علیرضا دهقان در گفت‌وگو با برنا:

نباید وزارت ورزش را تنها گذاشت/ وظیفه مجلس سنگین و خطیر است

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ - ۱۵:۲۱:۳۷
کد خبر: ۱۴۳۴۹۴
نباید وزارت ورزش را تنها گذاشت/ وظیفه مجلس سنگین و خطیر است
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید به ورزش نگاه جدی و ویژه داشته باشد و نباید وزارت ورزش را در این زمینه تنها گذاشت.

ورزش یکی از مهمترین ترین موضوعاتی است که در هر جامعه وجود دارد و با به کار گیری اهرم های درست می توان از این قضیه بهره برد. ورزش می تواند روح و جسم افراد جامعه را دچار تحول کند و از بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری می کند. با توجه به اهمیت این مسئله مسئولان باید برنامه ای مدون و بلند مدت داشته باشند. علیرضا دهقان نماینده سابق ایذه در مورد این موضوع مهم و نقش دولت و مجلس صحبت می کند.

*به نظر شما ورزش در پیشگیری از بزهکاری و معضلات اجتماعی چه نقشی می تواند داشته باشد؟
قطعا نقش تعیین کننده ای دارد و از وقوع این معضلات جلوگیری خواهد کرد. با توجه به مسائل خاصی که در کشور ما وجود دارد و با وجود تهاجم فرهنگی و مسائل مختلف مخصوصا در بخش فرهنگی و اعتقادی این موضوع اهمیت پیدا می کند. ورزش می تواند به ادغام این مسائل کمک کند و درواقع ورزشی مورد قبول است که اثرگذار باشد و نه برای گذران وقت! اعتقاد من این است که هم دولت و هم مجلس باید در این زمینه نگاه ویژه ای داشته باشند و انتظار دارم که در این مورد با جدیت ورود کنند. این حرف من نیست بلکه همه کارشناسان ورزشی به این موضوع اعتقاد دارند و به اهمیت ترویج ورزش در بین افراد جامعه اذعان دارند.

*با این اوصاف ورزش می توان روند زندگی افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد؟
صددرصد. از چند منظر می توان به این مسئله توجه کرد. از نظر ورزش همگانی باید گفت که تاثیر شگرفی در رشد افراد و خانواده ها داشته و در بحث گسترش سلامتی و تندرستی به طور جدی نفوذ کرده است. در بحث قهرمانی هم تاثیرات خوبی بر همه اقشار جامعه داشته است. برخی به صورت حرفه ای کار می کنند و برخی از دنبال کردن وقایع ورزشی بهره می برند. قهرمانی تیم والیبال، موفقیت آنها در مسابقات لیگ جهانی، قهرمانی کشتی گیران آزاد و فرنگی و صعود ایران به جام جهانی و بسیاری از موفقیت های دیگر ورزشکاران ایرانی می تواند ناخواسته تاثیرات قابل توجهی در مردم داشته باشد. در این شرایط اقتصادی و مشکلات این پیروزی ها و موفقیت ها نا خودآگاه در جامعه تاثیرات مثبتی می گذارد . دولت ها هرقدر تلاش کرده و هزینه سرسام آور کنند، نمی توانند مانند این اتفاق را تکرار کنند. این نشاط و شادی حاصل از ورزش بسیاری از بیماری های روحی و جسمی را برطرف کرده و به این موضوع کمک فراوانی می کند.

*نقش ورزش در پر کردن اوقات فراغت چقدر است؟
پرداختن به ورزش هم می تواند در اوقات فراغت افراد اهمیت داشته باشد و هم اینکه در سلامتی آنها تاثیر بگذارد. حتی ورزش کردن برای پر شدن وقت های بیکاری از بسیاری از بیماری های قلبی و دیابت جلوگیری کرده و مشکلات اجتماعی نیز برطرف می شود. افراد از نظر روحی و روانی وضعیت بهتری پیدا می کنن دو به نظرم برای پرداختن به این مسئله باید ورزش همگانی را جدی گرفت. گسترش ورزش همگانی و انجام آن به طور مداوم می تواند اثرات بسیار خوبی در وضع عمومی شهروندان داشته باشد. در واقع نباید به ورزش به عنوان گذران وقت و به طور سطحی نگاه کرد.

*مجلس در این راستا چه اقدامی می تواند انجام دهد؟
مجلس نقش زیادی دارد اما دولت بیشتر از این نقش دارد. در واقع دولت با ارائه بودجه به مجلس می تواند نگاه ویژه ای داشته باشد. وظیفه مجلس هم فقط تبریک گفتن موفقیت ها نیست و وظایف سنگین و خطیری دارد. مجلسی ها با کمک به اختصاص بودجه بیشتر به ورزش می توانند در ترویج و توسعه ورزش نقش مهمی را ایفا کنند. برخی از نمایندگان هم باید دیدگاه های سابق شان نسبت به ورزش را تغیر دهند. فقط نباید شعار داد و می توان با توجه به نقش ورزش در خانواده، مدرسه، محله، شهر، کشور و حتی بین الملل و اثرات مثبت آن در جامعه در این زمینه تصمیمات بزرگتری بگیرند.
 
*نقش دولت و وزارت ورزش در این خصوص چه می تواند باشد؟
اصلی ترین وظیفه بر عهده دولت است. در واقع دولت باید این مسئله را جدی بگیرد و رئیس جمهور هم نگاه خاصی به ورزش داشته باشد. البته نباید وزارت ورزش را در این زمینه تنها گذاشت. این موضوع مثل انجام یک بازی فوتبال است که همه نفرات در نتیجه نقش داشته و نیاز به همکاری جمعی دارد. همه بخش ها باید به وزرات ورزش کمک کنند تا به اهداف عالیه خودش برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز