آخوندی خبر داد:

حذف سوخت کامیون‌های فاقد بارنامه/ ۱۸۰۰ دوربین جدید برای کنترل سرعت نصب می‌شود

۱۳۹۳/۱۰/۳۰ - ۱۴:۵۰:۱۵
کد خبر: ۲۵۵۴۴۵
حذف سوخت کامیون‌های فاقد بارنامه/ ۱۸۰۰ دوربین جدید برای کنترل سرعت نصب می‌شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بودجه سال 94، 500 میلیارد تومان برای نگهداری راه های کشور اعتبار در نظر گرفته شده است

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نخستین همایش سیستم های حمل و نقل هوشمند جاده ای، گفت: متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری در نگهداری راه های کشور هم اکنون بیش از چهل درصد راه های شریانی کشور در وضعیت بد و بسیار بد قرار دارند.

وی اظهار داشت: هم اکنون طول مسیر راه های شریانی کشور به 48 هزار کیلومتر رسیده که بیش از 75 درصد حمل و نقل کشور در این راه ها انجام می شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان آنکه به هیچ عنوان نباید اعتبارات راهداری برای راهسازی استفاده شود، تصریح کرد: در حالی که برای نگهداری راه های کشور سالانه به هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما پیش بینی 500 میلیارد تومان برای این امر در بودجه سال آینده، نگران کننده و به معنای کم توجهی به این بخش است.

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت اتخاذ مدیریت یکپارچه در شبکه حمل و نقل کشور تاکید کرد و گفت: این مدیریت سبب می شود همه دستگاه ها، سازمان ها و مردم به اطلاعات مورد نیاز خود به راحتی دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به مزیت های استفاده از سیستم های هوشمند در راه های کشور، اظهار داشت: یکپارچگی در مدیریت درون و برون شهری حمل و نقل بدون شک بهره وری مدیریت حمل و نقل کشور را تا حدی در کشور افزایش می دهد تا همه دست اندرکاران حوزه حمل و نقل بتوانند به صورت یکپارچه به اطلاعات دسترسی یافته و در این خصوص تصمیم گیری کنند. 

آخوندی افزود: متاسفانه روزانه چندین میلیون ساعت مردم در ترافیک به هدر می رود که این امر باعث عدم کارایی اقتصادی شده لذا ما باید تلاش کنیم با استفاده از سیستم های هوشمند، شرایط ایمن و تسهیل تردد را در شبکه حمل و نقل شهری و برون شهری فراهم کنیم.

وی گفت: در دهه 70 کمتر از پنج میلیون دستگاه خودرو در کشور تردد می کرد اما پس از 20 سال تعداد آن به 20 میلیون دستگاه رسیده و طی 20 سال آینده تعداد این خودروها به 40 میلیون دستگاه خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: من مخالف احداث راه نیستم اما هرگونه سرمایه گذاری در این بخش باید با بررسی های کارشناسی صورت گیرد تا بتوانیم شبکه حمل ونقل کشور را توسعه دهیم.

آخوندی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی احداث ده کریدور توسعه ملی ایران را با صد هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده اما سرعت توسعه وسایل نقلیه موتوری بسیار بیشتر از توسعه شبکه راه هاست.

وی گفت: یکپارچگی در مدیریت شبکه حمل و نقل کشور مانع بزرگی برای بهره وری مدیریت حمل و نقل است در حالی که مفهوم یکپارچه سازی مدیریت حمل و نقل شهری و برون شهری امروز بسیار ضروری به نظر می رسد.

وی با اشاره به مزیت های استفاده از سیستم های هوشمند، افزود: 480 هزار دستگاه کامیون در ایران کارت سوخت دارند اما کمتر از 100 هزار دستگاه از آن هیچ بارنامه ای را دریافت نمی کنند در حالی که برای آنها سوخت اختصاص می یابد و اگر مدیریت سوخت کشور به این اطلاعات دسترسی پیدا کند، می تواند سوخت مورد نیاز این کامیون ها را به ازای پیمایش تعیین کرده و تخصیص دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان آنکه اختصاص سوخت برای انجام پیمایش نه برای کامیون هاست، اظهار داشت: در بحث ترانزیت نیز صاحبان کالا می توانند با استفاده از سیستم های هوشمند آخرین اطلاعات مربوط به حمل بار خود را دریافت کنند.

وی گفت: مدیریت شبکه حمل و نقل به اندازه احداث زیرساخت های مورد نیاز اهمیت دارد تا با افزایش توانمندی مدیریت حمل و نقل در ایران محقق شود.

وی از افزایش نصب دوربین های کنترل سرعت خبر داد و افزود: برای کنترل راه ها بزودی با همکاری پلیس راه و سازمان راهداری 1800 دوربین جدید برای کنترل سرعت رانندگان در راه های کشور نصب می شود و این مساله سبب خواهد شد میزان کنترل رانندگان در جاده های کشور به چهار برابر افزایش یابد.

نخستین همایش سیستم های حمل ونقل هوشمند جاده ای روزهای 30 دی و اول بهمن ماه سال جاری با حضور تمام دستگاه ها و سازمان های ذیربط در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود.







نظر شما