معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه خبر داد

تلاش ایران برای تدوین پیش‌نویس كنوانسیون مقابله با سلاح‌های هسته‌ای

۱۳۹۰/۰۳/۱۸ - ۱۶:۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۸۸
تلاش ایران برای تدوین پیش‌نویس كنوانسیون مقابله با سلاح‌های هسته‌ای
معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه از تدوین پیش‌نویس كنوانسیون مقابله با سلاح‌های هسته‌ای در كنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه خبر داد.
به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، محمد مهدی آخوندزاده در نشست مطبوعاتی كنفرانس بین‌المللی خلع سلاح كه امروز چهارشنبه در دفتر مطالعات سیاسی بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: این حركت ادامه روندی است كه از حدود 20 سال پیش در وزارت خارجه و با همكاری دیگر نهادها با توجه به سیاست اصولی كشور و خواست مردمان منطقه مبنی بر جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای صورت گرفته است.

وی با اشاره به بمباران شیمیایی شهرهای ایران توسط رژیم بعث و تلاش‌های ایران در آن ایام كه منجر به تدوین كنوانسیون جامع بین‌المللی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی شد،‌ اظهار داشت: در ادامه آن روند پروژه جهان عاری از سلاح هسته‌ای را دنبال می‌كنیم.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به برگزاری اولین اجلاس بین‌المللی خلع سلاح در تهران كه در سطح وزرای خارجه برگزار شد، اشاره كرد و یادآور شد: حضور تاثیرگذار و چشمگیر بسیاری از كارشناسان و مقامات كشورهای مختلف از ویژگی‌های این اجلاس بود.

آخوندزاده به كنفرانس سال جاری كه در سطح كارشناسی خواهد بود اشاره كرد و گفت: هدف عمده ما استفاده از ابتكارات و نوآوری‌های اندیشمندان‌، كارشناسان و نهادهای بین‌المللی و زمینه‌سازی برای كنفرانس سال آینده است كه در سطح وزرا خواهد بود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در مباحث مربوط به خلع سلاح خصوصا NPT حضوری فعال دارد و مواضع رئیس جمهور در نیویورك در این زمینه بازتاب خوبی داشت.
معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به تمدید پیمان NPT به صورت نامحدود در سال 91 یادآور شد: از آن سال به بعد تصور می‌كنم رسانه‌ها باید به بند ششمNPT بپردازند كه در آن از كشورهای دارنده سلاح هسته‌ای خواسته شده كه آن را كنار بگذارند.

آخوندزاده ادامه داد: اینكه این خلع سلاح جهانی به چه صورتی پیش برود و كشورهای دارنده سلاح اتمی تشویق به كنار گذاشتن آن شوند، نقش مهمی است كه رسانه‌ها باید ایفا كنند.

وی یادآور شد: هزاران سلاح اتمی در جهان وجود دارد كه تهدید جدی علیه صلح و امنیت جهانی می‌باشد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به پنل‌های تخصصی این كنفرانس اظهار داشت: 3 پنل خواهیم داشت كه یكی بررسی دكترین‌های هسته‌ای كشورهای مختلف و عدم تطابق آن با شرایط روز بین‌الملل، دیگری به تعهدات بین‌المللی كشورها در زمینه هسته‌ای و سومین آن كه مهمترین این پنل‌هاست به اقدامات عملی و پیشنهادات مشخص برای تحقق آرمان‌های خلع سلاح و جهان عاری از سلاح هسته‌ای می‌پردازد.

آخوندزاده سیاست اصولی جمهوری اسلامی را مخالفت با سلاح‌های كشتار جمعی خواند و یادآور شد: ما این پروسه را از گذشته دنبال می‌كردیم و با توجه به دسترسی جهانیان به اخبار، علاقه آنها به زندگی در دنیای عاری از سلاح‌های هسته‌ای منطبق با سیاست‌های ما می‌باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دعوت از كشورهای مختلف برای شركت در این كنفرانس گفت: هدف ما استفاده از افراد صاحب تجربه و اندیشمند در عرصه بین‌المللی است.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه یادآور شد: در بخش‌های خلع سلاحی در نیویورك و ژنو از جمع‌بندی این اجلاس استفاده خواهد شد.

آخوندزاده با بیان اینكه تلاش شده مناطق جغرافیای جهان در این كنفرانس حضور یابند، اظهار داشت: از سال قبل مكاتبات شروع شده كه قالب پاسخ‌ها مثبت بوده و بیش از 30 مقاله دریافت و تائید شده است.

وی ادامه داد: تعداد زیادی قصد حضور در كنفرانس را داشتند اما كنفرانس كاملا تخصصی است و ما نمایندگانی از 40 كشور دنیا در تهران را خواهیم داشت كه شامل كشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی می‌شود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه سوئیس،‌ هند، سوئد، ایتالیا، آمریكا و ژاپن و چین را از جمله كشورهای حاضر در اجلاس خرداد ماه دانست.

آخوندزاده با بیان اینكه در این كنفرانس از نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل نمایندگانی خواهیم داشت، یادآور شد: خروجی و نتیجه این شكست كه در قالب بیانیه خواهد بود، به مراكز مختلف بین‌المللی كه درگیر این مباحث هستند، ارجاع داده می‌شود.

وی در خصوص سازمان‌های بین‌المللی حاضر در نشست گفت: سازمان ملل، سازمان كنفرانس اسلامی، NPT ، سازمان كنوانسیون ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی و سازمان‌های بین‌المللی انرژی اتمی نمایندگانی در كنفرانس خواهند داشت.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه صالحی وزیر امور خارجه كشورمان را سخنران افتتاحیه این اجلاس خواند و یادآور شد: از آنجا كه كنفرانس وارد بحث‌های تخصصی می شود، از اندیشمندان و صاحب‌نظران ایرانی و سفرای 40 كشور مقیم ایران هم در كنفرانس دعوت به عمل آمده است و برای بخش پایانی یكی از مقامات كشورمان نیز حضور خواهد داشت.

آخوندزاده با ذكر این نكته كه كنفرانس سال گذشته در تهران پیش از كنفرانس NPT در نیویورك بود و كنفرانسی نیز از سوی آمریكا و به صورت گزینشی برای توجیه داشتن سلاح هسته‌ای برگزار شد، اظهار داشت: این دو دیدگاه در مقابل هم قرار گرفتند و با وجود سنگ‌اندازی‌ها و مشكلاتی كه برخی كشورها در زمینه مباحث مربوط به خلع سلاح ایجاد كردند از كنفرانس تهران استقبال خوبی به عمل آمد.

وی ادامه داد: شركت‌كنندگان در این كنفرانس با اطمینان خاطر وارد كشورمان می‌شوند چرا كه می‌بینند ایران در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای و نابودی سلاح‌های كشتار جمعی در دنیا جدی است و این موضوع به كشورهای مردد جهان جسارت می‌دهد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با ذكر این نكته كه اعتماد عمومی و نگاه واقع‌بینانه در مورد سلاح‌های كشتار جمعی در حال شكل‌گیری است، خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی پرچمدار این مبارزه نرم‌افزاری می‌باشد و در مقابل كسانی ایستاده كه با سوء استفاده از مقررات بین‌المللی به دنبال سلاح‌های هسته‌ای آن هم از نوع جدید هستند.

آخوندزاده تدوین پیش نویس كنوانسیون مقابله با سلاح‌های هسته‌ای در بعد جهانی را از اهداف این كنفرانس خواند و افزود: در بین شركت‌كنندگان كشورهای دارای سلاح هسته‌ای، كشورهای فاقد سلاح هسته‌ای و كشورهای دارندگان سلاح هسته‌ای كه در مجامع عمومی به طور رسمی به این عنوان شناخته نمی‌شوند، حضور دارند.

وی افزود: هدف اصلی ما این است كه افكار عمومی در تمام دنیا بحث‌ها واقع‌بینانه‌تر و منطبق با واقعیات پیش رود و مسیر كلی در دنیا به این سمت است كه كشورهای دارنده سلاح هسته‌ای پاسخگو باشند.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینكه تلاش داریم تا قبل از سال 2025 جهانی فارغ از سلاح هسته‌ای داشته باشیم و در این فاصله این سازوكارها را به وجود آوریم، ابراز امیدواری كرد كنفرانس تهران با كمك و همفكری اندیشمندان پیش نویس آن كنوانسیون را آماده كند.

آخوندزاده در خصوص شعار اجلاس امسال نیز گفت: شعار سال گذشته كه مبنی بر انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ كس بود، با استقبال خوبی در مجامع بین‌المللی روبرو شد. اما تصمیم برای شعار جدید به مسئولین برگزار كننده بازمی‌گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز