گزارش تحلیلی-آماری برنا به بهانه حساس‌ترین بازی هفته ششم

دوئل قلعه‌نویی با مظلومی در تقابل قدرت‌های فوتبال تبریز و تهران

۱۳۹۰/۰۶/۱۶ - ۱۵:۰۹:۵۵
کد خبر: ۷۴۶۵۳
دوئل قلعه‌نویی با مظلومی در تقابل قدرت‌های فوتبال تبریز و تهران
پیکار تیم های تراکتورسازی تبریز و استقلال تهران از هفته ششم رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران به میزبانی آبی پوشان در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، هم اکنون جایگاه دو تیم در جدول رده بندی به‌عنوان تیم های اول و دوم به فاصله یک امتیازی همدیگر تعریف شده است، لیکن بررسی پیشینه تاریخی آبی پوشان تهرانی و قرمزپوشان تبریزی در این نوشتار ملاک نظر خواهد بود.

هم استقلال و هم تراکتورسازی جزو تیم های ریشه دار و صاحب نام فوتبال کشور محسوب می شوند که علاوه بر عناوین داخلی در مسابقات برون مرزی نیز برای فوتبال ایران اعتبار کسب کرده اند. بطور مثال تراکتورسازی در تورنمنت بین المللی جام میلز هندوستان مقام قهرمانی را احراز نموده و یا استقلالی ها که در آسیا عنوان دار مقام های افتخار شده اند.

مقایسه دو تیم در برخی موارد حکایت از موقعیت ممتاز تراکتورسازی دارد؛ چرا که تیم محبوب تبریز در طول تاریخ فعالیت تیم استقلال توانسته از نظر صدور بازیکن، آبی پوشان تهرانی را پشتیبانی کند.

البته این واقعیت مسلم را باید یادآوری نمود که قطب های آبی و قرمز تهران همواره از دسترنج تیم های شهرستانی بویژه تراکتورسازی و ماشین سازی تبریز جهت تقویت و قدرت فنی خود بهره برده اند. حتی سایر تیم های داخلی و حتی تیم ملی در رده های مختلف سنی از ستاره های تراکتورسازی و ماشین سازی تغذیه شده اند که برای مثال می توان به حضور حبیب پاک نژاد، ناصر فراستی، هدایت شهریاری، رسول خطیبی، مرحوم رضا حسن زاده و ناصر فرشباف در تیم سپاهان اصفهان، سیروس دین محمدی، کاظم محمودی، جاوید شکری، داوود رستمی، علیرضا اکبرپور و ایوب اصغرخانی در تیم استقلال تهران، کریم باقری، یونس باهنر، اسماعیل هلالی و علی باغمیشه در تیم پرسپولیس، علی اکبر استاد اسدی در تیم ذوب آهن اصفهان، یوسف بخشی زاده و محمد علی ابراهیمیان در تیم پیکان تهران و یا حضور تعداد کثیری از بازیکنان تبریزی در ترکیب تیم های ملی نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان اشاره کرد.

به گواه تاریخ فوتبال ایران، تیم تراکتورسازی جزو تیم های سازنده فوتبال باشگاهی کشور بوده و به عبارتی کارخانه تولید بازیکن این باشگاه معتبر و با سابقه، همواره چهره ها و پدیده های جدیدی را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران عرضه نموده و مضافا اینکه موفق شده کریم باقری را بعنوان نماد و سند افتخار باشگاه تراکتورسازی به فوتبال دنیا معرفی کند.

کریم باقری نیز سفیر شایسته ای برای تراکتورسازی در پیراهن مقدس تیم ملی ایران و نیز لیگ های برتر کشورهای آلمان، انگلیس و امارات متحده عربی بوده است.

بسیاری از بازیکنان شهرهای مختلف کشور برای رسیدن به دروازه های شهرت و کسب اعتبار مضاعف داوطلب عضویت در تیم پرطرفدار تراکتورسازی تبریز بوده اند که در این راستا می توان به کوروش برمک، مهدی تارتار، علیرضا دلیخون، علی زارعی، محمد کریمی، احمد فیض کریملو، عباس آقایی، محسن سیدی، اکبر آبسالان و همچنین در گذشته های دور به پرویز مظلومی سرمربی فعلی تیم استقلال تهران اشاره نمود.

نام و اعتبار تراکتورسازی در فوتبال ایران مستند به افتخاراتی است که این تیم مردمی در طول تاریخ فعالیت خود به میراث گذاشته است.

تراکتورسازی، تاریخی به قدمت فوتبال باشگاهی ایران داشته و در کنار رقابت با بزرگان و بهترین های فوتبال کشور 2 بار نیز توانسته عنوان نایب قهرمانی جام حذفی باشگاه های ایران را کسب کند.

فوتبال تراکتورسازی مبتنی بر حمایت های انبوه تماشاگران و دوستداران خونگرم و پرتعداد این تیم است و لقب "پرشورها " به سکونشینان طرفدار تیم سرخ پوش تراکتورسازی اختصاص یافته است.
 
واسیلی گوجا و یوان دومیترو از رومانی، ارنست میدن دورپ از آلمان، مرحوم حسین فکری، فیروز کریمی، محمود یاوری و فراز کمالوند مربیان نامداری بودند که در کسوت سرمربیگری تراکتورسازی بخشی از تاریخ این تیم را رقم زده اند. با این حال اهالی فوتبال دوران اوج تراکتورسازی را به نام واسیلی گوجا و سپس کمالوند پیوند می زنند.
 
اما امسال تیم تراکتورسازی با رهبری امیر قلعه نویی چهره یک تیم آسیایی به خود گرفته است و انتظار می رود قهرمان لیگ برتر، نماینده شایسته فوتبال تبریز یعنی تراکتورسازی باشد.

قلعه نویی بهترین مربی تاریخ لیگ برتر محسوب می شود که در صدد تکرار قهرمانی لیگ برتر با تیم تراکتورسازی در مسوولیت سرمربیگری است و با برخورداری از همکارانی همچون غلامرضا باغ آبادی و ستار همدانی، یکی از فنی ترین نیمکت مربیگری را در میان تیم های حاضر در دوره یازدهم لیگ برتر ایران تشکیل داده است.
 
تقابل استقلال و تراکتورسازی اندیشه های دو مربی را به بوته نقد کارشناسان خواهد کشاند؛ جایی که پرویز مظلومی و امیر قلعه نویی دوئل حساس هفته ششم لیگ برتر را به معرض نمایش می گذارند.

پرویز مظلومی بعنوان بازیکن سابق با مکتب فوتبال تراکتورسازی آشناست و در مقابل امیر قلعه نویی نیز به زیر و بم فوتبال آبی های تهران واقف است. بنابر این رویارویی قدرت های فوتبال تبریز و تهران، پیکاری تماشایی و سرشار از صحنه های دیدنی و مهیج را نوید می دهد؛ بویژه آنکه تراکتورسازان با ترکیب جدید، بیش از پیش به فتح و موفقیت در این دیدار امیدوار هستند.
 
/گزارش از اسد فلاح-تبریز/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز