گزارش برنا به بهانه کشته شدن نوجوان ایرانی در اتاوای

کاهش ضریب امنیت اتباع ایرانی در کانادا

۱۳۸۹/۰۹/۲۱ - ۲۱:۴۱:۰۰
کد خبر: ۳۲۷۱
کاهش ضریب امنیت اتباع ایرانی در کانادا
متأسفانه روزانه شاهد حوادث بسیاری از این قبیل در شهرهای کشورهای آمریکای شمالی به ویژه کانادا که داعیه‌دار امنیت و آزادی و حقوق بشر است، هستیم. با این وجود پلیس و سایر مراجع مسوول کانادایی در انجام وظایف حرفه‌ای و قانونی خود در قبال تأمین امنیت اتباع خارجی
سرویس سیاسی برنا


خانواده یزدان غیاثی روز پنج شنبه در مسجد مرکزی اوتاوای برای همیشه با فرزند خود خداحافظی کردند. یزدان غیاثی نوجوان 16 ساله ایرانی که به همراه خانواده اش در کانادا زندگی می کرد، اوایل هفته گذشته در حادثه تیراندازی در خیابان بوت در ایالت اوتاوای کانادا به قتل رسید.

در پی این جنایت، وزارت امور خارجه ایران رسما از دولت کانادا درخواست کرد متهمان این تیراندازی را تعقیب و مجازات کند. سخنگوی وزارت امور خارجه در محکومیت این جنایت به هشدارهای قبلی وزارت خارجه مبنی بر کاهش ضریب امنیت در کانادا اشاره کرده است.

این حادثه در حالی اتفاق افتاد که پیش از این هم 2 نفر از اتباع ایرانی در حوادث مشابهی در کانادا کشته شده اند.

در سال 2003 کیوان تابش جوان 18 ساله ایرانی به دست پلیس بریتیش کلمبیا در پورت مودی از حومه های ونکوور کشته شد. در حالی که مقامات ایران در پی این حادثه مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به رفتار سوء پلیس کانادا با شهروندان ایرانی به مقامات این کشور اعلام کردند و خواستار مجازات عاملان این جنایت شدند، پلیس کانادا نهایتا مدعی شد برای دفاع از جان خود، مجبور به تیراندازی به وی شده است.

متأسفانه روزانه شاهد حوادث بسیاری از این قبیل در شهرهای کشورهای آمریکای شمالی به ویژه کانادا هستیم، با این وجود پلیس و سایر مراجع مسوول کانادایی در انجام وظایف حرفه ای و قانونی خود را در قبال تأمین امنیت اتباع خارجی کوتاهی می کنند.


 معضلات اتباع خارجی در کانادا

از معضلات اتباع خارجی در کانادا می توان به مشكلات حقوق بشری مسلمانان، بومیان، كاناداییان آفریقایی تبار و افزایش اسلام هراسی اشاره کرد. جامعه مسلمان پس از حادثه یازده سپتامبر به طور مستمر در این کشور تحت فشار هستند و مورد تبعیض قرار می‌گیرند. 

همچنین باید به اعمال فزاینده خشونت علیه زنان در كانادا به ویژه زنان بومی اشاره کرد. هر ساله تعداد زیادی از زنان خارجی ساکن در کانادا که اکثر آنها بومیان کانادایی هستند در حوادث مختلف به قتل رسیده و یا ناپدید می شوند و پلیس این کشور هم نسبت به پیگیری این پرونده ها اقدام سازنده ای صورت نمی دهد.

گفتنی است؛ مقامات كانادایی به وضعیت مهاجرین این کشور کاملا بی‌توجه بوده و خشونت پلیس و نیروهای امنیتی در برخورد با مهاجرین باعث اعمال حساسیت‌های غیرمتعارف و متهم كردن افراد بر اساس معیارهای مذهبی و نژادی به ویژه علیه مسلمانان می شود.

نظر شما