رییس سابق موساد بار دیگر سیاست‌های نخست وزیر را به چالش کشید

دردسری به اسم داگان برای طرح‌های ضدایرانی صهیونیست‌ها

۱۳۹۰/۰۳/۱۶ - ۱۵:۳۹:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۷۴
دردسری به اسم داگان برای طرح‌های ضدایرانی صهیونیست‌ها
رییس سابق موساد بار دیگر با سیاست رسمی دولت نتانیاهو درباره ایران مخالفت کرد.
به گزارش سرویس سیاسی برنا، "مئیر داگان" که چند ماه پیش پس از 8 سال ریاست موساد را به "تامیر پرادو" معاون خود واگذار کرد، تا پیش از این به عنوان یک اسطوره ستایش می شد، ولی اکنون آرام آرام در حال تبدیل شدن به یک دردسر عبور ناپذیر برای بنیامین نتانیاهوست.

به گزارش سایت "ایران هسته ای"، وی که چند هفته قبل در دانشگاه عبی بیت المقدس گفته بود «حمله به ایران یک ایده احمقانه است»، این هفته در دانشگاه تل آویو با صراحت بیشتری از نتانیاهو و باراک انتقاد کرد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، داگان طی سخنرانی خود گفته: حمله به ایران بلافاصله به یک جنگ منطقه ای تبدیل خواهد شد و بهترین دلیل را برای ادامه برنامه ساخت سلاح هسته ای در اختیار ایران خواهد گذاشت.

وی ادامه داده: اسراییل قادر نیست با چالش منطقه ای مقابله کند که در اثر حمله به ایران به وجود می آید.

داگان همچنین در این سخنرانی به صراحت نتانیاهو را نشانه رفته و تاکید کرده است: من تصمیم گرفته ام بیشتر و صریح تر حرف بزنم چرا که وقتی من، یوال دیسکین و گابی اشکنازی در دولت بودیم می توانستیم جلوی اتخاذ تصمیمات خطرناک را بگیریم اما اکنون هیچ کس وجود ندارد که جلوی اقدامات خطرناک باراک و نتانیاهو را بگیرد.

رئیس سابق موساد گفت: باید به كسانی كه به حمله نظامی علیه ایران رأی می‎دهند بگویم كه در صورت حمله به ایران، اسرائیل را وارد میدانی خواهیم كرد كه توانایی خارج شدن از آن را ندارد و به احتمال زیاد به سمت نابودی پیش خواهد رفت.

اشاره داگان به تغییرات پی در پی در جامعه اطلاعاتی اسراییل در چند ماه گذشته است.

ابتدا او موساد را ترک کرد و تامیر پرادو جانشین وی شد. سپس "عاموس یادلین" ریاست امان را به "آویو کوخاوی" واگذار کرد. سپس "گابی اشکنازی" از پست ریاست ستاد ارتش کنار گذاشته شد و نهایتا هم "یوال دیسکین" رییس شین بت جای خود را به یورام کوهن داد.

تحلیلگران در تهران می گویند نگرانی اصلی دولت نتانیاهو از سخنان داگان این است که او در حال افشای سیاست واقعی اسراییل در برابر ایران است که می تواند برای هدف گذاری های سیاسی نتانیاهو در داخل و خارج بسیار مخرب باشد، چرا که وی تمام سیاست داخلی و خارجی خود را بر احتمال حمله به ایران در صورت ناکارآمدی سیاست تحریم ها استوار کرده و حالا داگان می گوید که اساسا چنین سیاستی وجود ندارد.

واکنش ها به سخنان داگان هم همین تحلیل را تایید می کند.

از جمله "موشه یعالون"، وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی روز شنبه از داگان به شدت انتقاد کرده و گفته است: اظهارات داگان غیرمسوولانه و در یك كشور دموكراتیك قطعا نامناسب است. من این ادعا را نمی‌پذیرم كه مباحث دولت درباره ایران سطحی هستند.

مهم تر از این واکنش دولت نتانیاهو بود که داگان را به سیاسی کاری متهم کرد. روزنامه هاآرتص روز شنبه نوشت: مشاوران بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام كردند كه مئیر داگان، رییس سابق موساد در توطئه سیاسی برای سرنگونی نتانیاهو دخیل است و سخنان اخیر داگان درباره هشدار به تل‌آویو برای عدم حمله به ایران، در راستای تلاش او برای ورود به عرصه سیاست اسرائیل است.

نظر شما