مشکلات مالی فدراسیون‌ها را برطرف می‌کنیم

دکتر صالحی: نگاه به ورزش، برمبنای اعتدال خواهد بود

۱۳۹۲/۰۶/۰۶ - ۱۳:۰۸:۳۰
کد خبر: ۱۳۷۱۴۰
دکتر صالحی: نگاه به ورزش، برمبنای اعتدال خواهد بود
سرپرست وزارت ورزش و جوانان گفت: پیوستن هر فرد به بدنه این وزارتخانه و فدراسیون‌ها حتماً با بررسی کارشناسانه صورت خواهد گرفت.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، دکتر سیدرضا صالحی امیری سه شنبه شب در دیدار با روسای فدراسیون های ورزشی در آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، ضمن قدردانی از تلاش های خانواده وزارت ورزش به منظور توسعه ورزش کشور گفت: تمام کسانی که از 33 سال پیش سکان هدایت ورزش کشور را در دست گرفته اند سهم مهمی در تعالی و توسعه ورزش داشته اند.

وی با مهم خواندن نقش روسای فدراسیون های ورزشی در کسب موفقیت های ورزش کشور اظهار داشت: سهم اصلی این پیروزی ها از آن شماست و من به سهم خود از شما تقدیر می کنم.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان از این نشست به عنوان جلسه معارفه نام برد و گفت: در آینده نزدیک نشست های تخصصی را با هریک از فدراسیون ها ورزشی با هدف بررسی وضعیت آنها و با حضور تمامی اعضا برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در این نشست های تخصصی 25 برنامه عملیاتی توسعه ای تهیه و در این جلسات تخصصی مورد بررسی قرارخواهند گرفت، از آغاز دوره جدید مدیریتی در وزارت ورزش و جوانان خبر داد و گفت: دوره برنامه های اقتضایی پایان یافته و مدیریت مشارکتی جایگزین آن شده است و این رویکرد جدید وزارت ورزش و جوانان خواهد بود. 

صالحی امیری در ادامه به چگونگی انتخاب کیومرث هاشمی به عنوان مدیر کل حوزه وزارتی اشاره کرد و افزود: بسیار خوشحالم که این انتخاب مورد توجه خانواده ورزش قرار گرفته و از هم اکنون اعلام می کنم از این پس عرصه این وزارتخانه از آن ژنرالها و بزرگان ورزش کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعهد، اخلاق، تخصص و مقبولیت جزء اصول اساسی و برنامه ای در انتخاب افراد است، تاکید کرد: صاحب این خانه شما هستید و کسانی انتخاب می شوند که با انتصابشان لبخند و شادی را بر لبان شما و خانواده بزرگ ورزش بیاورند و ما با این رویکرد حرکت خواهیم کرد.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: ما به دنبال حذف هیچ کس نیستیم و قطعا تمام کسانی که به بدنه ورزش خواهند پیوست کسانی هستند که صلاحیت شان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و اثر گذار هستند.

وی ادامه داد: نگاه به ورزش استراتژیک و آینده نگرانه، عقلانی و برمبنای اعتدال است و اعتدال یعنی مرز قانون و حدود. دولت اعتدال ،دولت عقل و تدبیر است و از این منظر تصمیم سازی عجولانه در هیچ حوزه ای وجود ندارد.

سرپرست وزارت ورزش وجوانان با تاکید بر شفاف سازی در تمامی امور اظهار داشت: همه ارتباطات باید براساس مهر، عاطفه و اخلاق انسانی باشد. در این کشور شاید بتوانیم پست و مقام دیگران را از آنها بگیریم اما حق نداریم کرامت انسانی هیچ کسی را غصب کنیم.

وی یادآور شد: نگاه مدیریتی نوین، مدیریت اعتدال و عقلانیت است و براساس این مفاهیم کار کارشناسی گسترده ای انجام شده است و ما به این باور رسیده ایم که راه رسیدن به تعالی و نجات انسان، اخلاقی شدن جامعه است.

*موتور محرکه اخلاق ورزش است

صالحی امیری با بیان اینکه گسترش اخلاق در جامعه را باید از حوزه ورزش آغاز کرد افزود: اگر بنای فلسفه ذهنی ما فضیلت و تربیت انسان متعالی است باید از ورزش شروع کنیم غیر از این جامعه رنگ و بوی اخلاق را نخواهد دید.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم ورزش در توسعه اخلاقیات در جامعه تصریح کرد: جامعه امروز از گروه های مرجع خود تقلید می کند و جامعه ورزشی به عنوان مهم ترین گروه معرفی شده است.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: موتور محرکه اخلاق در ایران، ورزش است و رسالت شما، توسعه قهرمانی و معرفی الگوی اخلاقی است.

وی گفت: نمی شود از جامعه اخلاقی سخن گفت اما در ورزشگاه ها شاهد شعارهایی بود که هیچ کس آنها را بر نمی تابد و این مساله باید بازشناسی شود.

صالحی امیری با رد روابط دستوری و بهره گیری از کلمات آمرانه با مردم به ویژه در حوزه اخلاق و فرهنگ گفت: مطمئن هستم تدوام رابطه انسانی تنها با اخلاق و تعامل انسانی امکان پذیر است. حتی مشکلات مالی شما می تواند با همکاری، همفکری و خردجمعی منجر به دستیابی به یک نتیجه مطلوب شود.

*با هیچکس حیات خلوتی نخواهیم داشت
وی با بیان اینکه روابط ما با شما کاملا شفاف، صریح و واضح خواهد بود، تصریح کرد: ما با هیچ کس حیات خلوتی نخواهیم داشت و می خواهیم از فضای چانه زنی خارج شده و به یک گروه کاملا کارشناسی در تمامی حوزه ها برسیم.

این مقام مسوول در وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه وظیفه ما تقسیم پول بین فدراسیونهای ورزشی نیست، افزود: وظیفه یک وزیر، تدوین برنامه و ایجاد راهکارهای استراتژیک و تنظیم جدول سطح بندی است و بقیه امور مسئولیتش برعهده شماست.

وی از روسای فدراسیون ها به عنوان سرمایه های انسانی ورزش نام برد و گفت: از این پس نظام ورزش جامع نگر و اثر گذار در همه عرصه هاست. به همین دلیل ما معتقدیم باید رویکردمان از یک رابطه اداری صرف و محض خارج شده و به ارتباط تعاملی برسد ،چرا که همه شما عضو یک خانواده هستید.

*تصمیمات خلق الساعه در ورزش
سرپرست وزارت ورزش و جوانان با اعلام پایان دوره تصمیمات لحظه ای بدون مطالعه تاکید کرد: ما حق نداریم از جیب ملت برای تصمیمات غلط هزینه کنیم و از همین جا اعلام می کنم بقیه انتصاب ها نیز با مطالعه و بررسی خواهد بود.

وی از فدراسیون های ورزشی به عنوان هسته اصلی و موتور محرکه ورزش نام برد و گفت: گاهی حواشی بر متن(فدراسیون ها) غلبه می کند و این می تواند افتی برای ورزش کشور شود. بنابراین تا جایی که امکان دارد از حواشی بپرهیزید.

این مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اهمیت رسانه های ورزشی تاکید کرد: از شما توقع می رود که به منظور حفظ حرمت ورزش، از تخریب رسانه ای ورزش دور شوید و این وظیفه برعهده شماست که امیدوارم با این موضوع هوشمندانه برخورد کنید .

*نظام نامه مالی تدوین می‌شود
صالحی امیری همچنین در خصوص مشکلات مالی فدراسیون های ورزشی اظهار داشت: کارگروهی تشکیل شده و مقرر نمودیم یک نظامنامه مالی تدوین شود، فدراسیون ها نیز موظف هستند میزان منابع خود را منطبق با دریافت ما از دولت اعلام کنند .

وی گفت: کمک های مالی را تا پایان شهریور ماه به فدراسیون ها خواهیم داشت، اما از شما هم می خواهیم یک بازنگری در فرآیند مالی خود داشته باشید.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان با بیان این موضوع که هیچ فدراسیونی بر فدراسیون دیگری مقدم نیست، اظهار داشت: ما معتقد بر توازن هستیم، توازنی که می تواند تعادل را در پی داشته باشد و این مساله با تساوی کاملا متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات فدراسیون ها به کار خواهیم بست، رفع مشکلات را وظیفه این وزارتخانه عنوان کرد.

صالحی امیری افزود: با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جلساتی را داشتیم تا انشاءالله مسائل مالی وزارت ورزش و جوانان را رفع و رجوع کنیم.

وی لزوم درآمدزایی توسط دستگاه ورزش و فدراسیون های ورزشی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با تعامل و همفکری می توان برتمامی مشکلات غلبه کرد.

عالی ترین مقام وزارت ورزش و جوانان در ادامه گسترش همکاری ها میان مسئولان این وزارتخانه با بدنه ورزشی و کمیته ملی المپیک را مورد توجه قرار داد و افزود: هرگونه تقابل و اصطکاک میان ارکان ورزش کشور شایسته نیست و مطمئن باشید حذف چنین ارتباطاتی در دستور کار ما قرار دارد.

*همکاری به جای تقابل
وی با اشاره به شعار دکتر روحانی مبنی بر ایجاد آرامش و تعامل در حوزه بین الملل اظهار داشت: درحوزه ورزش نیز تقابل با نهادهای بین الملل به نفع ورزش کشور نیست .

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در خصوص کاهش تصدی گری دولت در بخش ورزش گفت: این موضوع کاملا روشن است، در قانون پنجم توسعه و برنامه های دولت یازدهم هم کاملا به وضوح به آن پرداخته شده است که باید به طور جدی آنرا پیگیری کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه کار مدیریت این است که بن بستها را به راهی برای برون رفت از بحرانها تبدیل کند، افزود: وظیفه ما حرکت به سوی آینده است، این قطار هم اکنون در حال حرکت است و وظیفه ما سرعت بخشیدن به آن است. 

صالحی امیری در خصوص اماکن ورزشی کشور اظهار داشت: تا حدودی با مسائل ورزشگاههای کشور آشنا شده ام و در اسرع وقت گروهی را برای بررسی وضعیت اماکن ورزشی تعیین خواهم کرد تا انشاءالله بتوانیم در این خصوص نیز به بهترین نتیجه دست یابیم.

وی خطاب به روسای فدراسیون های ورزشی گفت: به مشکلات فدراسیون ها واقف هستم. دوست ندارم به کسی وعده و وعید واهی بدهم بیشتر دوست دارم مسائل در نشست های تخصصی مطرح شود تا با مطالعه تصمیم گیری کنیم این تعهد من به شماست و از شما هم می خواهم با تیم من تا دستیابی به بهترین نتیجه همکاری کنید.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در پایان با بیان اینک به تصمیم نمایندگان مجلس احترام می گذارم، اظهار داشت: برای کسب رای اعتماد، کرامت خود را فدا نخواهم کرد و به کسی تعظیم نمی کنم. خانواده ورزش، خانواده ای مقتدر است و قطعا مجلس بهترین تصمیم را خواهد گرفت. 

در این نشست هریک از روسای فدراسیون های ورزشی ضمن معرفی به طور مختصر گزارشی از عملکرد فدراسیون های خود ارائه کردند.

همچنین دکتر سیدرضا صالحی امیری در حاشیه برگزاری نخستین جلسه اش با روسای فدراسیون های ورزشی از تشکیل کار گروهی به منظور بررسی وضعیت فدراسیون های ورزشی خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: سعی می کنیم با جلسات کارشناسی و بررسی شرایط موجود فدراسیون های ورزشی، مشکلات مالی آنها را برطرف کنیم.

وی در ادامه با مهم خواندن جایگاه کمیته ملی المپیک اظهار داشت :کمیته ملی المپیک اساسنامه مستقلی دارد و حوزه عملکردش در چارچوب فعالیت های بین المللی است، ما نیز ضمن حفظ منافع ملی موظف به حفظ احترام و رعایت قوانین بین المللی هستیم.
 
سرپرست وزارت ورزش و جوانان در خصوص انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: ما هیچ دخالتی در این موضوع نخواهیم داشت و امیدواریم این انتخابات در بهترین شرایط برگزار شود.

وی شب گذشته درخصوص وضعیت فدراسیون هایی که با سرپرست اداره می شوند، ضمن ابراز رضایت از عملکرد آنها اظهار داشت: درحال حاضر نیازی به تغییرات فوری نمی بینم و این موضوع نیازمند بررسی کارشناسانه است. البته به این اصل هم اعتقاد دارم که فدراسیون ها باید با اساسنامه اداره شوند و قطعا انتخاب رییس نیز مطابق قوانین اساسنامه صورت خواهد گرفت.

دکتر صالحی امیری در مورد ورزش همگانی و گسترش آن در جامعه افزود: یکی از بحث های رییس جمهور پرداختن به ورزش همگانی و گسترش این بخش است و ما نیز نگاه ویژه ای به ورزش های همگانی داریم و برای گسترش آن برنامه ریزی می کنیم.

وی همچنین در این گفت و گو اخلاق مداری در خانواده بزرگ ورزش کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: ورزش ایران اخلاق مدار است و ماباید تلاش کنیم فرهنگ را در جامعه ورزشی ارتقاء دهیم.

نظر شما