نایب قهرمانی آزادکاران در آستانه المپیک

کشتی ایران، فیلا را فتیله‌پیچ کرد!

۱۳۹۰/۰۶/۲۸ - ۱۴:۲۷:۰۰
کد خبر: ۷۷۳۴۸
کشتی ایران، فیلا را فتیله‌پیچ کرد!
کاروان کشتی آزاد ایران با کسب دو نشان طلا، یک نقره، یک برنز و کسب 41 امتیاز پایین تر از روسیه 43 امتیازی و بالاتر از آمریکای 38 امتیازی با شایستگی نایب قهرمان جهان شد.
سرویس ورزشی برنا

دیشب و در سه وزن پایانی رقابت ها مهدی تقوی طلایی شد، صادق گودرزی دومین نشان نقره جهانی خود را کسب کرد و فردین معصومی با قبول شکست در همان دور نخست از گردونه رقابت ها کنار رفت.

در وزن 66 کیلوگرم مهدی تقوی دلاور اهل سوادکوهی مازندران پس از سه پیروزی دلچسب مقابل آزادکاران مقدونیه، قرقیزستان و بلاروس به سد محکمی به نام "آدام باتیروف" از روسیه برخورد کرد که با وجود شکست یک بر صفر در دو دقیقه نخست، در دو تایم بعدی با نتایج مشابه یک بر صفر این حریف کشتی بلد روس را شکست داد و راهی نیمه نهایی شد.

تقوی در نیمه نهایی در دو وقت متوالی و بدون حرف و حدیث 6-0 "لیوان لوپز" از کوبا را شکست داد و به دیدار انتقامی فینال با "تاساهیرو یونیمیتسو" از ژاپن رفت.

کشتی گیر ایران که انگیزه زیادی برای کسب دومین نشان طلای خود و اثبات شایستگی هایش داشت، مقابل این حریف باهوش ژاپنی استادانه حاضر شد و پس از آنکه در دو دقیقه نخست با اجرای فن سگ‌بند حریف ژاپنی را شکست داد، در تایم دوم و پس از اینکه قرعه خم گیری به نام تقوی افتاد، این کشتی گیر باهوش ایرانی با دوخم و پرتاب حریف ژاپنی به بیرون از تشک سه امتیاز گرفت و با شایستگی برای دومین بار روی سکوی نخست دنیا ایستاد.

اما در 74 کیلوگرم صادق گودرزی نیز عملکرد موفقی داشت. دلاور همدانی کشتی ایران پس از پیروزی مقابل آزادکارانی از گینه بیسائو و مولداوی، "مراد گایداروف" از بلاروس و آزادکار گرجستانی را نیز شکست داد و به نیمه نهایی رفت.

گودرزی در این مرحله در یک کشتی حساس که طی سه تایم برگزار شد، "عبدالحکیم شاپی‌اف" از قزاقستان را پنج بر یک شکست داد و فینالیست شد. وی در دیدار نهایی عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشت و با قبول شکست مقابل "جردن بروکس" از آمریکا نایب قهرمان جهان شد.

فردین معصومی دیگر نماینده ایران در روز پایانی رقابت ها بود که در همان دور نخست با شکست 5 بر 4 مقابل "مودزمان شویلی" از گرجستان و شکست حریف گرجستانی در دورهای بعدی، از گردونه رقابت ها حذف شد.

در روزهای اول و دوم این مسابقات نیز تیم کشورمان چهار نماینده به میدان فرستاد که حاصل تلاش این چهار آزادکار یک مدال طلا و یک مدال برنز بود. در روز نخست رقابت ها حسن رحیمی با وجود مواجه شدن با قرعه سنگین دست از تلاش برنداشت و در نهایت موفق شد به نشان برنز جهان دست پیدا کند تا تیم کشتی آزاد ایران پس از حدود یک دهه در سبک وزن صاحب مدال جهانی شود.

اما در روز دوم رقابت ها نیز رضا یزدانی دلاور جویباری کشتی ایران از قرعه مناسب خود نهایت بهره را برد و با شایستگی قهرمان جهان شد. یزدانی پس از اینکه در دور نخست "گونزالس" از اسپانیا را با ضربه فنی شکست داد، در دور دوم حریف مجارستانی را از پیش رو برداشت و در مرحله یک چهارم نهایی طی دو وقت متوالی "روسلان شیخ اف" آزادکار باهوش بلاروسی را مغلوب کرد و به نیمه نهایی رفت.

او در این مرحله با پیروزی بر آزادکار شگفتی ساز اهل نیجریه حریف "سرهات بالچی" از ترکیه در فینال شد. یزدانی که نمی خواست حکایت ناداوری‌ها تکرار شود، مقابل حریف ترک خود با قدرت ظاهر شد و با پیروزی پنج بر یک به نشان طلای جهان رسید.
 
در روز دوم رقابت ها و در اوزان 60 و 84 کیلوگرم متاسفانه نتوانستیم روی سکو برویم. در 60 کیلوگرم دسته گل کادر فنی تیم ملی (!) و مشخصا محمدی و کاوه که آقاجانی مصدوم را راهی جهانی کردند، مدال را از ایران گرفت و در 84 کیلوگرم نیز قرعه بسیار سخت اجازه نداد گودرزی جوان و کم تجربه در اولین تجربه جهانی خود دست پر استانبول را ترک کند.

در مجموع عملکرد کاروان کشتی آزاد بسیار خوب بود و در واقع از نظر آمار تیم کشورمان به لحاظ تعداد و مرغوبیت مدال پس از رقابت های جهانی 1998 تهران، در استانبول ترکیه بهترین نتایج ممکن را کسب کرد.

در اینکه نایب قهرمانی جهان آن هم در سال قبل از المپیک و با کسب دو نشان طلا در کشوری مانند ترکیه کار بسیار بزرگ و بی نهایت ارزشمندی است، تردیدی وجود ندارد، اما تجربه نشان داده خوابیدن در پس این موفقیت ها آینده را از ما می گیرد و ممکن است سبب شود پس از این همه سال زحمت و انتظار در آن میدانی که باید نتیجه بگیریم به بدترین شکل ممکن زمین بخوریم!

باید به این نکته نیز اشاره کرد که در رقابت های کشتی فرنگی دو نماینده ایران در اوزان 55 و 96 کیلوگرم به عمد با قرعه رژیم صهیونیستی مواجه شدند و از گردونه مسابقات کنار رفتند و همچنین حبیب الله اخلاقی نیز با ناداوری مشهود به کشتی گیر میزبان باخت. در واقع آزادکاران با عملکرد درخشان خود مانع کارشکنی فدراسیون جهانی شدند و انتقام فرنگی کاران را نیز به نوعی گرفتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز