وزیر خارجه عراق در دیدار صالحی

سیاست ایران در قبال تحولات منطقه پخته و حكیمانه است

۱۳۹۰/۰۴/۰۱ - ۱۷:۳۸:۳۹
کد خبر: ۵۸۷۸۱
سیاست ایران در قبال تحولات منطقه پخته و حكیمانه است
وزیر خارجه عراق در دیدار وزیر امور خارجه كشورمان سیاست ایران در قبال تحولات منطقه را پخته و حكیمانه توصیف و از حمایت‌های ایران از ابتدای ایجاد عراق جدید قدردانی کرد.
به گزارش سرویس سیاسی برنا، به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، علی‌اكبر صالحی و هوشیار زیباری روز سه‌شنبه در ملاقاتی در تهران، ضمن مرور روند همكاری‌های فیمابین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، پیرامون راه‌های گسترش و افزایش این همكاری‌ها و یافتن زمینه‌ها و ظرفیت‌های جدید این همكاری‌ها گفت‌وگو كردند.

بررسی آخرین تحولات منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا، ارائه دیدگاه‌های دو طرف پیرامون این تحولات، افزایش رایزنی و گسترش همكاری‌های منطقه‌ای و همچنین رایزنی و همكاری در خصوص مسائل مهم بین‌المللی از دیگر محورهای مطرح شده در مذاكرات دو مقام ایرانی و عراقی بود.

صالحی در این دیدار با تأكید بر اهمیت عراق اظهار داشت: گسترش و تعمیق هر چه بیشتر روابط با عراق اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و ما امیدواریم در این راستا طی مذاكرات به نتایج سازنده مورد رضایت طرفین و در جهت منافع دو ملت ایران و عراق دست یابیم .

وزیر امور خارجه كشورمان با برشمردن موارد همكاری و توافقات دو كشور، از روند اجرای بخش عمده این همكاری‌ها از جمله در زمینه تعیین حدود و میله گذاری مرزی ابراز خرسندی كرد.

هوشیار زیباری نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تهران، تأكید كرد: در عراق جدید ما اهمیت ویژه‌ای برای روابط با ایران با تكیه بر مشتركات تاریخی، دینی و همسایگی قائل هستیم و توسعه همه جانبه مناسبات با ایران اولویت سیاست خارجی عراق است.

وی افزود: حمایت‌ها و پشتیبانی‌های جمهوری اسلامی از ابتدای ایجاد عراق جدید تاكنون برای همه مشهود و زبانزد خاص و عام است و ما صمیمانه از این حمایت‌ها تشكر می‌كنیم.

زیباری نیز در این دیدار گفت: روابط و همكاری‌های موجود بین دو كشور دستاوردهای بزرگی را در تمامی زمینه‌ها از جمله در ابعاد سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، فرهنگی، امور مرزی، عراق، ارتباطات، گردشگری و زوار و به‌ ویژه تعیین حدود مرزی خشكی و آبی داشته است.

در این دیدار كه پیرامون مقدمات سفر آتی رحیمی معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق و برگزاری كمیته عالی مشترك دو كشور نیز گفت‌وگو شد، آخرین وضعیت تهیه موافقتنامه‌های مورد نظری كه باید در این سفر به امضاء برسد، از جمله در زمینه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، همكاری های گمركی، تشویق و حمایت از سرمایه گذاری‌های مشترك، تفاهمات اقتصادی، بازرگانی، كنسولی، گردشگری، ارتباطات و امور فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

در این ملاقات طرفین همچنین با ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص تحولات منطقه، بر اهمیت استقرار صلح، ثبات و امنیت و ضرورت رایزنی و مشورت دائمی فیمابین تأكید كردند و زیباری سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه را پخته و حكیمانه توصیف كرد.

زیباری همچنین در این دیدار در خصوص خروج منافقین از عراق تأكید كرد كه ضرب الاجل عراق پایان سال میلادی جاری است و موضع دولت عراق در مورد بستن اردوگاه و خروج اعضای این گروهك از خاك عراق كاملاً روشن است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز