برنده نوبل علوم اقتصادی:

دغدغه کشورهای توسعه یافته مردم را شاد نکرده است

۱۳۹۰/۰۳/۱۸ - ۱۶:۲۴:۰۰
کد خبر: ۵۵۳۳۵
دغدغه کشورهای توسعه یافته مردم را شاد نکرده است
به گفته یک اقتصاددان آمریکایی، رشد اقتصاد در همه کشورها به صورت یک دغدغه در آمده اما بیشتر کشورهای توسعه یافته نتوانستند با پرداختن به این دغدغه مردم آنها را راضی کنند.
به گزارش سرویس بین الملل برنا، نشریه نیوزویک مصاحبه ای با میشل اسپنس برنده جایزه نوبل در رشته علوم اقتصادی و معروف ترین اقتصاددان آمریکایی داشته است. مصاحبه نیوزویک با وی را در زیر می خوانید:

نیوزویک: اقتصادکشورهایی مانند هند و چین تا چه حد پایدار است؟

در واقع نمی توان مثال واضحی از رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته ای داشت که در مدت مشخص رشد اقتصادی مناسبی داشته اند.

به نظر می رسد که چین برای ده سال آینده این رشد فعلی اقتصادی خود را حفظ می کند اما باید در نظر داشت که وضع هند متفاوت است چرا که هند از نظر اقتصادی 13 سال از چین عقب تر است.

نیوزویک: به چند چالش جهانی اشاره کنید که با این رشد اقتصادی ایجاد شده است؟

چین و هند حدود 40 درصد جمعیت دنیا را در خود دارند و زمانی که این مرحله رشد اقتصادی را پشت سر بگذارند، ممکن است بتوانند در عرصه اقتصاد جهان حرفی برای گفتن داشته باشند.

در این صورت اگر رشد اقتصاد خوبی را برای کشورهایی مثل چین و هند داشته باشیم، تولید ناخالص داخلی در کل دنیا سه تا چهار برابر بیشتر از میزان فعلی شده و فشارهای بیشتری بر منابع طبیعی ایجاد می شود.

نیوزویک: آیا این به معنای این است که رشد اقتصادی کشورهایی مثل چین می تواند نقش تعیین کننده ای در کل دنیا داشته باشد؟

تا زمانی که اقتصاد شکل راکدی به خود نگیرد اینطور نخواهد بود چرا که قیمت های بالا همانقدر که بخشی از مشکل است بخشی از راه حل هم می تواند باشد.

برای آینده بهتر در اقتصاد جهان، باید بهره وری مناسبی از انرژی و منابع آن داشته باشیم که در این زمینه بالا رفتن قیمت های انرژی به خصوص اگر در مدت زمان مشخصی بالا باشد می تواند انگیزه خوبی برای مصرف بهینه باشد.

البته انرژی های جایگزین زیادی وجود دارد که می تواند با 60 تا 70 دلار در هر بشکه نفت به صرفه باشد.

نیوزویک: به نظر شما کدام کشورها می توانند در مصرف بهینه پیشتاز باشند؟

به نظر من کشورهای آسیا. چرا که هم منابع سرشارتری دارند و هم میل آنها به مصرف بهینه بیشتر است.

نیوزویک: به نظر شما بزرگترین مشکلی که اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر قرار داده چیست؟

مشکل اصلی در بخش مسکن است که باید شهروندان را با شرایط بهتر مسکن وفق داد و پس از آن زمینه را برای سرمایه گذاری به ویژه در بخش عمومی فراهم کرد.

نیوزویک: به نظر شما مالیاتی که از مردم گرفته می شود مناسب است؟

این مشکل اصلی است چرا که مالیات در آمریکا مانند پنیر سوییسی است و طعمی از همه مزه ها را دارد اما به نظر می رسد که این مالیات فعلی بتواند انگیزه های بیشتری برای سرمایه گذاری بومی ایجاد کند.

نیوزویک: آیا کشورهای توسعه یافته همه دغدغه شان رشد اقتصادی شده است و بهتر بگویم آیا تلاشی هم برای رضایت مردم می کنند؟

به نظر من هم تاکید بیش از حدی برای رشد اقتصادی ایجاد شده تمام مدت کشورهای در حال توسعه می گویند که بیکاری چنین و چنان است اما برای انگیزه مردم برای اشتغال  کاری نمی کنند.

تحقیق ها نشان داده که این نوع تلاش برای رسیدن به اقتصاد بهتر مردم را راضی نکرده و بر اساس آن چیزی که مردم فکر می کنند نیست.

نیوزویک: توصیه ای در مورد بردن جایزه نوبل دارید؟

نه. به نظر من بردن جایزه نوبل یک شانس است و اگر شانس داشته باشید به سمتش هدایت می شوید نمی توان آن را یک هدف در زندگی دانست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز