افتخاری: خسوس تا جام جهانی ۲۰۱۶ سرمربی تیم ملی خواهد بود

۱۳۹۳/۰۸/۳۰ - ۱۴:۳۶:۲۳
کد خبر: ۲۳۹۰۴۷
افتخاری: خسوس تا جام جهانی ۲۰۱۶ سرمربی تیم ملی خواهد بود
رییس سازمان لیگ فوتسال معتقد است نباید در مقایسه شرایط حال حاضر تیم ملی فوتسال با گذشته، رشد کشورهای دیگر در این رشته را نادیده گرفت.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، رضا افتخاری درباره سطح بازی های گرندپریکس 2014 و بازی های ایران در این دوره گفت: بطورکلی سطح این دوره نسبت به دوره های قبلی کمی پایین تر بود چراکه تاریخ برگزاری بازی تغییر کرد و تیم های مطرح اروپایی به دلیل حضور در لیگ های خود نتوانستند در آن حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در مسابقه با کاستاریکا و گواتمالا هردو تیم کاملا فیزیکی بازی می کردند و شناخت خوبی از فوتسال ایران داشتند اما ایران با تاکتیک خود توانست بر آنها غلبه کند. در دیدار با کلمبیا بدشانسی باعث شکست ما شد چراکه دقایق پایانی بازی بود و در صورت تساوی، تیم ها باید ضربات پنالتی می زدند که به دلیل اینکه پنالتی کاملا بر شانس متکی است، خسوس دست به ریسک زد تا شاید نتیجه بازی در دقایق قانونی به نفع ما شود. به همین دلیل تصمیم وی را اشتباه نمیدانم بلکه ریسک بزرگی بود که اگر جواب می داد شاید همه در حال حاضر به ستایش وی می پرداختند. خود من هم شاید اگر جای خسوس بودم دست به چنین کاری نمی زدم اما نباید فراموش کرد که ما 4 موقعیت صد در صد گل را به تیر دروازه زدیم و همین شرایط بازی را تغییر داد. در فوتسال زدن 4 توپ به تیر استثنا است و این برتری ما نسبت به کلمبیا را نشان می‌دهد. تا وقتی مساوی بودیم از حریف سرتر بودیم.

رییس سازمان فوتسال افزود: تیم ملی ایران در این رقابت ها بیشترین گل زده و کمترین گل دریافتی را داشت که اگر منصفانه به این موضوع نگاه کنیم حاکی از شیوه صحیح و مناسب تیم ملی است، بطوری که آقای گلی مسابقات در رقابت سنگین با فالکائو بازیکن سرشناس برزیلی به حسین طیبی رسید. همچنین علی اصغر حسن زاده به عنوان بهترین بازیکن فوتسال سال 2014 انتخاب شد که افتخار بزرگی برای جامعه فوتسال کشور است.

افتخاری درباره اینکه گفته می شود شیب صعودی رشد فوتسال ایران نسبت به رشد کشورهای دیگر کم شده است اینگونه توضیح داد: به هر حال این یک واقعیت است که کشورهای دیگر برنامه های بلند مدتی برای این رشته درنظر گرفته اند و با استفاده از بهترین مربیان جهان رشد زیادی داشته اند. به همین دلیل اگر بخواهیم فوتسال حال حاضر را با افتخارات گذشته مان که در واقع پیشرو بودیم مقایسه کنیم کار اشتباهی است.بطور مثال شاهد بودیم که در جام باشگاه های آسیا تیم دبیری تبریز با شمس مربی مجرب خود نتوانست مقابل نمایندگان تایلند و ژاپن نتیجه بگیرد. اگر مطمئن بودم که کسی به جز خسوس شانس کسب قهرمانی در مسابقات جام جهانی کوچک را دارد بدون شک از وی استفاده می کردیم. اما کاملا به کار خسوس اعتقاد دارم و برخی از نقدهایی که به وی می شود منصفانه نیست.از نظرم برخی بدنبال منافع شخصی خود هستند در غیر این صورت نقهای سازنده را بطور کامل می پذیریم.

وی درباره عملکرد خسوس در چند سال اخیر گفت: برای بررسی عملکرد یک مربی نباید صرفا نتیجه یکی دو بازی را درنظر گرفت بلکه باید دید کلی داشت. تیم ملی فوتسال ایران در زمان مربیگری خسوس 2دوره قهرمانی در تورنمنت بین المللی چین ، نایب قهرمانی آسیا و مقام سومی گرندپریکس را کسب کرده است. این عملکرد از نظر من قابل قبول است و نباید تیمهای مانند ژاپن و تایلند را دست کم گرفت چراکه پیشرفت زیادی کرده اند. در گذشته به عنوان رقیب فوتسال ایران شناخته نمی شدند اما درحال حاضر باید این موضوع را قبول کنیم و اگر غیر از این بود تیم دبیری تبریز قهرمانی باشگاههای آسیا را به راحتی کسب می کرد و یا گیتی پسند با همه ملی پوشانش مقابل نماینده تایلند شکست نمی خورد.

وی ادامه داد: از مهمترین و سخت ترین کارهای هر سرمربی جوانسازی تیم ملی هر کشور است که این اتفاق از زمان حضور خسوس شروع شد بطوری که تیم جایگزینی برای تیم اصلی ملی هم درحال حاضر وجود دارد. میدان دادن به جوان ها جسارت زیادی می خواهد که این در زمان حضور خسوس انجام شد و اگر تیم ملی جوان سازی نمی شد دیگر بازیکنی نداشتیم. خوشبختانه با نگاه به تیم های لیگ برتر هم شاهد این جوان گرایی هستیم و پس از اینکه خسوس به جوان ها میدان داد باشگاه ها هم به این رویه رو آوردند.

افتخاری درباره حضور خسوس در تیم ملی فوتسال و قرارداد فدراسیون با این مربی گفت: بگذارید خیال همه را راحت کنم. خسوس تا جام جهانی 2016 سرمربی تیم ملی فوتسال خواهد بود چون برنامه‌های ما تا جام جهانی است. با صراحت می‌گویم این نقدهایی که می گویند خسوس در سطح جهانی و آسیایی نیست هیچ رسمیتی ندارد. نگاه ما به گرندپریکس به عنوان بازی تدارکاتی است. در این تورنمنت از بازیکنان جوانمان برای اولین بار استفاده کردیم. مقابل کلمبیا یا گواتمالا از تیم دوم استفاده کردیم. به جوانان فرصت دادیم و خیلی هم دنبال نتیجه نبودیم. ما نتیجه را باید در جام‌جهانی و جام ملت‌ها کسب کنیم. برنامه های ما بلند مدت است و تیم ما در حال رشد است و در آینده صحبت های من اثبات می شود.

وی ادامه داد: البته در یکسال گذشته چندین مربی داخلی به خسوس پیشنهاد داده ام تا به عنوان مربی کنار او باشند. برخی از مربیان داخلی اعلام کردند که به عنوان کمک مربی نمی خواهند به تیم کمک کنند که آنها از لیست ما خارج شدند. برخی دیگر که اتفاقا خودم به خسوس پیشنهاد دادم مدتی در تیم ملی کنار خسوس حضور داشتند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. در واقع مربیانی که در باشگاه هایشان عملکرد خوبی دارند همگی از شانس حضور در تیم ملی فوتسال برخوردار هستند.

افتخاری در مورد اینکه گفته می‌شود اکنون فوتسال در رده‌‌های پایه فعالیت حرفه ای ندارد، خاطرنشان کرد:‌ ما در هر سه رده اردو داشتیم و دوره‌های آموزشی برگزار شده است. تیمی که در سطح امید تشکیل شده بازی با روسیه را پشت سر خواهد گذاشت. این ها پشتوانه‌های ما هستند. ما در حال حاضر تیم امید داریم که آنها به تورنمنت چین هم رفتند و قهرمان شدند. اینکه می‌گویند تیم ملی در رده پایه نداریم را قبول ندارم. بحث جوانان را هم که مطرح می‌کنند جوانان اکثرا محصل هستند و ما به دلیل درگیری‌شان با درس و مدرسه فقط تابستان‌ها می‌توانیم اردو بگذاریم و برنامه داشته باشیم. به همین دلیل بحث جوانان را به نوعی بر عهده باشگاه‌ها گذاشتیم. ما در حال حاضر دو تیم خوب داریم که یکی بزرگسالان است و دیگری امید. برای جوانان هم برنامه داریم و به همین دلیل هم درخواست اعتبار کردیم.

افتخاری درباره برنامه های آتی تیم ملی فوتسال توضیح داد: تیم ملی روسیه روز شنبه 8 آذرماه وارد تهران می شود و یکشنبه استراحت و تمرین می کند. روز های دوشنبه و سه شنبه 2 دیدار با تیم ملی بزرگسالان و دو دیدار هم با تیم ملی امید برگزار خواهد کرد. همچنین از تیم ملی کرواسی برای حضور تیم ملی فوتسال کشورمان دعوت بعمل آمده که 2 دیدار تداکاتی با این تیم داشته باشیم. با اعزام تیم به کرواسی موافقت کرده ایم و منتظر پاسخ شورای برون مرزی هستیم. البته تیم ملی اوکراین پیشنهاد داده است که در اردیبهشت ماه سال آتی به ایران بیاید و منتظر حضور خسوس در ایران هستیم تا پس از موافقت وی پاسخ مثبت خود را اعلام کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز