در گفت‌وگوی تفصیلی با برنا

رنگرز: ظرفیت کشتی فرنگی جوانان چهارمی جهان نیست

۱۳۹۰/۰۵/۱۲ - ۱۶:۵۵:۳۶
کد خبر: ۶۸۰۳۷
رنگرز: ظرفیت کشتی فرنگی جوانان چهارمی جهان نیست
سرمربی اسبق تیم کشتی فرنگی جوانان گفت: سطح کشتی فرنگی ما در حد پیکارهای جهانی و المپیک است و انتظار می رود کشتی گیران در این میادین موفق عمل کنند.

تیم کشتی فرنگی جوانان ایران راهی مسابقات جهانی در رومانی شد و در پایان با تنها یک امتیاز اختلاف نسبت به تیم سوم، جایگاه چهارم این مسابقات را از آن خود کرد.

تیم جوانان همانطور که از نظر تیمی نسبت به سال گذشته با افت مواجه شده بود از نظر مدالی نیز پس رفت داشته است؛ در این خصوص با سرمربی اسبق این تیم به گفت و گو نشستیم تا نظرات کارشناسانه قهرمان مسابقات جهانی سال 2001 صوفیه را در خصوص نتایج حاصله جویا شویم.

در ادامه مصاحبه خبرنگار کشتی برنا با حسن رنگرز را می خوانید:

*تیم کشتی فرنگی جوانان ایران در جایگاه چهارم پیکارهای جهانی جا گرفت؛ این نتیجه را چطور ارزیابی می کنید؟
-حضور جوانان در مسابقات بین المللی از چند جهت حائز اهمیت است؛ ما اگر این فرصت را در اختیار جوانان قرار دهیم که در مسابقات مختلف شرکت کنند می توانیم این افراد را برای تیم بزرگسالان آماده کنیم تا در این رده سنی نیز افتخارآفرین شوند. برای همین حضور جوانان در این مسابقات را باید به فال نیک گرفت؛ اما نباید نسبت به نتایج این افراد نیز بی توجه بود. تیم جوانان نسبت به سال گذشته یک پله سقوط داشته و از نظر مدالی نیز افت کرده بود، از همین رو می توان گفت که نتیجه حاصله نتیجه خوبی نبود. البته یک سری اتفاقات باعث شده است تا این تیم نتواند روی سکو جای گیرد.
تیم جوانان همواره طی سال‌های گذشته روی سکوی مسابقات جهانی جای داشته، اما امسال این مهم تکرار نشد. به هر ترتیب ما باید جدی تر به جوانان نگاه کنیم و اهمیت بیشتری به آنها دهیم، چرا که این کشتی گیران هستند که در ادامه تیم بزرگسالان ما را تشکیل خواهند داد. همانطور که در گذشته سعید عبدولی، بابک قربانی، بشیرباباجانزاده، امیر علی اکبری، محسن حاجی پور و ... در جوانان کشتی گرفته و افتخار آفرینی کرده و حالا در رده سنی بزرگسالان برای کشورمان کسب مدال می کنند جوانان امروز هم در آینده همچون آنها باید برای ایران افتخارآفرینی کنند، پس باید نگاهی ویژه به این افراد داشته باشیم.

*پس شما از نتیجه کسب شده راضی نیستید؟
-واقعیت اینکه نتیجه کسب شده راضی کننده نیست؛ به اعتقاد من هر اندازه در رده سنی جوانان سرمایه گذاری کنیم سود این موضوع نصیب خودمان خواهد شد. نتیجه این کار خیلی زود در بزرگسالان بازتاب پیدا می کند و به ما کمک می کند تا افتخارات خود در بزرگسالان را تکرار کنیم.

*سامان عبدولی در وزن 55 کیلوگرم، وزنی که خود شما در آن مبارزه می کردید صاحب مدال نقره شد. عملکرد این کشتی گیر سبک وزن را چطور ارزیابی می کنید؟
-سامان عبدولی کشتی گیر شایسته ای است؛ او مرا به یاد سعید عبدولی که در تیم جوانان صاحب مدال طلا شد و حالا در تیم بزرگسالان افتخارآفرینی می کند می اندازد. ما اگر بتوانیم سامان عبدولی را حمایت و حفظ کنیم او می تواند جایگزین مناسبی برای حمید سوریان باشد؛ این در حالی است که او در پیکارهای جهانی طی یک اتفاق در دیدار پایانی شکست خورد. عبدولی در حالی که تایم نخست را با اختلاف به نفع خود به پایان رسانده بود در تایم دوم طی یک غافلگیری ضربه فنی شد تا از رسیدن به مدال طلا باز بماند.

*اما حمید سوریان در کوران رقابت‌ها حضور دارد و حرفی هم در خصوص خداحافظی نزده است.
-به هر حال ما باید پشتوانه‌ای برای نابغه‌ای چون حمید سوریان داشته باشیم؛ سامان عبدولی و محسن حاجی پور دو کشتی گیری هستندکه می توانند جایگزین مناسبی برای سوریان بوده و گوشه ای از افتخارات او را تکرار کنند. به احتمال زیاد حمید سوریان بعد از بازی های المپیک لندن از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده یا حداقل به خاطر شرایط وزنی که دارد به وزنی بالاتر برود، پس باید از همین حالا به فکر بوده و جایگزینی برای این کشتی گیر داشته باشیم.

*محسن قاسمی فرنگی کار وزن 74 کیلوگرم کشورمان که امید زیادی به موفقیتش در مسابقات جهانی می رفت در همان دور نخست رقابت ها از گردونه مسابقات کنار رفت تا امید کادر فنی را ناامید کند. این در حالی است که از قاسمی به عنوان یکی از مدعیان تصاحب دوبنده وزن 74 کیلوگرم تیم بزرگسالان یاد می شد و در برهه ای گفته بودند که احتمالا رقابتی انتخابی بین او و فرشاد علیزاده نفر برتر این وزن برگزار شود.
-کشتی ورزشی انفرادی است و نتایج آن قابل پیش بینی نیست، چرا که بر اثر یک اتفاق کشتی گیر مغلوب شده و تمام آرزوهایش به باد می رود. همانطور که سامان عبدولی در دیدار فینال با تمام توانایی‌هایش در تایم دوم و طی یک غافلگیری با ضربه فنی نتیجه را به حریف واگذار کرد امکان شکست هر کشتی گیری می‌رود. ضمن اینکه عدم تجربه کافی و شرایط سنی را می توان در شکست‌های این چنینی دخیل دانست. کشتی گیران جوان از آن تجربه کافی برخوردار نیستند پس با کوچکترین اتفاق ضربه خورده و با تمام شرایط ایده‌آلی که برای موفقیت دارند شکست می‌خورند، ضمن اینکه ما نباید با یک شکست به انتقاد از این افراد پرداخته و آنها را طرد کنیم.کشتی باید سرمایه های این چنینیخود را حفظ کند، چرا که سایر کشورها در وزن 74 کیلوگرم کشتی گیران خوبی در اختیار داشته و سطح مبارزات در این وزن بسیار بالاست، پس ما باید تا آنجا که امکان دارد به پشتوانه های خود بها دهیم تا در کنار نفر برتر این وزن قرار گرفته و شرایط را برای افتخار آفرینی مهیا کنند.

*آیا عملکرد کادر فنی تیم کشتی فرنگی جوانان راضی کننده بوده است؟
-تیم کشتی فرنگی جوانان مربی شناخته شده ای در اختیار دارد. این مربیان تعامل خوبی با فدراسیون و کادر فنی بزرگسالان داشته اما با این وجود به نظر می رسد در انتخاب های خود گزینش مناسبی نداشته اند. ظرفیت کشتی فرنگی جوانان ایران چهارمی جهان نیست؛ ما طی سال‌های اخیر همواره روی سکوی جهانی ایستاده‌ایم برای همین باید کارشناسانی از فدراسیون، کمیته فنی گرد هم آمده و این موضوع را بررسی کنند تا در ادامه به جایگاه واقعی خود بازگردیم.

*این تیم در شرایطی در جایگاه سوم دنیا جای گرفت که در پیکارهای قهرمانی آسیا بر سکوی قهرمانی ایستاده بود.
-ما در آسیا تهدید کننده جدی ای نداریم. تنها تک چهره هایی در ترکیب برخی تیم ها هستند که می توانند برای ما مشکل ساز شوند، این در حالی است که در پیکارهای جهانی تیم های یک دست زیادی وجود دارند که می توانند برای ما خطرساز شوند.

*تیم ملی نیز مسابقات حساسی چون جهانی استانبول را پیش رو دارد؛ به موفقیت این تیم در پیکارهایی که در سال قبل از المپیک برگزار می شود امیدوار هستید؟
-مسابقات استانبول به این دلیل که در سال قبل از المپیک برگزار می شود با شرایط خاصی همراه بوده و میدانی به مراتب سخت تر از گذشته خواهد بود. البته سال گذشته نیز مسابقات در روسیه برگزار شد. در روسیه هم شرایط آسان نبود؛ اما با این حال تیم ایران توانست صاحب دو مدال طلا شود، از همین رو امید می رود که فرنگی کاران در استانبول نیز خوش درخشیده و این بار از نظر تیمی هم به جایگاه مناسبی دست یابند.

*مسابقات المپیک چطور؛ به اعتقاد شما فرنگی کاران بتوانند در این میدان صاحب مدال شوند؟
-من امیدوارم کشتی گیران در پیکارهای جهانی استانبول مبارزات خوبی از خود به نمایش گذاشته و صاحب مدال‌های خوش رنگی شوند؛ عملکرد آنها باید به نحوی باشد که اگر هم به مدال نرسیدند بتوانند سهمیه المپیک را کسب کرده و بدون دغدغه خود را مهیای حضور در پیکارهای لندن کنند. فرنگی‌کاران این توان را دارند که در رقابت های جهانی و
المپیک خوش بدرخشند. سطح کشتی فرنگی ما در حد پیکارهای جهانی و المپیک است و انتظار می رود کشتی گیران در این میادین موفق عمل کرده و به مدال المپیک که سالهاست انتظارش را می کشیم، دست یابند.
 
*محمد عباسی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت به مجلس معرفی شد؛ فکر می کنید نمایندگان به او رای اعتماد داده و عباسی وزیر وزارت ورزش و جوانان شود؟
-من امیدوارم نمایندگان محترم شرایطی را فراهم کنند که ورزش از بلاتکلیفی که طی ماههای اخیر دچارش بوده خلاص شود.
محمد عباسی سابقه مدیریت خوبی داشته و به خوبی با نیازها و مطالبات ورزشی ورزشکاران و جوانان آشناست. مجلس می تواند با دادن رای اعتماد به عباسی فرد با تجربه ای چون او را برای وزارت ورزش و جوانان انتخاب کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز