ادامه شکاف در شورای امنیت درباره سوریه

۱۳۹۰/۰۵/۱۲ - ۱۷:۳۰:۴۱
کد خبر: ۶۸۰۷۳
ادامه شکاف در شورای امنیت درباره سوریه
نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، با وجود مذاکرات فشرده در نیویورک، نتوانسته اند درباره پیش نویس یک قطعنامه بر ضد حکومت سوریه به توافق برسند.
به گزارش سرویس بین الملل برنا به نقل از بی بی سی، روسیه و چین (دو عضو دائمی) در کنار آفریقای جنوبی، هند و برزیل (از اعضای غیردائمی) شورا، همچنان با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی عضو شورای امنیت، مخالفند.

روسیه که با حکومت بشار اسد رابطه دوستانه ای دارد، در عین حال می گوید به طور اصولی با این قطعنامه مخالف نیست و احتمالا از یک پیش نویس "متوازن" حمایت خواهد کرد.

از سوی دیگر گزارش ها نشان می دهد که دولت سوریه روز سه شنبه از هند، رئیس دوره ای شورای امنیت، خواست که به "تبلیغات غرب" توجه نکند.

از سوی دیگر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا برای نخستین بار با مخالفان دولت سوریه در واشنگتن دیدار کرده است.

مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز اعلام کرد که واشنگتن می خواهد بر حکومت سوریه فشار آورد اما افزود که چشم اندازی فوری برای دخالت نظامی در آن کشور وجود ندارد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز گفته است که باید "فشار بین المللی" بر سوریه "از جمله از سوی کشورهای عرب" و از طرف ترکیه وجود داشته باشد.

اما وی نیز پافشاری کرد که چشم اندازی برای دخالت نظامی در سوریه در چارچوب سازمان ملل وجود ندارد. او گفت که انگلیس طرفدار دخالت نظامی در سوریه نیست.

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل پیمان ناتو، گفت که فقدان دستور از سوی سازمان ملل و همچنین حمایت منطقه ای بدان معنی است که شرایط برای عملیاتی از نوع لیبی در سوریه مهیا نیست.

در عین حال سناتورهای آمریکایی خواهان تحریم نفتی سوریه شدند.

بر اساس این گزارش، سه سناتور دموکرات و جمهوریخواه در واکنش به تشدید سرکوب معترضان سوری، اعلام کرده اند که پیش نویس طرح تحریم نفتی و تجاری سوریه را به مجلس سنای آمریکا ارائه می کنند.

جو لیبرمن، مارک کرک و کریستین جیلیبراند اعلام کردند که طرح آنان تحریم هایی را علیه حکومت بشار اسد در نظر خواهد گرفت.

این سناتورها به ویژه بر تحریم صنعت نفت سوریه تاکید کرده اند. این در حالی است که برآورد می شود یک سوم درآمد صادراتی سوریه از محل فروش نفت تامین می شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز