هفته چهاردهم لیگ برتر

آبی – قرمز، پایتخت – جنوب!

۱۳۹۲/۰۸/۰۱ - ۱۲:۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۴۵۳۹۹
آبی – قرمز، پایتخت – جنوب!
بی‌تردید جذاب‌ترین بازی این هفته را روز جمعه به نظاره خواهیم نشست؛ جایی که استقلال برابر فولاد، صدرنشین لیگ، به میدان خواهد رفت.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، هفته چهاردهم لیگ، یک هفته چندپاره است. به دلیل برگزاری بازی پرسپولیس و پدیده در جام حذفی، بازی های هفته چهاردهم در سه روز برگزار می شود. روز نخست، پنجشنبه برگزار خواهد شد که بازی سپاهان و ملوان مهمترین آنهاست اما در بی تردید جذابترین بازی این هفته را روز جمعه به نظاره خواهیم نشست. جایی که استقلال برابر فولاد صدرنشین لیگ به میدان خواهد رفت. یک نبرد جذاب و پرحاشیه که بی تردید گل سرسبد بازی های هفته است.

*استقلال – فولاد؛ دلخورهای پرحاشیه علیه امیر
موقعیت:
استقلال 3 بازی عقب افتاده دارد و با 16 امتیاز از 10 بازی روی پله هفتم نشسته. آنها شرایط چندان مساعدی ندارند. حذف از لیگ قهرمانان آسیا و حاشیه های خیر و مشکلات مالی، قافیه را برای آبی پوشان تنگ کرده است. در مقابل فولاد به عنوان پدیده دو فصل اخیر لیگ، در حال حاضر با 26 امتیاز در صدر جدول نشسته و یک قدم تا قهرمانی نیم فصل فاصله دارد. آنها اگرچه در اواخر نیم فصل از فرم فوق العاده خود فاصله گرفته اند اما کماکان تیمی چغر و گردن کلفت محسوب می شوند.

نیمکت: در استقلال امیر قلعه نویی اسیر حاشیه های خودساخته ای شده که به نظر یکی از عوامل افت استقلال است اما در فولاد حسین فرکی کماکان با تیم باثبات و بدون حاشیه اش به پیش می تازد.

ستاره: در استقلال فرهاد مجیدی کهنه کار کماکان گل سرسبد این تیم است و در فولاد لوسیانو پریرا یک ستاره تاثیرگذار است.

حاشیه: فرزاد حاتمی و عباس محمدرضایی دو تن از بازیكنانی بودند كه در نیم فصل لیگ دوازدهم پیراهن استقلال را بر تن كردند و به رغم عملكرد نسبتا قابل قبول در پایان فصل از استقلال كنار گذاشته شدند و حالا هر دو به اهواز رفته اند. تقابل دلخورهای سابقا آبی پوش با استقلال در هفته چهاردهم قطعا می توانست جذاب باشد به ویژه اینكه هر دو دلیل جدایی خود را به امیر قلعه نویی و اطرافیانش نسبت می دهند اگرچه این دو اسیر حاشیه های عجیبی شدند و در فولاد در ترکیب 18 نفره هم قرار نمی گیرند.

نکته: امیر می خواهد انتقام باخت خانگی فصل قبل را از فركی بگیرد بخصوص اینكه امسال خبری از آرش افشین در فولاد نیست. اگرچه آنها از 4 بازی آخر تنها 2 امتیاز به دست آورده اند!

اعداد: استقلال و فولاد تاکنون 31 بار در رقابت های رسمی (30 بازی لیگ و یک بازی جام حذفی) به مصاف هم رفته‌اند که استقلال 14 بار و فولاد هم 8 مرتبه برد به دست آورده‌اند و 9 بازی نیز به تساوی انجامیده است. استقلال 46 گل و فولاد 29 گل زده‌اند که در مجموع 75 گل به ثبت رسیده که میانگین 41/2 گل در هر بازی است که نشان دهنده بازی‌های جذاب بین این دو تیم بوده است و حالا علاقه مندان به فوتبال منتظرند تاببینند گل 76 را آبی ها می زنند یا صدرنشین لیگ برتر؟ بازی رفت این فصل قرار است جمعه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود که پانزدهمین دیدار دو تیم در تهران محسوب می شود. در بین دیدارهای برگزار شده در تهران، 13 بازی در آزادی، یک بازی در تختی و یک بازی در شیرودی انجام شده است. در این 15 دیدار، استقلال 8 بار پیروز شده و 4 بار نیز فولاد به پیروزی دست یافته است که آخرین آن پیروزی 3-2 این تیم مقابل استقلال در بازی رفت فصل گذشته بود. 3 بازی دو تیم نیز در تهران مساوی شده است.

نمایش آخر: استقلال در هفته گذشته برابر نفت به تساوی 1-1 رسید و فولاد در تبریز با تراکتور 2-2 کرد.

*سپاهان – ملوان؛ نبرد کرواتی!
موقعیت:
سپاهان در فصل جاری هنوز ثبات فوق العاده فصل گذشته را تکرار نکرده اما با همین شرایط با 23 امتیاز فعلا روی پله سوم نشسته است. ملوان نیز اگرچه هفته گذشته بعد از مدتها یک برد نوبرانه دشت کرد اما شرایط چندان جالبی ندارد و با 12 امتیاز روی پله دوازدهم نشسته است.

نیمکت: یك جدال دیگر بین كروات های لیگ برتری.آنها امسال جنگی سه جانبه دارند با یك ضلع ضعیفتر و گمنام تر به نام اسكوكیچ که البته روی لبه تیغ راه می رود.

ستاره: در سپاهان امید ابراهیمی در میانه میدان یک چهره ویژه است و در ملوان کاپیتان رافخایی به تعبیر اسکوکیچ همانند ماری است که به همه نیش می زند!

حاشیه: محمد غلامی چهره ویژه این بازی است. مردی از سال 80 تا 85 در ملوان توپ می زد و از این تیم بود که به فوتبال ایران معرفی شد، حالا دو فصلی است که در سپاهان توپ می زند و با 5 گل زده در رده سوم گلزنان لیگ برتر قرار دارد و حالا می خواهد مقابل تیم سابقش، تعداد گل های خود را به عدد 6 یا بالاتر برساند.

نکته: آخرین پیروزی ملوان در مقابل سپاهان به سال ۸۴ بر می گردد که در آن بازی ملوان با تک گل محمد غلامی موفق به شکست این تیم اصفهانی شد. ملوان اگر موفق به شکست سپاهان در بازی این هفته شود موفق شده رکورد 8 ساله سپاهان را بشکند.

نمایش آخر: سپاهان هفته گذشته برابر سایپا به تساوی بدون گل رضایت داد و ملوان در خانه 2-1 گسترش فولاد را برد.

*صبا – مس؛ رفقای رفت و برگشت!
موقعیت:
صبا کماکان به روند پرفراز و نشیب خود ادامه می دهد و با 15 امتیاز روی رتبه سیزدهم نشسته. در مقابل مس کماکان قعرنشین جدول است، تیمی که با 6 امتیاز بدون برد در قعر جدول دست و پا می زند و پرویز مظلومی مدعی است که نفرین شده!

نیمکت: دو مربی سنتی اما از دو نسل متفاوت. یکی با بک گراند قرمز و یکی با بگ کراند آبی. نبرد مایلی کهن و مظلومی با این مولفه ها جذاب به نظر می سد.

ستاره: در صبا رضاعنایتی یک ستاره کلیشه ای است و در مس مصطفی شجاعی در این روزهای تاریک تنها نقطه روشن است.

حاشیه: رضای رفت و برگشت توصیف کاملی درباره عنایتی است. مهاجمی که در لیگ یازدهم پیراهن صبا را برتن داشت و با گل هایی که برای صبا به ثمر رساند، زمینه ساز حضور قمی ها در آسیا شد. او در لیگ دوازدهم مشتریان فراوانی داشت که از بین آنها مس را برگزید. رضای آقای گل با اینکه گل های خوبی هم در کرمان زد اما از این تیم جدا شد و دوباره به صبا بازگشت و حالا باید مقابل مس بایستد تیم فصل گذشته اش بایستد. این بازی برای دو بازیكن جدید صبا مهم و ویژه است، مهدی محمدی و كیوان امرایی كه از كرمان بیرون آمدند.

نکته: پرویز مظلومی هم شرایطی همانند عنایتی دارد اما در جهت عکس! مظلومی در حالی برای دومین بار به عنوان سرمربی مس کار خود را آغاز کرده که از سال 81 تا 83 به عنوان سرمربی این تیم که در آن موقع با نام صباباتری کار خود را در فوتبال ایران آغاز کرده بود، فعالیت می کرد و موفق شد این تیم را برای اولین بار در لیگ 82 به لیگ برتر رهنمون سازد و زمینه ساز صعود این تیم باشد و سپس به کرمان رفت تا رهبری این تیم را بر عهده بگیرد. مظلومی بعد از چند فصل دوباره در شرایطی کاملا متفاوت به کرمان برگشته تا مس را از بحران و سقوط نجات دهد.

نمایش آخر: صبا در هفته گذشته در برابر ذوب آهن در فولادشهر به تساوی 1-1 رسید و مس در خانه 2-1 به فجر باخت.

*داماش – ذوب آهن؛ همسایه های مشابه
موقعیت:
داماش یکی از پدیده های لیگ جاری بوده. تیمی جوان و بومی که فراتر از انتظار نتیجه گرفته اما فعلا با 14 امتیاز روی پله یازدهم نشسته است. در مقابل ذوب آهن کماکان روی روند سینوسی شکل ادامه می دهد. آنها در همسایگی داماش روی پله دوازدهم با 14 امتیاز نشسته اند.

نیمکت: نبرد یک مربی جوان و باانگیزه وطنی در برابر یک کارکشته خارجی باتجربه. نبرد ناظمی و بوناچیچ از این منظر دیدنی است.

ستاره: مسعود حسن زاده ستاره تازه به دوران رسیده داماش است و در ذوب آهن محسن مسلمان کماکان می درخشد؛ حتی اگر به قول لوکا دلش با تیم نباشد!

حاشیه: همه از دشمنی انزلی و رشت آگاهند و جالب اینکه دو ملوانی سابق با پیراهن ذوب باید به رشت بروند! یکی محسن مسلمان که در لیگ های دهم و یازدهم به علت گذراندن خدمت سربازی در ملوان بازی می کرد و دیگری هادی تامینی است که متولد رشت است اما در دو مقطع یکی از سال 83 تا 90 و دیگری هم در فصل گذشته عضو ملوان بوده و حالا باید مقابل تیم زادگاه خود بازی کند.

نکته: داماش – ذوب آهن دیدار همسایه های فعلی لیگ برتر است! دو تیمی که در رده های یازدهم و دوازدهم جدول رده بندی، همسایه هم هستند اما به غیر از همسایگی در جدول، تشابهات دیگری هم دارند. هر دو تیم تاکنون تنها در 3 بازی در این فصل به پیروزی رسیده اند و هر کدام نیز 14 گل دریافت کرده اند و تشابه آخر نیز ناکامی آنها در بازی هفته گذشته شان است.

نمایش آخر: داماش هفته گذشته در تهران 2-صفر به پرسپولیس باخت و ذوب آهن در خانه با صبا به تساوی 1-1 رسید.

*گسترش فولاد – نفت؛ جدال همبازی ها
موقعیت:
گسترش فولاد یکی از پدیده های لیگ برت فصل جاری است. تیمی که در نهایت حیرت با 16 امتیاز روی پله هشتم نشسته است.نفت اما یکی مدعی خاموش در لیگ فصل جاریست که با چراغ خاموش در میان بالانشینان حضور دارد؛ با 22 امتیاز روی پله پنجم.

نیمکت: دو مربی جوان از یک نسل با اندیشه های متفاوت. یکی تاکتیکی و مدرن و یکی هیجانی و پابند به ایده های روحی و روانی. رسول خطیبی و یحیی گل محمدی برابر هم. چه نبرد جذابی! دو بازیکن سابق تیم ملی که به همراه هم حضور در جام جهانی 2006 آلمان راهم سپری کردند و به عنوان مدافع و مهاجم برای ایران به میدان رفتند و حالا تقابل تیم های این دو بازیکن سابق استقلال و پرسپولیس، باعث جذاب تر شدن این مسابقه شده است.

ستاره: در گسترش فولاد سامان نریمان جهان با آن قد و قامت کوتاهش حکم یک ستاره را دارد. در نفت نیز رضا نوروزی یکی ستاره تمام عیار است.

حاشیه: در این مسابقه مهاجم سابق نفت مقابل تیم سابق خود قرار می گیرد. سیدایمان موسوی در لیگ های یازدهم و دوازدهم در نفت تهران توپ می زد اما در نیم فصل لیگ گذشته راهی استقلال شد تا برای این تیم بازی کند اما این بازیکن گچسارانی، در این فصل به گسترش فولاد پیوسته و در کنار مهرداد بایرامی از مهاجمان اصلی این تیم محسوب می شود و امیدوار است تا دروازه تیم سابق خود را باز کند.

نکته: این بازی، اولین دیدار رسمی گسترش فولاد و نفت در تاریخ لیگ برتر محسوب می شود. نفت چهارمین فصل حضور خود در لیگ برتر را سپری می کند اما گسترش فولاد برای اولین فصل است که به لیگ برتر را یافته است. نکته مشترک این دو تیم تا به اینجای فصل این است که هر دو 4 مساوی تا به اینجای فصل دارند و 16 بار نیز موفق به گشودن دروازه حریفان خود شده اند.

نمایش آخر: گسترش فولاد هفته گذشته در انزلی 2-1 به ملوان باخت و نفت در برابر استقلال به تساوی 1-1 رضایت داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز