ اصول و ارزش های انقلابی است. از این رو به نظر می‌رسد با توجه به گذرهای موجود، ایران برای رسیدن به توافق نامه جدی است. در آن سوی میز نیز ایران در مرکز توجه ایالات متحده آمریکا قرار دارد و آمریکا نیز به واسطه تغییر و تحولات موجود در سیاست خارجی خود پس از اوباما خویش را ملزم به رعایت قواعد دیپلماتیک در رسیدن به یک تعهد نامه جامعه نشان می‌دهد.

مطهرنیا در ادامه خاطر نشان کرد: پارامترها نشان می دهد پیشرفت مذاکرات قابل قبول و حتی بسیار مثبت تلقی می شود. ولیکن هنوز پرانتزهای جدی میان طرفین وجود دارد و لذا با توجه به پیشرفت موجود، و در عین حال سختی باید محتاطانه برای رسیدن به توافق جامع قدم برداشت.

وی در ادامه در خصوص حضور وزرای خارجه برای شرکت در مذاکرات وین گفت: ورود وزرا اگر چه به معنای امضای توافق جامع هسته ای نیست اما نشان از پیشرفت مذاکرات دارد و همچنین یک توافق جامع و گذر از این ایستگاه به ایستگاه های پایانی تلقی می‌شود.

وی در پایان در خصوص دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری افزود: دیدار کری و ظریف اگر به درک متقابل و احترام بیشتر بیانجامد کشورهای پیرامون مجبور به پذیرش مذاکرات خواهند بود.

نظر شما