جمشید پژویان در گفت و گو با برنا:

مشکل نفت بسیار جدی است/ عیوب نظام مالیاتی فراتر از اخذ مالیات از سپاه و آستان قدس است

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۱۵:۳۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۰۴۷۴
مشکل نفت بسیار جدی است/ عیوب نظام مالیاتی فراتر از اخذ مالیات از سپاه و آستان قدس است
راهکار مقابله با این ارزانی کاملا مشخص است و آن این است که نظام مالیاتی باید اصلاح شود و راه دیگری جز آن نداریم.

جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص نقش دولت برای مواجهه با ارزانی نفت، گفت: برخلاف آنچه که برخی گمان می کنند دولت در بازار نفت نقشی برای تعیین قیمت ندارد که بتواند جلوی ارزان شدن آن را بگیرد و در نتیجه هیچ کاری از دست دولت برای گران کردن نفت بر نمی آید.
 
وی در ادامه تصریح کرد: دولت ما باید کاملا توجیه باشد که مشکل امروز نفت مانند مسائل زمان جنگ نیست که تنها هدف ما حفاظت از نفت کش هایمان تا رسیدن به مقصد باشد. آن ها باید بدانند که این مشکل بسیار جدی است و تنها با یک یا دو راه حل نمی شود با آن مقابله کرد، بلکه می بایست راهکاری دائمی و هوشمندانه برای آن در نظر گرفت.

پژویان با اشاره به رشد اقتصادی کشور پس از تغییرات قیمت نفت، گفت: ما دیده ایم که هر زمان که نفت ارزان شده، سال بعدش رشد اقتصادی بالایی را تجربه کرده ایم. دلیل آن هم این نیست که وابستگی ما به نفت کم شده بلکه چون پس از ارزانی نفت قیمت آن رشد کرده، اقتصاد ما نیز به تبع آن رشد می کند.

این اقتصاد دان با مطرح کردن پیشنهادی اظهار داشت: راهکار مقابله با این ارزانی کاملا مشخص است و آن این است که نظام مالیاتی باید اصلاح شود و راه دیگری جز آن نداریم.

او ادامه داد: پیش از اینکه دولت بتواند هزینه های خود را کنترل کند و به انضباط مالی برسد باید اصلاحاتی را در نظام مالیاتی اجرا کند تا همچون کشورهای توسعه یافته که سی درصد از درآمد ناخلاص داخلی آن ها را مالیات ها تشکیل می دهد ما نیز درآمد هفت درصدی در این حوزه را به بالای سی درصد برسانیم. 

پؤویان در خصوی تصمیم دولت برای گرفتن مالیات از شرکت های وابسته به آستان قدس رضوی و سپاه، گفت: درست است که با این کار درآمد دولت کمی بیشتر می شود و در صورت تایید مقام معظم رهبری آن ها مجبور به تبعیت هستند ولی تمامی این ها باعث اصلاح نظام مالیاتی ما نمی شود زیرا مشکلات این حوزه بسیار عمیق تر از این حرف هاست. 


نظر شما