پرونده روز؛

سرنوشت تیم امید در ابهام/ حسرت المپیک به پایان می‌رسد؟

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۱۱:۵۷:۲۴
کد خبر: ۲۳۰۵۶۱
سرنوشت تیم امید در ابهام/ حسرت المپیک به پایان می‌رسد؟
شاید نفر بعدی که روی نیمکت تیم ملی امید کشورمان می‌نشیند مربی ایرانی باشد تا بلکه بتوانیم بعد از 40 سال حضور در المپیک را تجربه کنیم.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، وضعیت اسفبار تیم ملی امید در اینچئون و حذف زودهنگام تیم کشورمان فدراسیون فوتبال را در وضعیت قرمز قرار داد.

نلو وینگادا که نسخه تجویزی کارلوس کی روش برای فوتبال ایران بود حتی یک اپسیلون هم ما را به آینده تیممان امیدوار کند. تیم پر دبدبه و کبکبه امید که ستاره هایی مثل محسن مسلمان، محمدرضا خانزاده، کاوه رضایی و یعقوب کریمی را در اختیار داشت اما در نهایت با شکست تحقیرآمیز مقابل ویتنام و تساوی با قرقیزستان در گروهی چهار تیمی چهارم شدیم.

فاجعه ای که واقعا تلاش زیادی برای رخ دادن آن انجام شد وگرنه کدام مربی می توانست ایران را در چنین گروه آسانی چهارم کند؟ نلو وینگادا که قرار بود ناجی تیم امید ایران باشد توسط کارلوس کی روش در راس فوتبال امیدمان قرار گرفت. در حالی که قرار بود کی روش روی کار تیمهای پایه فوتبال نظارت کند اما این کار را به وینگادا واگذار کرد و فدراسیون هم به تصمیم مربی پرتغالی تن داد. وینگادا در حالی سرمربی تیم امید شد که در 2 سال اخیر خانه نشین بوده و در دوره حضور قبلی خود در ایران که سرمربی پرسپولیس بوده کارنامه خوبی نداشته است.

وینگادا به راحتی ما را از تیم امیدمان ناامید کرد و نشان داد حسرت نرفتن به المپیک با او طولانی تر می شود. علی کفاشیان هم برای اینکه پس لرزه های نتایج ضعیف اینچئون صندلی او را به خطر نیندازد حبیب کاشانی را که مدیری خوش نام در فوتبال ایران است به عنوان مدیر تیم امید انتخاب کرد و به او اختیار تام داد.

کاشانی در دو دوره حضورش در پرسپولیس نشان داد اعتقادی به مربی خارجی ندارد و طی چند روز گذشته هم تمایل خود را برای هدایت تیم امید توسط مربی ایرانی ابراز کرده است.

کاشانی در آخرین صحبتهای خود گفته است: نلووینگادا نتایج خوبی با تیم نگرفته است در 7 مسابقه او هیچ بردی نیاورده و اگر نتایج او را شبیه‌سازی کنیم و با یک مربی لیگ برتری مقایسه کنیم دیگر او نمی‌توانست در لیگ برتر ایران ادامه دهد که اما ما مسائل را کارشناسی می‌کنیم. به هر حال زمان کمی تا مسابقات باقی است و فردا هم جلسه دیگری در این زمینه تشکیل خواهد شد.

هدف اصلی تیم امید قرار است حضور در المپیک ریو باشد. کاشانی هم به خوبی این را می داند: عراق و کره شمالی با تمام مشکلات و تحریم‌هایی که دارند در المپیک حاضر می‌شوند بنابراین کشور ما با این همه استعداد هم باید در المپیک حاضر شود و به حسرت 40 ساله پایان داده شود. ما باید در المپیک 2016 ریو حاضر باشیم و باعث خوشحالی مردم عزیزمان شویم.

مدیر تیم امید مثل همیشه اعتقادش به مربی خارجی را با این جملات نشان می دهد: با هر دو گزینه مواجه هستیم.اینکه آیا مربی خارجی می تواند ما را از این وضعیت خارج کند یا نه شاید نظر من این باشد که زمان کم است ولی از نظر من راهی جز انتخاب مربی ایرانی برای تیم امید نداریم.

به نظر می رسد نفر بعدی که روی نیمکت تیم ملی امید کشورمان بنشیند مربی ایرانی باشد تا بلکه بتوانیم بعد از 40 سال حضور در المپیک را تجربه کنیم.

............................
محصص: فوتبال به تغییر رویه احتیاج دارد/ نباید به گذشته درخشانمان بسنده کنیم

کارشناس کشورمان اعتقاد دارد فوتبال ایران به تغییر رویه ای اساسی نیاز دارد. مرتضی محصص درباره وضعیت تیم ملی امید کشورمان به خبرنگار برنا گفت: عملکرد ما می توانست خیلی بهتر باشد. ما الان نباید در گذشته بمانیم و امیدوارم بتوانیم از گذشته درس بگیریم. ما در اینچئون، قرقیزستان و ویتنام را دست کم گرفته بودیم، اما باید بدانیم هیچ تیمی در هیچ جا دیگر ضعیف نیست چرا که نحوه ی آمادگی تیم ها به هم نزدیک شده است. فلسفه کار مربیان از لحاظ تاکتیکی و تکنیکی و همچنین مسائل روانی و جسمی به هم نزدیک شده است . در جام ملت های پیش رو نباید اشتباه تیم های پایه را مرتکب شویم و قطر و بحرین و امارات را دست کم بگیریم.

وی تاکید کرد: ما به گذشته درخشانمان نباید بسنده کنیم.فوتبال هر سال تغییر می کند. عملکرد ما در بازی های آسیایی خوب نبود و باید رویه خود را برای حضور در المپیک تغییر دهیم. شکست باید پلی برای پیروزی باشد.

مدرس مجرب فیفا درباره عملکرد نلو وینگادا در تیم امید گفت: وینگادا رزومه خوبی دارد. در مورد بودن یا نبودن ایشان باید فدراسیون تصمیم بگیرد و قرار شده در این موارد آیت اللهی صحبت کنند. اما اگر قرار بر کناره گیری ایشان باشد به علت فرصت کم موجود مربی ایرانی می تواند گزینه خوبی باشد. البته گزینه های خارجی که با فوتبال ما آشنایی داشته باشند هم جزو گزینه ها خواهند بود.

نظر شما