دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای

جنتی: لازم است فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در جامعه ترویج یابد

۱۳۹۳/۰۴/۱۵ - ۱۸:۳۴:۱۸
کد خبر: ۲۰۱۳۰۳
جنتی: لازم است فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در جامعه ترویج یابد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ پهلوانی و جوانمردی که پیشینه تاریخی در کشورمان دارد، باید بیش از پیش در جامعه ترویج یابد.

به گزارش سرویس ورزشی برنا، 'علی جنتی' در نشستی با 'فرهاد طلوع کیان' رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ورزش زورخانه ای، سنتی کهن است که از دیرباز در کشور ایران طرفداران بسیاری داشته و لازم است برای ترویج این سنت در جامعه مدرن نیز تلاش کرد.
 
وی افزود: با همکاری وزارت امور خارجه و برنامه ریزی مناسب نیز می توان برخی میهمانان خارجی و مقامات دیگر کشورها که در ایران حضور می یابند را در مجموعه ای ورزشی با سنت ورزش باستانی کشور آشنا کرد.

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی نشر کشور برای حمایت از نشر کتاب هایی در خصوص آموزش و ترویج فرهنگ پهلوانی خبر داد.

وی با تجلیل از ثبت آیین های پهلوانی و زورخانه ای ایران در یونسکو ادامه داد: باید برای ثبت جهانی بسیاری از ورزش های محلی و آیین های ملی کشورمان نیز همت گماریم.
جنتی گفت: تلفیق موسیقی و ورزش پهلوانی نیز یکی از روش هایی است که می تواند به ترویج این هنر و ورزش ملی کمک کند.

در ادامه این نشست 'فرهاد طلوع کیان' رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به راه اندازی ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی و گزارش عملکرد دستگاه ها با استناد به مصوبه جلسه 518 شورای فرهنگ عمومی گفت: آیین روز فرهنگ پهلوانی، سه سال است در هفدهم ماه شوال با حضور برخی مقامات کشور از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ورزش و جوانان در تالار وحدت برگزار شده که امسال با میزبانی سازمان میراث فرهنگی با شکوه و محتوای شایسته تری برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: هفدهم شوال همزمان با سالروز نبرد تاریخی و پهلوانی حضرت علی (ع) در جنگ خندق به عنوان نماد قدرت، شجاعت، اخلاق و مبارزه با هوای نفس در متن تقویم رسمی کشور به عنوان روز فرهنگ پهلوانی درج شده است.

طلوع کیان خبر داد: منابع آموزشی و مرجع به صورت کتاب و لوح فشرده آماده شده از جمله دانشنامه ای در این حوزه با منابع قرآنی، روایات ائمه اطهار (علیهم السلام) و کتب تاریخی در 5 جلد تدوین شده است که در نظر داریم در آیین روز فرهنگ پهلوانی امسال رونمایی کنیم.

رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عضویت 18 نهاد و سازمان در ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی ادامه داد: ترویج فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای در کشور نیازمند کار رسانه ای است و رسانه ها دراین زمینه می توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

وی گفت: از آن جا که کار مرشدان زورخانه ای به عنوان هنر آیینی در این ورزش محسوب می شود، نیازمند حمایت های ویژه از سوی مراکز دولتی و نهادهای مرتبط هستند و لازم است بیمه این قشر توسط صندوق حمایت از هنرمندان تداوم یابد.
در این نشست 'حجت الاسلام و المسلمین سید حسین شاه مرادی' دبیر شورای فرهنگ عمومی و ' حجت الاسلام یاسر موحدفرد' دبیر ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی نیز حضور داشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز