وزیر خارجه در جمع خبرنگاران عنوان کرد

عزم ایران و پاكستان برای ارتقای مبادلات تجاری

۱۳۹۰/۰۶/۱۶ - ۱۷:۰۲:۵۹
کد خبر: ۷۵۱۸۵
عزم ایران و پاكستان برای ارتقای مبادلات تجاری
صالحی سطح یك میلیارد و 200 میلیون دلاری مبادلات تجاری ایران و پاكستان را ناكافی دانست و بر عزم دو كشور برای ارتقای مبادلات تجاری در مذاكرات اسلام آباد تاكید كرد.

به گزارش سرویس سیاسی برنا،علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه در بدو ورود به اسلام آباد در جمع خبرنگاران گفت:‌ ایران و پاكستان دو كشور بزرگ و همسایه كه از روابط دیرینه برخوردار هستند به دنبال عمیق تر شدن و گسترش همكاری ها در بسیاری از زمینه های موردنظر در حوزه های اقتصادی، حمل و نقل، فرهنگی، علمی و امنیتی هستند.

وزیر امور خارجه هدف خود از سفر به اسلام آباد را شركت در هجدهمین كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی ایران و پاكستان عنوان كرد و گفت:‌ در این سفر اسناد و تفاهم نامه هایی كه توسط كارشناسان آماده شده است، امضا می شود.

صالحی ادامه داد: در این سفر همچنین با مقامات پاكستانی نیز بیانیه ای مشترك در زمینه ارتقای مناسبات دوجانبه ارایه می شود.

** تبادل نظر درباره اجلاس آتی سه كشور همسایه در اسلام آباد
صالحی كه به عنوان رییس طرف ایرانی در كمیسیون مشترك همكاری‌های اقتصادی ایران و پاكستان شركت می كند، افزود: دیدار و گفتگو با مقامات كشور دوست و برادر پاكستان درباره مسایل منطقه ای به ویژه مسایل امنیتی مربوط به كشورهای همسایه از جمله افغانستان، اجلاس سه جانبه ایران، پاكستان و افغانستان كه اخیرا در تهران با حضور روسای جمهوری سه كشور برگزار شد و اجلاس آتی كه در اسلام آباد برگزار می شود، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

** افق توسعه همكاری‌ها
وزیر امور خارجه در ادامه روابط كنونی ایران و پاكستان را بسیار حسنه و خوب ارزیابی و تصریح كرد: نیاز است كه مقامات دو كشور توجه بیشتری در راستای ارتقای این روابط مبذول كنند.

صالحی با بیان این كه مجموع جمعیت دو كشور را بالغ بر 250 میلیون نفر است و گفت: پاسخگویی به نیازهای این جمعیت، بازار بزرگی برای تجارت و همكاری مشترك دو كشور محسوب می شود و این در حالی است كه حجم كنونی مبادلات ناكافی است.

وی ادامه داد: همكاری ایران و پاكستان در بحث صنعت و تولید به اندازه كافی بازار تجاری و روابط اقتصادی دو كشور را پوشش می دهد.

وزیر امور خارجه گفت: پروژه انتقال گاز ایران به پاكستان یكی از پروژه های عمده و مشترك دو كشور است و این كشور نیازمند واردات انرژی از ایران برای رفع كمبودها است.

صالحی همچنین نیاز پاكستان به برق را نیز یادآور شد و افزود: ایران اعلام آمادگی كرده تا در صورت تامین و ایجاد زیرساخت های این پروژه در پاكستان، هزار مگاوات برق به این كشور صادر كند.

وی افزود: بازدیدهای مكرر مقامات، مسوولین دو كشور زمینه ارتقای روابط و سطح همكاری ها را در حوزه های مختلف ایجاد می كند.

** حجم روابط ایران و تركیه بزودی به 15 میلیارد دلار می رسد
صالحی با تاكید بر این كه برخی كشورهای بیگانه و خارجی دوست ندارند كه كشورهای منطقه به ویژه ایران و پاكستان با یكدیگر همكاری نزدیكی داشته باشند، گفت: دو كشور باید نسبت به كید دشمنان آگاه و بهانه را برای دور شدن دو كشور از آنها بگیرند.

وزیر امور خارجه اعلام كرد كه مبادلات تجاری ایران و تركیه در آینده ای نزدیك به حدود 15 میلیارد دلار می رسد.

صالحی تا دقایقی دیگر با 'فاروق نایك' رییس مجلس سنای پاكستان در محل این مجلس دیدار و گفتگو می كند.

نظر شما