گفت‌وگوی برنا با کارشناسان مسایل خاورمیانه

اقدامات صهیونیست‌ها نمی‌تواند در شکستن محاصره غزه خلل ایجاد کند

۱۳۸۹/۱۰/۱۵ - ۱۴:۰۷:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۷
اقدامات صهیونیست‌ها نمی‌تواند در شکستن محاصره غزه خلل ایجاد کند
زنگنه گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی از سوی ملت‌ها محکوم است و چنین اقداماتی نباید عزم ملت‌ها را در حرکت به سمت غزه و کمک به مردم آن و شکستن محاصره غزه خللی ایجاد کند.
"صباح زنگنه" کارشناس مسایل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل برنا، با اشاره به اقدامات صهیونیست ها مبنی بر اجازه ندادن به ملت ها برای رساندن کمک های مردمی به غزه گفت: این اقدامات رژیم صهیونیستی از سوی ملت ها محکوم است، اما نکته مهم‌تر آن است که چنین اقداماتی نباید در عزم ملت ها را در حرکت به سمت غزه و کمک به مردم آن و شکستن محاصره غزه خللی ایجاد کند.

وی در ادامه با بیان اینکه این گونه اقدامات صهیونیست ها در افکار عمومی جهان تأثیرگذار است، خاطر نشان کرد: این اقدامات در واقع جنایت های رژیم صهیونیستی را در انزار و افکار عمومی آشکارتر و افکار عمومی را برای عکس العمل های بیشتر آماده می سازد.

در ادامه این گزارش "مجید صفاتاج" کارشناس مسایل فلسطین نیز درباره واکنش افکار عمومی به چنین اقدامات صهیونیست ها مبنی بر اجازه ندادن ملت ها برای رساندن کمک های مردمی به غزه اظهار داشت: رژیم صهیونیستی از ابتدای بنیان‌گذاری تاکنون که بیش از 60 سال از آن می گذرد، در مقاطع مختلف ثابت کرده توجهی به افکار عمومی جهان ندارد و مورد حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی و حتی برخی از مجامع بین المللی نیز است.

وی در ادامه افزود: بنابراین علی‌رغم اینکه حمله به کشتی آزادی غزه و کشتار افراد در این کشتی از سوی آنها، افکار عمومی جهان را نسبت به این اقدام تحریک کرد، اقدامات ضدصهیونیستی حتی در اروپا و آمریکا هم شکل گرفت.

"صفاتاج" با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تاکنون حاضر نشده به دلیل اقداماتش در این زمینه از دولت ترکیه عذرخواهی کند، گفت: این رژیم همچنان به اقدامات خود ادامه می دهد، همانطور که ما طی روزهای گذشته شاهد بودیم که کاروان آسیایی را متوقف کرد.

وی ابراز عقیده کرد: زبانی که رژیم صهیونیستی دارد نمی توان گفت زبانی است که مبتنی بر منطق و یا یک سیاست اصولی باشد بلکه زبان زور است و همواره از این حربه بهره گرفته است.

این تحلیلگر مسایل فلسطین خاطر نشان کرد: طبیعی است که کشورها دروغ ها و مردمی که می خواهند با این رژیم مقابله کنند باید از همین زبان علیه صهیونیست ها استفاده کنند. به عنوان نمونه حزب الله لبنان پس از اینکه شهرهای لبنان در معرض تهاجم هواپیماهای اسراییلی قرار گرفت اقدام به موشک باران شهرک های یهودی نشین کرد و همچنان هم نگران آن است که اگر حمله ای به لبنان انجام گیرد شهرها و مناطق رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار خواهد گرفت.

وی بیان داشت: این ثابت می کند که نباید چندان تنها به افکار عمومی جهان اکتفا کرد. چرا که افکار عمومی این رژیم را همواره محکوم می کند اما بازهم این رژیم کار خود را ادامه می دهد بلکه باید اقدامات عملی را انجام داد همانند آنچه که کاروان آسیایی که توانست به غزه راه پیدا کند که این یک سطح سنگر می تواند باشد و عملا غزه را از وضعیت محاصره ای که برایش تحمیل شده است به گونه ای آزاد ساخت.

"حسین ریوران" دیگر کارشناس مسایل خاورمیانه نیز در این باره اظهار داشت: به طور کلی این بحث در گزارش گلدستون روشن است که محاصره غزه یک اقدام غیرقانونی است و دراین گزارش که در شورای حقوق بشر و سپس در مجمع عمومی به تصویب رسید در هر دو بحث این مساله کاملا روشن است که این اقدام اسراییل یک اقدام ضداخلاقی و غیرقانونی است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: استمرار محاصره غزه و جلوگیری از کمک رسانی به مردم آن نشان دهنده اصرار رژیم صهیونیستی بر ادامه سیاست های تجاوزگرانه اش است که این قابل قبول نیست.

"ریوران" متذکر شد: اگر تا الان هم جامعه بین المللی با رژیم صهیونیستی برخورد جدی نکرده این مساله قابل استمرار نیست و در حال حاضر NGOها به عنوان نمایندگان جامعه مدنی حضور جدی در عرصه و شکست محاصره غزه دارند و اقدامات زیادی در این باره انجام داده و می دهند.

وی با تاکید براینکه چنین اقداماتی روزبه روز رژیم صهیونیستی را رسواتر می سازد، گفت: هم‌پیمانان رژیم صهیونیستی مانند مصر هم بدین وسیله تحت فشار جدی قرار می گیرد و این فشارها در آینده قطعا به حدی خواهد رسید که رژیم صهیونیستی ناگزیر به دست برداشتن از سیاست های تجاوزگرانه اش خواهد بود.

"حسین علایی" کارشناس مسایل خاورمیانه هم درباره تاثیر رفتار و اقدامات رژیم صهیونیستی بر افکار عمومی جهان گفت: حمله ارتش رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک های مردم جهان به غزه وجه رژیم صهیونیستی را در افکار عمومی طی یکسال اخیر به شدت مخدوش کرد.

وی در ادامه با اشاره به کشته شدن 9 نفر از افراد در کشتی آزادی خاطر نشان کرد: این اقدام فضایی را فراهم آورد تا مردم با عمق جنایات رژیم صهیونیستی آشنا شوند و در شرایط فعلی ایجاد مشکلات بر سر کشتی حامل کمک های مردم کشورهای آسیایی چنین شرایطی را فراهم آورد.

وی افزود: برای مردم جهان و افکار عمومی این سوال مطرح است که چگونه صهیونیست ها به خود اجازه می دهند که یک و نیم میلیون نفر از مردم نوار غزه را برای مدت چند سال در محاصره نگه دارند.

"علایی" با بیان اینکه آنها از نظر شرایط زندگی در بدترین وضعیت قرار دارند، گفت: این رفتاری که رژیم صهیونیستی با مساله کمک رسانی به مردم غزه انجام می دهد بیش از هر چیز برنامه سازش این رژیم با فلسطینی ها که آمریکا به دنبال آن است را دچار خسارت خواهد کرد و همه به این نتیجه می رسند که رژیم صهیونیستی به دنبال صلح نیست بلکه به دنبال سلطه بیشتر بر سرزمین های اشغالی است.

"علایی" خاطر نشان کرد: این اقدامات صهیونیست ها موجب خواهد شد که مردم بیشتری از نقاط مختلف جهان برای کمک رساندن به مظلومین نوار غزه برنامه ریزی کنند و انگیزه بیشتری برای کمک به مردم غزه پیدا کنند.

وی ادامه داد: البته اهمیت کار مردم بسیار مهم است. چرا که اگر مردم بتوانند با یک اقدام مدنی عملا محاصره نوار غزه را بشکنند مشخص می شود که در دنیای جدید قدرت مردم و اقدامات مدنی بیش از قدرت سلاح و بمب اتم و همچنین بمباران هایی است که رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه انجام می دهد.

وی در پایان گفت: کشتی هایی که به سوی نوار غزه اعزام می شوند، پیام جدیدی را برای مردم جهان درباره مدیریت نوین جهانی در بردارد و می تواند شرایط را در منطقه خاورمیانه تغییر دهد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز