انصاری راد در گفتگو با برنا:

گام اول برای رفع اختلاف در جامعه التزام به قانون اساسی است

۱۳۹۳/۰۴/۲۲ - ۱۹:۳۱:۵۷
کد خبر: ۲۰۳۳۰۵
گام اول برای رفع اختلاف در جامعه التزام به قانون اساسی است
انصاری راد تاکید کرد که پذیرش قانون اساسی گام اولیه در رسیدن به وحدت میان گروه‌های مختلف در جامعه است.

نماینده سابق مجلس گفت: عامل وفاق، وحدت و رفع اختلاف‌های اصولی و اساسی در جامعه باید به وسیله عمل به قانون اساسی حل شود.

حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، درباره وحدت در جامعه ابراز کرد: موضوعی که می‌تواند گروه‌ها و تشکل‌ها را به یکدیگر نزدیک کند، پذیرش قانون اساسی است.

وی افزود: پذیرش قانون اساسی گام اولیه در رسیدن به وحدت میان گروه‌های مختلف در جامعه است. گام اولیه وحدت به این دلیل گفته می‌شود که که در اجرای قانون اساسی شیوه‌ها و روش‌های متفاوتی وجود دارد میان گروه‌ها و نخبگان فعال در جامعه وجود دارد.
این نماینده سابق مجلس در ادامه بیان کرد: راه‌ها اجرای قانون اساسی و قانون عادی در بخش اقتصاد، فرهنگ، مدیریت و در سیاست‌خارجی تفاوت دارد. بر این اساس اختلاف‌ نظرها به وجود می‌آید. در واقع باید گفت که این اختلافات از موضوعاتی است که در تمام جوامع وجود داشته است به فرموده پیامبر اختلاف امت من رحمت است؛ به این معنا که اختلاف می‌تواند باعث پیشرفت در جامعه شود.

انصاری‌راد با اشاره به کم شدن اختلاف میان گروه‌های مختلف جامعه اظهار کرد: اختلاف تا آنجایی برای جامعه سودمند است که باعث عقب‌گرد در جامعه نشود؛ اما اختلاف‌ها در بخش سیاسی باید نخست به وسیله قانون و پذیرش آن و در مرحله بعدی از راه گفتگو حل شود.

انصاری‌راد معتقد است یکی از راه‌های موجود برای حل اختلافات سیاسی در جامعه از راه مطبوعات و رسانه‌ها است.

وی گفت: رسانه‌ها می توانند با گفتگو و انتشار اخبار گروهای مختلف به حل اختلافات سیاسی موجود میان گروهای سیاسی کمک کند.

وی بیان کرد: احزاب نیز می‌توانند به حل اختلاف‌های سیاسی در جامعه کمک کنند. البته احزاب در صورتی می‌توانند در حل اختلاف‌های سیاسی کمک کنند که در درون آنان فضای باز و رقابتی شکل بگیرد. در آن صورت این احزاب می توانند افکار عمومی جامعه را آگاه کنند و در واقع احزاب در جامعه باید پل ارتباطی میان مردم و مسولان باشند تا اختلافات موجود در جامعه حل شود.

انصاری راد گفت: اختلاف در یک جامعه ضروری است؛ چرا که بشر و افراد به طور طبیعی در ابراز عقیده و شیوه‌های رسیدن به آن رسیدن به هدف‌های خود اختلاف دارند. این اختلاف در میان علمای جامعه نیز وجود دارد. به طور کل باید گفت که اختلاف لازمه زندگی است.

انصاری راد در ادامه گفت: علاوه بر اینکه در جامعه اختلاف وجود دارد باید وحدت نیز وجود داشته باشد؛ چرا که بدون وحدت جامعه پیشرفت نخواهد کرد. در واقع باید گفت که افراد در یک جامعه بر اساس اصولی با یکدیگر وحدت کنند. در جامعه اصولی باید وجود داشته باشد که کل افردا جامعه با هم وحدت کند. و فقط وحدت در پذیرش قانون اساسی و قانون های موضوعه وجود دارد.

وی با اشاره به جلسه رییس‌جمهوری با اصولگرایان و اصلاح‌طلبان گفت: رییس‌جمهوری شخص دوم در کشور است و در کنار سایر موضوعاتی که برای حل اختلاف در جامعه به آن اشاره شد می تواند موثر باشد؛ چرا که بازوی اجرایی کشور را به عهده دارد.
 
انصاری‌راد یادآور شد: رییس‌دولت گذشته بر خلاف نظر کارشناسان اعتقاد داشت که باید پول نفت را به مردم داد و خود آنان تشخیص دهند که چطور باید آن را خرج کنند. یا اینکه زمانی برای به دنیا آمدن هر فرزند به آنان یک میلیون تومان پرداخت کرد و گفت که در هر سال 100 هزارتومان بر این پول افزوده شود تا فرزند که به هیجده سالگی رسید سرمایه‌ای برای خود داشته باشد. غافل از آنکه بار اضافی به جامعه وارد کرد و دولت کنونی اکنون با مشکلاتی در این باره روبه‌رو است.

وی در ادامه با اشاره به نشست مشترک رییس‌جمهوری با گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب جامعه گفت: در دولت گذشته اختلاف زیادی میان دولت و گروهای اصولگرا و اصلاح طلب جامعه وجود داشت. بنابراین نشست میان رییس جمهوری و گروهای سیاسی در جامعه علاوه بر اینکه می تواند مشکلات جامعه را حل کند می‌تواند گامی اساسی در وحدت میان این گروها بردارد به این دلیل که وی می تواند در کارهای اجرایی جامعه از افراد جریانات سیاسی جامعه در بدنه دولت استفاده کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تضارب آرا در جامعه ضروری است و جامعه ای برخوردی در آن صورت نگیرد نمی‌تواند پیشرفت کند. اختلافات موجود در جامعه می‌تواند خود را در انتخابات نشان دهد. در واقع باید گفت که اختلافات در جامه خود را در پای صندوقهای رای به نمایش می گذارد و هر گروهی که بتواند شیوهای اجرایی خود را بهتر برای افکار عمومی بیان کند احتمال پیروزی آن در انتخابات بسیار بیشتر می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز