حجت‌السلام صدیقی در خطبه اول نماز جمعه:

نماز اکسیر تحول در وجود انسان است

۱۳۹۰/۰۱/۱۹ - ۱۷:۳۳:۰۰
کد خبر: ۳۳۹۲۹
نماز اکسیر تحول در وجود انسان است
حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی گفت: نماز جلوه ولایت و اکسیری است که تحولی در وجود ناقص انسان‌ها ایجاد می‌کند.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی برنا، حجت الاسلام‌والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران در ادامه سلسله مباحث اسرار نماز گفت: اینکه انسان در موقع نماز باید وضو بگیرد به معنی شبیه بودن مومن به پاکی آب است.

وی افزود: همانطور که آب احیاگر است و موجب رشد و بالندگی موجودات می‌شود، مومن نیز باید چنین ویژگی‌ را داشته باشد و دل‌ها را زنده کند.

حجت الاسلام‌والمسلمین صدیقی در بیان ویژگی مومنین خاطر نشان کرد: مومن امیدبخش بوده و انسان‌های گرفتار به بیماری‌های اخلاقی را نجات می‌دهد. مومن مانند آب دارای جریان است و در برخورد با موجودات شکننده نیست، آرام مسیر خود را طی می‌کند و در طول مسیر آلودگی‌ها را نیز از بین می‌برد.

خطیب نماز جمعه تهران، توجه به وضو و نماز را توجه به عنصر به وجود آورنده آنان دانست و تصریح کرد: نماز جلوه ولایت و اکسیری است که تحولی در وجود ناقص انسان‌ها ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام‌والمسلمین صدیقی در بیان حالات مومن نمازگزار گفت: همانطور که در وضو انسان مسایلی را از قبیل شستن دست و صورت رعایت می‌کند، در نماز نیز باید ارکانی را رعایت کند که اولین مورد آن اخلاص و قصد تقرب به خداوند است.

وی دومین ویژگی نمازگزار را داشتن احساس تعظیم در مقابل خداوند برشمرد و ادامه داد: اینکه بدانیم چه کسی می‌خواهد در مقابل چه کسی قرار گیرد، بسیار مهم است. ما یک فقیر محض در برابر یک مقتدر عظیم هستیم و نمازگزار در طول نماز باید خود را در مقابل کسی ببیند که عالم با این همه عظمت را آفریده است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: نکته سوم درک هیبت خداوند است. انسان نمازگزار باید بداند با صاحب هیبتی صحبت می‌کند که کوه از عظمت او آب می‌شود.

حجت الاسلام ‌والمسلمین صدیقی ادامه داد: داشتن امید در زمان رسیدن به خدمت خداوند از دیگر شرایط نمازگزار است. مومن در زمان نماز سر تا پا باید امیدوار باشد.

وی خاطر نشان کرد: پنجمین نکته فهمیدن معانی حرف‌هایی است که با خداوند مطرح می‌کنیم. به همین دلیل بر مومنین واجب است که بدانند در مقابل خداوند چه می‌گویند.

خطیب نماز جمعه تهران در پایان خطبه اول خاطرنشان کرد: اگر این مسایل را رعایت کردیم، مطمئنا اسرار نماز را نیز متوجه خواهیم شد. نماز یک فنا و آیینه خداوند شدن است.
نظر شما