کارشناس مسایل آسیای مرکزی:

مذاکرات ۱+۵ در ترکیه دستاورد مناسب دستگاه سیاست خارجی ایران است

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۱۴:۴۸:۰۰
کد خبر: ۸۰۶
مذاکرات ۱+۵ در ترکیه دستاورد مناسب دستگاه سیاست خارجی ایران است
شعیب بهمن گفت : مذاکرات هسته ای 1+5 در ترکیه ،بازی در زمین خودی است و برگزاری این مذاکرات در استانبول را می‌توان یک دستاورد مناسب برای دستگاه سیاست خارجی ایران و ترکیه برشمرد.
 

 کارشناس مسایل آسیای مرکزی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی برنا با اشاره به برگزاری اجلاس اکو و تاثیرگذاری این سازمان در روند مذاکرات آتی 1+5 در استانبول ،گفت :این سازمان تاثیر چندانی در روند مذاکرات نخواهد داشت اما در همین راستا می‌توان به سیاست خارجی ترکیه و مسایلی که پس از حزب عدالت و توسعه در ترکیه به روی کار آمد بپردازیم .


وی ادامه داد : سیاست حاکم بر دستگاه دیپلماسی ترکیه روندی است که به مسئله شرق‌گرایی بسیار اهمیت می‌دهد به گونه ای که تا قبل از روی کار آمدن این حزب مطرح بوده یا با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه به صورت جدی در صدر لیست پیگیری های دستگاه دیپلماسی ترکیه قرار گرفته است .

 کارشناس مسایل آسیای مرکزی اظهار داشت : تیم عدالت و توسعه بر روحیه شرق‌گرایی تاکید و عقیده دارند به جای آنکه به اتحادیه اروپا بپیوندند به گونه ای عمل کنند تا در راس شرق قرار بگیرند .

بهمن افزود : «نجم الدین اربکان» از نخست وزیران سابق ترکیه گفته بود که ما بایستی کمال خود را به سوی شرق بکشانیم و اگر چنین شود در قلب غرب فرود می آییم .

وی تصریح کرد : در حال حاضر نیز سیاست خارجی ترکیه بر همین روند در حال حرکت است و با توجه به تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا سیاست‌های شرق‌گرایی خود را پیگیری می‌کند .


کارشناس مسایل آسیای مرکزی با اشاره به روابط مناسب و رو به رشد تهران-آنکارا ، تاکید کرد : ارتباط بین ایران و ترکیه بسیار مناسب بوده است و  همچنین سعی کرده تا بین جمهوری اسلامی ایران و غرب نقش میانجی را ایفا کند که به عنوان مثال می‌توان به حضور ترکیه در مذاکرات تهران در کنار برزیل اشاره کرد .

بهمن با اشاره به برگزاری اجلاس اکو ، گفت : اجلاس اکو بر محوریت شرق گرایی ترکیه است و بایستی منتظر ماند و دید که ترکیه این سازمان را در 2 سال آینده احیا خواهد کرد .

وی ادامه داد : اکو پتانسیل بسیاری را از قبیل وسعت و جمعیت بسیار در مناطق کشورهای عضو داراست و با توجه به دیگر موارد می تواند به یک سازمان منطقه ای قدرتمند تبدیل شود .


این کارشناس مسایل آسیای مرکزی با اشاره به برگزاری اجلاس اکو اظهار داشت : نتایج اجلاس بسیار موفق بود ، در بیانیه پایانی این اجلاس بر گسترش روابط با سازمان‌های بین‌المللی همانند سازمان ملل متحد و تقویت روابط اقتصادی بین  اعضا تاکید شد .

بهمن افزود : یکی از مهم‌ترین مسایلی که در اجلاس همکاری‌های منطقه‌ای اکو مطرح شد، گسترش روابط امنیتی ،جهت جلوگیری از بحران‌های آتی که در آینده در منطقه روی خواهد داد، بود .

وی تاکید کرد: با این مقایسه اگر بخواهیم مذاکرات آتی 1+5 را بررسی کنیم بایستی ابعاد ذکر شده را درباره ترکیه مد نظر داشته باشیم .


این کارشناس مسایل آسیای مرکزی بیان داشت : بایستی تلاش  دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را جهت تغییر  مکان مذاکرات از غرب به شرق و برگزاری آن در یک کشور مسلمان ، همسایه و دوست را تحسین کرد .

بهمن مذاکرات هسته ای 1+5 در ترکیه را بازی در زمین خودی دانست و تصریح کرد : برگزاری این مذاکرات در استانبول را می توان یک دستاورد مناسب برای دستگاه سیاست خارجی ایران و ترکیه برشمرد .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز