در رکوردگیری از اعضای تیم ملی وزنه برداری

بهداد سلیمی رکورد یکضرب جهان را جابه‌جا کرد

۱۳۹۰/۰۷/۱۴ - ۱۳:۵۴:۴۶
کد خبر: ۸۰۶۲۶
بهداد سلیمی رکورد یکضرب جهان را جابه‌جا کرد
آخرین رکوردگیری تیم ملی وزنه برداری با قدرت‌نمایی قویترین مرد جهان و مهار وزنه ای که تاکنون هیچکسی آن را بالای سر نبرده بود، پایانی شیرین و دلنشین داشت.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، در این رکوردگیری که با حضور رئیس و دبیر فدراسیون وزنه برداری، مدیرکل تربیت بدنی سنندج، شهردار، رئیس هیات وزنه برداری و جمعی دیگر از مسئولان استانی سنندج و همینطور خیل پرشور تماشاگران این شهرستان در خانه وزنه برداری تختی برگزارشد، بهداد سلیمی قویترین مرد جهان و بهترین وزنه بردار سال 2010 دنیا همه حاضران در سالن را مبهوت و شگفت زده قدرت خود کرد و در عین ناباوری در حرکت یک ضرب وزنه فوق العاده ارزشمند 217 کیلوگرم را بدون کمترین مشکل بالای سر خود نگه داشت.

سلیمی حرکت یک ضرب خود را با مهار وزنه 209 کیلوگرم آغاز کرد و برای دومین بار، وزنه 214 کیلوگرم را که یک کیلوگرم بیشتر از رکورد جهانی حسین رضازاده بود بالای سر برد. اما اوج نمایی ستاره بی چون وچرای وزنه برداری ایران زمانی بود که برای اولین بار پشت وزنه 217 کیلوگرم ایستاد. باورش برای خیلی ها سخت بود که بهداد سلیمی بتواند این وزنه با ارزش را هم بالای سر ببرد، اما همانند دو حرکت اولش، این بار هم به راحتی وزنه را مهار کرد تا حسین رضازاده و همه حاضران در سالن به صورت ایستاده و با تشوبق بی امان خود از این ملی پوش وزنه برداری قدردانی کنند.

سلیمی با مهار این وزنه نشان داد حتی می تواند رکورد جهانی حرکت یکضرب دسته فوق سنگین را به میزان 4 کیلوگرم افزایش دهد. او در حرکت دوضرب هم نمایش خوبی داشت و با مهار وزنه 256 کیلوگرم به میزان یک کیلوگرم بیشتر از رکورد مجموع حسین رضازاده، به نام خود به ثبت رساند.

انوشیروانی؛ 205 کیلوگرم
در شبی که بهداد سلیمی فراتر از انتظار وزنه زد، سجاد انوشیروانی، دیگر وزنه بردار سنگین وزن تیم ملی هم خوش درخشید و در حرکت یک ضرب وزنه با ارزش 205 کیلوگرم را بالای سر برد. انوشیروانی که حالا یکی از مدعیان کسب مدال جهانی به شمار می رود در حرکت دوضرب هم پس از مهار وزنه 230 کیلوگرم، پشت وزنه 240 قرار گرفت، اما به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه زانو نتوانست آنطور که خودش انتظار داشت نتیجه بگیرد. انوشیروانی اگر در مسابقات جهانی پاریس بتواند به مجموع 445 کیلوگرم برسد، یکی از شانس های مسلم کسب مدال نقره دسته فوق سنگین خواهد بود.

براری و نصیرشلال در یک سطح
محمدرضا براری و نواب نصیرشلال، دو وزنه بردار دسته 105 کیلوگرم کشورمان هم رقابت نزدیکی داشتند و در نهایت با یک کیلوگرم اختلاف نسبت به یکدیگر به کار خود در مجموع دو حرکت خاتمه دادند. در این میان تنها برتری براری نسبت به نصیرشلال مهار وزنه 181 کیلوگرم در حرکت یک ضرب بود، جایی که نصیرشلال حدنصاب 180 را برای خود به ثبت رسانده بود. این دو ملی پوش در حرکت دوضرب هم عملکرد یکسانی داشتند و هر دو پس از مهار وزنه 215 کیلوگرم، در مهار وزنه های 220 و 225کیلوگرم ناموفق بودند. عدم کنترل وزنه در بالای سر، عاملی بود که اجازه نداد این دو ملی پوش دسته 105 کیلوگرم رکوردهای بهتری را به ثبت برسانند.

شرایط خوب دو ملی پوش دسته 94 کیلوگرم
اصغر ابراهیمی و سعید محمدپور هم با آمادگی مطلوبی در رکوردگیری تیم ملی شرکت کردند. این دو ملی پوش دسته 94 کیلوگرم کشورمان در حرکت یک ضرب رقابت نزدیکی داشتند، اما ابراهیمی بامهار وزنه 181 کیلوگرم، به میزان دو کیلوگرم بیشتر از محمدپور وزنه زد. با این حال در دوضرب شرایط متفاوت بود؛ چراکه ابراهیمی به دلیل درد کمر نتوانست روی تخته بیاید، اما محمدپور پس از بالای سر بردن وزنه 215 کیلوگرم، سعی کرد به رکورد شخصی اش حمله کند که 2بار در مهار وزنه با ارزش 223 کیلوگرم ناموفق بود. محمدپور در حالی نتوانست خود را به رکورد کوروش باقری (225 کیلوگرم) نزدیک کند که در هر دو بار به راحتی وزنه 223 کیلوگرم را بالای سر بردپف اما نتوانست آن را کنترل کند.

بازگشت رستمی به روزهای اوج
بعد از بهداد سلیمی که بیشتر از رکوردهای جهانی وزنه زد، یکی از شاخص ترین وزنه برداران رکوردگیری تیم ملی کیانوش رستمی بود. رستمی که به دلیل درد زانو، در یکماه گذشته تمرینات خوبی را سپری نکرده بود، طی یک هفته آخر اردوی سنندج دوباره خود را به شرایط آرمانی نزدیک کرد و با مهار وزنه های 171کیلوگرم در یک ضرب و 210 کیلوگرم در دوضرب، چیزی در حد و اندازه های مدال جهانی مسابقات آنتالیا 2010 وزنه زد. البته کیانوش رستمی بیشترین وزنه ها را در این رکوردگیری از دست داد و اگر تمرکز بیشتری داشت، می توانست با مهار وزنه های 178 کیلوگرم در یک ضرب و 215 کیلوگرم در دوضرب، همه را شگفت زده کند؛ وزنه هایی که رستمی آنها را تا بالای سر برد، اما نتوانست خوب کنترل کند.

در دسته 85 کیلوگرم احد سنجابی هم با وجود آنکه با مشکل کمبود وزن روبرو بود با مجموع 351 کیلوگرم وزنه هایی بهتر از رکوردگیری قبلی تیم ملی زد و نشان داد روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.

بهروزی و عسکری؛ بهتر از قبل
در سبک وزن هم رکوردها برای کادر فنی تیم ملی راضی کننده بود. سجاد بهروزی ملی پوش دسته 69 کشورمان در حرکت یکضرب وزنه 149 و در دوضرب وزنه 180 کیلوگرم را بالای سر برد که تا قبل از این، طی ماه های گدشته هیچ گاه موفق به مهار آنها نشده بود. این روند صعودی برای مجید عسکری ملی پوش دسته 62 کیلوگرم کشورمان نیز صادق بود، به طوریکه او نیز برای اولین بار در این دسته وزنه 130 کیلویی را در حرکت یک ضرب بالای سر برد. عسکری حتی به وزنه 132 کیلوگرم نیز حمله کرد اما در هنگام مهار آن از ناحیه کتف دچار آسیب دیدگی شدو به همین خاطر نتوانست در حرکت دوضرب شرکت کند.

در زیر نتایج کامل سومین رکوردگیری تیم ملی آمده است:

دسته 62 کیلوگرم
مجید عسکری: یک ضرب 130 کیلوگرم (عسکری به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه کتف برای حرکت دو ضرب روی تخته نیامد.)

دسته 69 کیلوگرم
جاد بهروزی: یک ضرب 149 کیلوگرم، دوضرب 180 کیلوگرم، مجموع 329 کیلوگرم
 
دسته 85 کیلوگرم
کیانوش رستمی: یک ضرب 171 کیلوگرم، دوضرب 210 کیلوگرم، مجموع 381 کیلوگرم
احد سنجابی: یک ضرب 161 کیلوگرم، دوضرب 190 کیلوگرم، مجموع 351 کیلوگرم
 
دسته 94 کیلوگرم
سعید محمدپور: یک ضرب 179 کیلوگرم، دوضرب 215 کیلوگرم، مجموع 394 کیلوگرم
اصغر ابراهیمی: یک ضرب 181 کیلوگرم (ابراهیمی به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه کمر برای حرکت دو ضرب روی تخته نیامد.)

دسته 105 کیلوگرم
محمدرضا براری: یک ضرب 181 کیلوگرم، دوضرب 215 کیلوگرم، مجموع 396 کیلوگرم
نواب نصیرشلال: یک ضرب 180 کیلوگرم، دوضرب 215 کیلوگرم، مجموع 395 کیلوگرم

دسته 105+ کیلوگرم
بهداد سلیمی: یک ضرب 217 کیلوگرم، دوضرب 256 کیلوگرم، مجموع 473 کیلوگرم
سجاد انوشیروانی: یک ضرب 205 کیلوگرم، دوضرب 230 کیلوگرم، مجموع 435 کیلوگرم

نظر شما