چرا رسانه های غربی کنفرانس خلع سلاح تهران را بایکوت کردند

۱۳۹۰/۰۴/۰۱ - ۱۸:۲۶:۱۳
کد خبر: ۵۸۸۰۱
چرا رسانه های غربی کنفرانس خلع سلاح تهران را بایکوت کردند
علت بایکوت شدن کنفرانس خلع سلاح تهران از سوی رسانه های غربی این بود که غرب هیچ اراده ای برای پیگیری مساله خطرناک انباشت سلاح هسته ای در جهان ندارد.
به گزارش سرویس سیاسی برنا، به نقل از سایت "ایران هسته ای"، کاوه افراسیابی طی یادداشتی در پایگاه اینترنتی آسیا تایمز تاکید کرد علت بایکوت کنفرانس خله سلاح هسته ای تهران در رسانه های غربی این است که در غرب واقعا هیچ اراده جدی برای پی گیری مسئله خطرناک انباشت سلاح های هسته ای در جهان وجود ندارد.

در این مطلب آمده: دومین کنفرانس بین المللی خلع سلاح هسته ای تهران،‌ هرچند با شرکت هیئت هایی از چهل کشور دنیا، و همچنین نمایندگانی از سوی سازمان ملل، و آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد، بازتاب چندانی در رسانه های غربی نداشت. آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران گفته است، ایران استفاده از سلاح های هسته ای را از نظر اسلام، حرام تلقی می کند، و این امر بر همگان لازم است که از بشریت، در برابر چنین سلاح هایی محافظت کنند. علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس گفت، ما می خواهیم این پیام را به سراسر جهان ابلاغ کنیم که ایران حداکثر تلاش خود را برای اثبات استدلال خلع سلاح هسته ای و جلوگیری از انتشار تسلیحات هسته ای، مبذول داشته است. وی افزود، چهل سال تلاش و برگزاری سمینارها برای جلوگیری از اشاعه جنگ افزار هسته‌ای، هیچ پیشرفت چشمگیری در رابطه با خلع سلاح هسته ای نداشته، و قدرت های هسته ای جهان، به اجرای تعهدات خود بر مبنای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، ان پی تی، پایبند نبوده اند.

نویسنده یادداشت آسیاتایمز با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه نوشت:‌ صالحی تأکید کرد، ایران بر این عقیده است که استفاده از سلاح های اتمی باید از لحاظ قوانین بین المللی، غیرقانونی اعلام شود، همچنانکه کنوانسیون های بین‌المللی ناظر بر ممنوعیت الزامی استفاده از سلاح های شیمیایی و میکروبی هستند. در حالی که ایران خود را آماده‌ی به دست گرفتن ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد، نم، در سال آتی می کند، چنین حرکتی از سوی ایران و برگزاری چنین کنفرانس هایی، قدمی در جهت مثبت تلقی می شود. این در حالی است که بسیاری از کشورهای عضو نم، سوء ظن قوی نسبت به استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در رابطه با فن آوری هسته ای دارند و می گویند، محدودیت های بی موردی در رابطه با انتقال فن آوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز، از جمله تولید انرژی، توسط کشورهای غربی اِعمال می شود که با مفاد پیمان ان پی تی سازگار نیست، زیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی، بر اساس این پیمان، متعهد شده به کشورهایی که خواهان استفاده مدنی از فن آوری هسته ای برای تولید انرژی و امثال آن اند، کمک کند.
 
بر اساس این مقاله، چنانکه انتظار می رفت، کارشناسان و سیاستمداران غربی، با نگاهی بدبینانه به کنفرانس تهران نگریستند. به عنوان مثال، دیوید فروم، شخصی که در پشت پرده، نویسنده محتوای سخنرانی معروف محور شرارت جرج بوش، رئیس جمهور سابق امریکا بوده، کنفرانس خلع سلاح هسته ای تهران را نمایشی پوچ توصیف کرد.

آسیاتایمز نوشت: آنچه که برای بسیاری از کارشناسان، پوچ تر و بی معناتر به نظر می آید، این حقیقت ساده است که با وجود ده ها هزار کلاهک هسته ای که هنوز در کشورهای جهان موجود و آماده استفاده است، که فاجعه ای بالقوه را برای ادامه حیات انسانی و بقای سیاره زمین، در بر دارد، توجه بسیار کمی در غرب به مکانیسم های عملی برای دستیابی به هدف بلندپروازانه‌ی دست یابی به جهانی عاری از سلاح های هسته ای، می شود.

طبق این یادداشت، هرچند کنفرانس تهران نتوانست کنوانسیون جدیدی علیه استفاده از سلاح های هسته ای را با اجماع شرکت کنندگان به تصویب برساند، صالحی در این کنفرانس گفت، ما باید فرهنگ عمومی خلع سلاح هسته ای را در جهان پرورش دهیم. با وجودی که کشورهای غربی، تور تحریم های اقتصادی را بر روی ایران انداخته اند و می گویند، علت این تحریم ها برنامه هسته ای مشکوک ایران است، اکنون ایران، کار را به جایی رسانده که با برگزاری کنفرانس های بین المللی خلع سلاح هسته‌ای، غربی ها را به چالش می کشد که چرا شما که مدعی پیروی از معاهدات بین المللی هستید، به تعهدات خود در قبال پیمان ان پی تی و خلع سلاح هسته ای خودتان، عمل نمی کنید.
نظر شما