پرونده روز؛

فدراسیون فوتبال، فدراسیون ناکامی/ تغییرات، خواسته جامعه فوتبال

۱۳۹۳/۰۷/۲۷ - ۱۳:۲۲:۱۷
کد خبر: ۲۳۰۱۳۳
فدراسیون فوتبال، فدراسیون ناکامی/ تغییرات، خواسته جامعه فوتبال
فاجعه‌ها در فوتبال به جایی رسید که وزیر ورزش و جوانان، دکتر محمود گودرزی به عنوان متولی اصلی ورزش عملکرد فدراسیون را به باد انتقاد گرفت و از تغییرات اساسی در آن صحبت کرد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، ناکامی حدیث مکرر فدراسیون فوتبال است. حدیثی که از قرط تکرار بدل به کلیشه دل آزاری شده که دیگر حساسیتی را برنمی انگیزد. نتایج ضعیف تیمهای ملی فوتبال ایران از جمله تیمهای پایه در سالهای اخیر به اتفاقی عادی در فوتبال ایران تبدیل شده است. عملکرد ضعیف فدراسیون فوتبال و ناکامی های مطلق علی کفاشیان و یارانش به اتفاقی عادی در فوتبال کشورمان تبدیل شده است. اتفاقی که همیشه با قهقهه های نفر اول فدراسیون و بذله گویی هایش ختم به خیر می شود!

عملکرد فوق العاده ضعیف تیم جوانان در بازیهای آسیایی اینچئون و حذف تیم ملی نوجوانان که با شکست مقابل تیمهای تایلند و یمن رقم خورد، کارد را به استخوان جامعه فوتبال رساند. فدراسیونی که تیمهایش در هیچ رده ای نتیجه نمی گیرند و ناکامی حرف اول و آخر آنهاست، در بخش سخت افزاری هم فاجعه ای است برای خودش. حضور افراد ناکارآمد و نالایق در بدنه فدراسیون و وجود مدیران و مشاورانی که نمی توانند باری از روی دوش کفاشیان بردارند مشکل اصلی فدراسیون است.

فاجعه ها در فوتبال به جایی رسید که وزیر ورزش و جوانان، دکتر محمود گودرزی به عنوان متولی اصلی ورزش عملکرد فدراسیون را به باد انتقاد گرفت و از تغییرات اساسی در آن صحبت کرد. وزیر ورزش به صراحت از عملکرد فدراسیون فوتبال اظهار نارضایتی کرده که این نارضایتی احساس عموم مردم، کارشناسان و اهالی فوتبال است.

این روزها از هر کسی در کوچه و خیابان راجع به فوتبال بپرسید همه از نارضایتی هایشان می گویند و ناخودآگاه به مقایسه این رشته با والیبالی می پردازند که با برنامه ریزی و مدیریت توانست به تیم چهارم دنیا تبدیل شود. گرچه مقایسه فوتبال با والیبال نمی تواند مقایسه ای عقلانی باشد اما جامعه وقتی موفقیت های غررو انگیز والیبال را می بیند ناخودآگاه از فوتبال توقع پیدا می کند. کسی از فوتبال ایران انتظار چهارمی در دنیا را ندارد (گرچه این هم دور از دسترس نیست همانطور که کره جنوبی در جام جهانی 2012 چهارم شد) اما این حق افکار عمومی است که از فوتبالی با این دبدبه و کبکبه انتظار قهرمانی در آسیا را داشته باشد. رویایی که با چنین فدراسیون و مدیرانی دور از دسترس می نماید.

فدراسیون فوتبال چه در بخش تیمهای پایه و چه در حوزه های سخت افزار و نرم افزار عملکردی فاجعه گونه داشته است. با ادامه این شرایط نمی توانیم به عملکرد تیم های پایه در مسابقات آینده و حتی تیم ملی در جام ملتها امیدی داشته باشیم. خواسته و توقع جامعه فوتبال ایجاد تغییرات بنیادین در فدراسیون فوتبال است تا بلکه با حضور مدیران لایق شاهد شکست تیمهای کشورمان از ویتنام و یمن و تایلند نباشیم.

جلالی: فدراسیون متولی اصلی فوتبال مسئول شکست ها است
مجید جلالی کارشناس فوتبال درباره ناکامی های تیمهای پایه فوتبال کشورمان نظر جالبی دارد. او مدعی است که چنین وضعیتی را پیش بینی می کرده است.

جلالی در این باره گفت: هر کسی که با شرایط فوتبال ایران آشنا و در جریان جزئیات آن باشد چنین ناکامی هایی را پیش بینی می کرد. وقتی که ما در مسیر پیشرفت قرار نداریم، انتظار داریم چه چیزی عاید فوتبال ما شود؟

وی ادامه داد: شاخصه‌های پیشرفت در فوتبال ایران وجود ندارند. وقتی کاری برای تیمهای پایه انجام نمی دهیم و به دنبال استعدادیابی نیستیم چه انتظاری داریم؟ اتفاقات رخ داده و شکست از تیمهایی مثل یمن و ویتنام ناراحت کننده هستند اما برای خص من قابل پیش بینی بودند. در فوتبال ما نشانی از پیشرفت وجود ندارد و این اتفاق واقعا تلخ و ناراحت کننده است.

جلالی افزود: نمی توان فقط فدراسیون فوتبال را در این ناکامی مقصر دانست. گرچه فدراسیون به عنوان متولی اصلی فوتبال مسئول شکست ها است اما باید به دنبال آسیب شناسی باشیم. باید به صورت عمقی به بررسی مشکلات و نقاط ضعف ها بپردازیم و تا جلوی رخ دادن چنین فجایعی را بگیریم.

سرمربی فعلی سایپا بیان کرد: باید نگاه کنیم که چقدر استعدادیابی داشته ایم. آیا برنامه ای برای توسعه فوتبال پایه در نظر گرفته ایم؟ چقدر فوتبالیست زیر پوشش آموزش حرفه ای داریم؟ ما اصلا برنامه‌ای برای توسعه فوتبال جوانان نداریم در حالی که طراحی این برنامه اصلا کار سختی نیست. یک برنامه می‌خواهد و یک بودجه و استنباط من این است که ما هیچ کدام از آن‌ها را نداریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز