بیانیه آژانس اتمی پس از دیدار آمانو با صالحی

۱۳۹۰/۰۴/۲۲ - ۱۶:۲۵:۲۵
کد خبر: ۶۳۰۳۰
بیانیه آژانس اتمی پس از دیدار آمانو با صالحی
در پی دیدار مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با وزیر خارجه کشورمان, دبیرخانه آژانس با صدور بیانیه ای اعلام کرد ایران کماکان به تعهدات بین المللی خود عمل نمی کند.
به گزارش سرویس سیاسی برنا, در حالی که علی اکبر صالحی از آمادگی ایران برای همکاری نزدیک تر با آژانس بین المللی انرژی اتمی سخن گفت و از این نهاد بین المللی خواست به این منظور اعلام کند تهران طبق مدالیته به همه پرسش های آژانس پاسخ داده است, آژانس با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ایران همچنان به تعهدات هسته ای بین المللی خود عمل نمی کند.

آژانس به بیان این مطلب اکتفا نکرد و طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس, حتی ایران را به ایجاد متهم در مسیر تحقیقات و بازرسی ها متهم کرد.

این در حالی است که علی اکبر صالحی پس از انجام این دیدار گفت: تصمیم گرفته شد كارشناسان دو طرف با یكدیگر بنشینند و مكانیسمی را در خصوص همكاری های بیشتر در مورد موضوع هسته‌ای ایران پیدا كنند تا سوءتفاهمات موجود را به نحو شایسته حل كنند.

وی حتی با بیان اینكه اصل مساله حل شده, خاطرنشان كرد: یكسری مطالعات ادعایی وجود دارد و همانطور كه آقای عباسی با آمانو گفت‌وگو كرده بود ما در ادامه آن گفت وگوها موضوع را پیگیری كردیم.

بر اساس این گزارش, آژانس مدعی است که تحقیقات بخشی از مدالیته توافق شده میان ایران و آژانس در چهار سال گذشته است که ایران طی سه سال گذشته آن را متوقف کرده اما ایران نیز تاکید دارد که این بازرسی ها و تحقیقات فراتر از شرایط تعیین شده در مدالیته بوده است.

از این رو, ایران اعلام کرده است در صورتی که آژانس تاکید کند ایران به سوالات این نهاد طبق مدالیته پاسخ داده است,  آماده بررسی موارد جدید خواهد بود؛ موضوعی که ظاهرا آمانو آن را رد کرده است.
نظر شما