چشم امید تونسی ها به کیست؟

۱۳۸۹/۱۰/۲۶ - ۱۸:۴۷:۰۰
کد خبر: ۸۳۰۹
چشم امید تونسی ها به کیست؟
احزاب سیاسی تونس که سال ها به دلیل سرکوب دولت رئیس جمهور فراری این کشور در تبعید به سر می برده اند، با تعیین زمان 2 ماهه برای برگزاری انتخابات با تنگناهای مختلفی مواجه هستند.
به گزارش سرویس بین الملل برنا رهبران احزاب مختلف تونس که در طی دو دهه سرکوب سیاسی از این کشور تبعید شده بودند، دوباره به عرصه سیاسی بازگشته اند.

اما این بازگشت در حالی که دولت جدید برای برگزاری انتخابات تنها 2 ماه فرصت دارد، به نظر چالش های بسیاری را پیش روی احزابی قرار می دهد که رهبران آنها سال ها دور از تونس زندگی کرده اند.

در این میان نام راشد الغنوشی، رهبر حزب اسلام گرای تونس که شنبه گذشته اعلام کرد هیچ چیز نمی تواند مانع بازگشت او به کشورش شود، بیش از سایرین به گوش می رسد.

الغنوشی که در سال 1981جمعیت اسلامی تونس را با شعار ایجاد تحول در وضع معیشت مردم بنیانگذاری کرده بود، پس از مدت کوتاهی دستگیر شد و به 11 سال زندان محکوم شد.

الغنوشی که در زندان تحت شکنجه های شدید قرار داشت با حمایت احزاب اسلامی و سکولار تونس و برگزاری راهپیمایی های گسترده مردمی سرانجام از زندان آزاد شد، اما باردیگر در سال 1987 به حبس ابد محکوم شد و در سال 1988 به اروپا تبعید شد.

الغنوشی در بیان افکار خود بطور مداوم بر لزوم تغییر و اجرای عدالت اجتماعی تأکید داشت و بر استیفای حق زنان برای امکان دستیابی به تحصیلات عالی و اهمیت فرهنگ تونسی اصرار داشت.

"مصطفی بن جعفر"دبیر کل جمعیت دموکرات تونس از مخالفان دولت تونس است با این تفاوت که رئیس جمهور فراری اغلب با وی برخورد شدیدی نمی کرد. مصطفی بن جعفر در اظهاراتی اخیرا اعلام کرد مبارزانی که در جریان انقلاب تونس جان خود را از دست دادند، هرگز چنین روزی را تصور نمی کردند. وی افزود: امیدوارم تا چند سال دیگر به کشوری که در جوانی رویای آن را در سر می پروراندیم دست یابیم.

"نجیب شبی" چهره دیگری از مخالفان دولت تونس است. وی که در روزهای اخیر در جلسات و محافل حزبی مختلف درباره آینده تونس شرکت کرده، از آمادگی خود برای مشارکت در دولت اتحاد ملی سخن گفته است

گفتنی است مردم تونس تنها 2 ماه دیگر فرصت دارند تا با برگزاری انتخابات پای صندوق های رأی بروند و در شرایطی که نظامیان با تجهیزات کامل در خیابان های تونس به سر می برند، به نظر می رسد محافل سیاسی تونسی هنوز آماده رقابت های انتخاباتی نباشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز