مدیر عامل بانک اقتصاد نوین در گفت و گو با برنا:

نشانه‌های اولیه خروج از رکود ظاهر شده است

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۱۷:۱۷:۵۴
کد خبر: ۲۶۲۷۵۴
نشانه‌های اولیه خروج از رکود ظاهر شده است
حسن معتمدی ابراز امیدواری کرد با افزایش یافتن سرمایه بانک ها و حمایت آن ها از تولید کنندگان به تدریج از حالت رکود خارج می شویم.

«حسن معتمدی» مدیر عامل بانک اقتصاد نوین اظهار داشت: نرخ 22 درصدی سود بانکی با توجه به تورم 17 درصدی حاکم بر کشور رقم بالایی نیست، زیرا اگر از این میزان کمتر باشد مردم دیگر رغبتی برای سپرده گذاری در بانک ها ندارند ولی مطمئنا ما از کاهش این میزان نرخ سود بانکی برای جذب سرمایه گذاری در عرصه تولید حمایت می کنیم.

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در حاشیه «پنجمین همایش روسای موفق شعب بانک‌های کشور» در گفتگو با خبرنگار اقتصادی برنا گفت:

-اکنون وضعیت سپردهای مردم در بانکها به چه صورتی است، با توجه به اینکه میزان سود کاهش پیدا کرده آیا در سپرده ها تغییری ایجاد شده است؟

میزان سود بانک ها کاهش پیدا نکرده بلکه در این عرصه رقابت شدید است. با توجه به اینکه نرخ تورم کاهش پیدا کرد و قیمت تمام شده پول بانک ها از حد اقتصادش گذشته بانک ها تصمیم گرفتند که نرخ سود را افزایش ندهند ولی بیست و دو درصد هم در شرایطی که تورم زیر 17درصد است نرخ سود بسیار مناسب است، همچنین سپردهای مردم جایی غیر از بانکها جابجا نمی شود و تغییر کلی در سپردها ایجاد نشده است.

-سیاست دولت این است که بانکها از بنگاهداری اقتصادی به سمت حمایت از تولید سوق داده شوند، بانک شما در این زمینه چه کارهای انجام داده است؟

سیاست داخلی بانک ما نیز همین بوده است، ما در واقع بنگاهداری به آن شکلی که مطرح است، را نداریم . نسبت های سرمایه داری ما در حد مجاز بانک مرکزی بوده و تعدادی شرکت وابسته به بانک داریم که همه شرکتهای خدماتی وابسته هستند.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر شرکت اعتبار سنجی، لیزینگ، صرافی و شرکت انفورماتیکی داریم.اینها مجموعه شرکتهایی است که به بانک سرویس می دهد و یا برای مشتریان ما خدمات تکمیلی ارائه می کنند ولیکن در بنگاه ها سرمایه گذاری و سودآوری نداریم.

-معتقدید سودها در شرایط فعلی باید کاهش پیدا کند یا همین شرایط  کنونی با اقتصاد ایران همخوانی دارد؟

امیدواریم سودها کاهش پیدا کند زیرا منجر به کاهش تورم خواهد شد. در حال حاضر ما جزء شش کشور دنیا در زمینه تورم هستیم.، و در کنار آن نرخ سود بانکی سپردها و نرخ تحصیلات بانکی بالاست و فعالان اقتصادی با این نرخ ها نمی تواند فعالیتهای خود را توسعه دهند و با رقبای خارجی رقابت کنند، زیرا قیمت تمام شده محصولاتشان بالا می رود. به طور طبیعی باید با کاهش نرخ تورم نرخ های سود هم کاهش پیدا کند و بانک ها سود و درآمدشان را از محل خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهند باید به دست بیاورند. 

-  نشانه های عبور از رکود اقتصادی با توجه به سرمایه گذاری های که در بانک ها صورت می گیرد ملموس است ، سیستم بانکی آیا برداشت مثبتی به این موضوع دارد؟

نشانه های اولیه خروج از رکود ظاهر شده و در اقتصاد نیز دیده می شود. سیستم بانکی در این خصوص اقدام مثبتی انجام نداده است. سرمایه بانک های دولتی و خصوصی ما  در حد کفایت برای خدمت رسانی به اقتصاد نیستند. اگر بانک بازار سرمایه رونق پیدا کند و سرمایه داران همت کنند و افزایش سرمایه ها را در حد ظرفیت های جدید انجام گیرد، سیستم بانکی بیشتر می تواند در خدمت اقتصاد باشد و همچنین می تواند برای سرعت دادن به خروج از رکود و ورود به دوران رونق اقتصادی کمک کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز