جلیلی در گفتگو با شبکه NBC آمریکا:

هزینه تقابل ۳۰ ساله با ایران را ملت آمریکا پرداخت

۱۳۸۹/۱۰/۲۷ - ۱۹:۴۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۵۶
هزینه تقابل ۳۰ ساله با ایران را ملت آمریکا پرداخت
سعید جلیلی گفت: امروز این یک سوال بزرگ برای مردم آمریکا مطرح است که نتیجه 30 ‌سال تقابل با دموکراسی در ایران برای آنها چه بوده است؟ ما فکر می‌کنیم در 30‌سال گذشته آمریکا رویکرد تقابل با ملت ایران را دنبال کرده که برای خود مردم آمریکا هزینه داشته است.

به گزارش سرویس سیاسی برنا، نماینده رهبر فرزانه انقلاب و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در آستانه گفتگوهای استانبول با شبکه تلویزیونی NBC آمریکا گفتگو کرد.

جلیلی در این گفتگوی تلویزیونی گفت: جمهوری اسلامی ایران با نگاهی مثبت وارد این گفتگوها می‌شود و ظرفیت‌های غیرقابل انکار جمهوری اسلامی ایران فرصتی خوب برای همکاری در سطح جامعه جهانی است.

جلیلی ادامه داد: امروز این یک سوال بزرگ برای مردم آمریکا است که نتیجه 30 ‌سال تقابل با دموکراسی در ایران برای آنها چه بوده است؟ ما فکر می‌کنیم در 30 ‌سال گذشته آمریکا رویکرد تقابل با ملت ایران را دنبال کرده که برای خود مردم آمریکا هزینه داشته است. مردم آمریکا امروز حتماً می‌پرسند که چه فایده‌ای از مقابله با یک ملت و یک دموکراسی نصیب‌شان شده است؟ در ایران یک دیکتاتوری 30 ‌سال پیش سرنگون شد، دیکتاتوری که با کودتای نظامی دولت آمریکا روی کار آمده بود. دولت‌های ایالات متحده با دموکراسی چه مشکلی دارند که از زمانی که دیکتاتور سرنگون شد و جمهوری و دموکراسی در ایران حاکم شد رو به تقابل با ملت ایران آوردند؟ 30 ‌سال تقابل با ملت ایران چه نتیجه‌ای برای مردم آمریکا در بر داشته است؟

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات استانبول درباره چه موضوعاتی گفتگو خواهد شد، پاسخ داد: بر اساس توافق صورت گرفته در مذاکرات ژنو در استانبول برای همکاری حول نقاط مشترک گفتگو خواهیم کرد که این می‌تواند طیف وسیعی از موضوعات را فراهم کند. اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که با چه رویکردی می‌خواهند وارد این گفتگو شوند؟ آن‌چه مسلم است این است که تعامل با جمهوری اسلامی ایران حتماً به نفع مردم تمام کشورها است.

خبرنگار NBC با اشاره به ادعای اوباما مبنی بر آمادگی برای تعامل با ایران نظر جلیلی را در این خصوص جویا شد؟ جلیلی گفت: آقای اوباما با شعار تغییر روی کار آمد و به نظر می‌رسد مردم آمریکا هم با انتظاری که از تغییر داشتند به او رای دادند. امروز در بسیاری از نقاط جهان بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انتظار مردم آمریکا و مردم دنیا درباره این تغییر برآورده نشده و تغییری حادث نگردیده است. مردم دنیا دیدند که همان سیاست‌های اشتباه گذشته کماکان ادامه دارد و همان هزینه‌هایی که قبلا بوده دوباره دارد به مردم آمریکا و خارج از آمریکا تحمیل می‌شود.

جلیلی افزود: ما فکر می‌کنیم که لازم است مردم آمریکا فرصت یابند از زاویه‌ای دیگر هم پدیده‌ها را تحلیل کنند. اشتباه محاسباتی جدی که دولت‌های ایالات متحده آمریکا داشته‌اند، باعث شده هزینه‌های زیادی به مردم آمریکا تحمیل شود. امروز مردم ایالات متحده آمریکا باید انتخاب کنند که آیا منافع و مصالح خودشان را بیشتر می‌خواهند و یا مصالحی که در خارج از آمریکا برای آنها تعیین ‌می‌شود؟ بسیاری از سیاست‌هایی که آمریکا حداقل در منطقه ما دنبال می‌کرده، غلط بوده است. ما ده سال پیش گفتیم که آن‌چه آمریکا در صحنه افغانستان دنبال می‌کند اشتباه است. شما می‌دانید آمریکا هزاران میلیارد دلار هزینه کرد، هزاران انسان بی‌گناه در افغانستان کشته شدند، سربازان آمریکایی کشته شدند و امروز بعد از 10 سال خود آمریکایی‌ها به مسیر غلط و اشتباهی که پیموده‌اند اعتراف می‌کنند. همین مسئله در عراق اتفاق افتاد. هزاران انسان بی‌گناه بلکه ده‌ها و صدها هزار انسان بی‌گناه کشته و مجروح شدند و میلیاردها دلار هزینه شد، فاجعه و مصیبت برای مردم منطقه به‌وجود آورد اما چه فایده‌یی برای مردم آمریکا داشت؟ در زمینه اعمال تحریم‌ها در قبال جمهوری اسلامی نیز همین‌گونه است. شما امروز می‌بینید جمهوری اسلامی ایران در یک مسیر پیشرفت بسیار سریع قرار دارد و موسسات اقتصادی معتبر جهان به پیشرفت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران اذعان می‌کنند. تحریم‌ها در حقیقت شرکت‌های آمریکایی را از یک فرصت بسیار خوب در ایران محروم کرد. حالا شما برآیند این همه اشتباهات و هزینه‌هایی که مردم آمریکا پرداختند را حساب کنید. من فکر می‌کنم مردم آمریکا راضی نیستند این مسیر تداوم پیدا کند. این اشتباهات محاسباتی است که دولت‌مردان آمریکایی انجام داده‌اند و هزینه‌های آن را مردم آمریکا می‌پردازند.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌ها باعث شد ایران به میز مذاکره برگردد؟ گفت: این موضوع از همان دست اطلاعات غلطی است که متاسفانه امروز به مردم آمریکا داده می‌شود. اولاً شما می‌دانید که ما در ایران یک ماه است که بزرگترین جراحی اقتصادی تاریخ کشورمان را شروع کردیم. این نشانه چیست؟ غیر از این است که نشانه یک شرایط بسیار خوب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشور است؟ تعبیر بازگشتن ایران به میز مذاکره یکی دیگر از اطلاعات غلطی است که داده می‌شود. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌وقت گفتگوها را ترک نکرده است و ما همیشه آنها را دعوت می‌کردیم که به گفتگو برگردند، اتفاقا تحلیل دیگری وجود دارد که گفته می‌شود چون تحریم‌کنندگان دیدند که تحریم نمی‌تواند مفید باشد و آن مسیر غلط است، آنها به گفتگوها برگشتند.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تصریح کرد: امروز یکی از بهترین راه‌های مقابله با تولید و اشاعه سلاح‌های هسته‌ای تقویت NPT و آژانس است و بهترین راه تقویت NPT این است که اعضا ضمن انجام تکالیفشان از حقوق‌شان نیز برخوردار باشند.

 جلیلی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا دولت آمریکا با برخی از کشورهایی که NPT را امضا نکردند و حتی سلاح هسته‌ای آزمایش کردند، روابط هسته‌ای برقرار می‌کند اما نسبت به حقوق هسته‌ای یک کشور که زیر نظر بازرسان آژانس فعالیت کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای دارد، این‌گونه حساسیت نشان می‌دهد؟ در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 25 بار در گزارش‌های رسمی‌اش اعلام کرده است فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران هیچ‌گونه انحرافی نداشته است.

 جلیلی با اشاره به برگزاری کنفرانس خلع سلاح تهران با شعار «سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه» در سال گذشته، گفت: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که سلاح هسته‌ای را هم نامشروع می‌دانیم و هم ناکارآمد و کسانی که می‌خواهند با قدرت سلاح‌های هسته‌ای مقاصدشان را پیش ببرند عقب مانده هستند.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اظهار داشت: افکار عمومی جهانی این تحلیل را دارند که برخی می‌خواهند با بعضی از موضوعات دروغین و فرضی، تهدیدهای اصلی را در سایه ببرند در حالی که امروز سوال‌های بسیار جدی در سطح جهان درباره تهدیدات امنیتی وجود دارد که با موضوعات دروغینی که توسط برخی از قدرت‌ها القاء می‌شود قابل مقایسه نیست. مثلاً بیش از نزدیک به 40 سال است که 200 پوند مواد هسته‌ای در داخل آمریکا گم شده است، مردم آمریکا سوال می‌کنند که دولت‌های آمریکا چه تحقیقی در این‌باره انجام داده‌اند. طبق گزارش‌های خود آمریکا این‌ها موادی بودند که قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای را داشته است. خوب است که مردم آمریکا سوال کنند که سرنوشت این 200 پوند مواد هسته‌ای چه شده است؟ آیا گم شدن این‌ها آن هم در داخل خاک آمریکا نمی‌تواند امنیت مردم آمریکا را به خطر بیاندازد؟ چرا اف.بی.آی و سیا هنوز گزارشی به مردم نداده است. البته این سوال برای جامعه جهانی هم هست که چه رابطه‌یی است بین این مواد هسته‌یی و تجهیز رژیم صهیونیستی به سلاح هسته‌ای؟ ما فکر می‌کنیم که این موضوع بسیار اهمیت دارد و در اسناد رسمی دولت آمریکا هم آمده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز