رییس سازمان نظام پزشکی کشور:

سازمان های بیمه‌گر در ارائه مطالبات خود مسئولیت‌پذیر باشند

۱۳۸۹/۱۰/۰۷ - ۱۶:۴۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸
سازمان های بیمه‌گر در ارائه مطالبات خود مسئولیت‌پذیر باشند
رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: بیمه ها باید در ارائه مطالبات خود مسئولیت پذیر باشند چرا که هر گونه تعلل در این موضوع به خدمات پزشکی و اقتصاد بخش درمانی آسیب می‌رساند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، شهاب الدین صدر در دهمین همایش پزشکان عمومی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 210هزار نفر پزشک در کشور فعالیت می کنند که از این تعداد 80 هزار پزشک عمومی، 50هزار ماما،22  هزار دندانپزشک، 15هزار داروساز و... هستند،با توجه به آمار فوق بخش اعظمی از این جامعه آماری به  پزشکان عمومی تعلق دارد که این امر نشانگر بیشترین بار مسئولیت خدمات درمانی و بهداشتی کشور بر غهده این قشر است .


رییس نظام پزشکی کشور ادامه داد:  در حالی که پزشکان عمومی نسبت به سایر پزشکان از نظر معیشتی، اقتصادی و مسائل مربوط به درمان در مطب ها و درمانگاه ها با کاستی های بسیاری مواجه هستند ،مشکلات و معضلات بیشتری را نیز متحمل می شوند . 


صدر با تشریح  اهمیت نقش پزشکان عمومی تصریح کرد: پزشکان عمومی در ارتقای شاخص های سلامت به خصوص در دوران پس از انقلاب بسیار تاثیر گذار بوده اند که با وجود تمام مشکلات خدمات موثری را برای درمان و سلامت افراد ارائه داده اند.

 
رییس نظام پزشکی کشور در ادامه به  الویت های نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: مهمترین اولویت نظام پزشکی  برطرف کردن مسائل و مشکلات پزشکان عمومی است به طوری که این موضوع را در دستور کار خود قرار داده اند.

وی ادامه داد:  طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از مهمترین مسائلی است که در راستای حل مشکلات پزشکان بسیار تاثیر گذار بوده و  با توجه به اینکه در اصلاح نظام سلامت ملی نقش بسزایی دارد باید برای حل بخش عظیمی از مشکلات هرچه زودتر فعال شود .

صدر با اشاره به افزایش کیفیت خدمات پزشکی گفت: پس از انقلاب اسلامی خدمات پزشکی بهتر و مطلوب تر شده و از نظر کیفیت ارتقا یافته است، به گونه ای که امروزه در برخی از شهرستان ها همچون زاهدان شاهد خدمات ارزشمندی همچون جراحی چشم هستیم که این جراحی ها همپای نظام سلامت در تهران است .


وی اظهار داشت: گاهی اوقات برخی از رسانه های مکتوب به جای پرداختن به کمبود اعتبارات به هزینه هایی که به بیماران تحمیل می شود می پردازند و مطالب نابجایی را منتشر می کنند، این در حالی است هزینه هایی که به بیماران تحمیل می شود برعهده دولت است که در هیج جای دنیا هزینه خدمات را به ارائه دهندگان خدمات تحمیل نمی کنند.

رییس نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه محاسبه هزینه های هر خدمت در اجرای هدفمندی یارانه نقش دارد، اظهار داشت: محاسبه هزینه های هر خدمت  یکی از مسائل اساسی برای اجرای هدفمندی یارانه ها است که  کارشناسان اقتصادی و قانون هر دو این نکته را تایید می کنند . 


صدر همچنین درباره بیمه ها تصریح کرد: بیمه ها باید در ارائه مطالبات خود مسئولیت پذیر باشند ، هرچند بیمه ها بیش از 6الی 7ماه است  مطالبات خود را به داروخانه ها و مطب ها پرداخت نکرده اند که این امر به خدمات پزشکی و اقتصاد واحد درمانی آسیب می رساند.

وی افزود: با توجه به کمبود اعتبارات در حوزه سلامت  بیمه ها در پرداخت معوقات دچار مشکل می شوند که این معضل نیازمند توجه بیشتری است . 


صدر در ادامه با اشاره به طرح  هدفمندکردن یارانه ها گفت: برای همراه شدن با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال جاری تعرفه ها هیچ تغییری نمی کند ، اما  کمیته کارشناسی تعیین تعرفه با کارشناسان وزارت بهداشت برای تعیین تعرفه های جدید در حال فعالیت هستند که در این زمینه نیز هماهنگی خوبی صورت گرفته است.

وی همچنین درباره  تعرفه های دولتی و غیر دولتی گفت: طی چندماه گذشته تعرفه های دولتی و غیر دولتی توسط وزارت بهداشت چاپ شده و این تعرفه ها به زودی در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

رییس نظام پزشکی کشور افزود: برای اصلاح نظام سلامت باید در راستای واقعی سازی تعرفه ها حرکت کنیم زیرا  اگر  تعرفه ها واقعی نشوند زمینه ساز  تخلفات غیر قابل قبولی خواهند شد که این موضوع آسیب بسزایی به مردم می رساند، بنابراین تعرفه های سال 90 نسبت به سال 89 باید به صورت منطقی اعلام شود.

صدر در باره حق فنی داروخانه ها نیز گفت: با توجه به هزینه هایی که  مطب ها و به دنبال آن مراکزی مانند داروخانه ها متحمل می شوند ،اگر حق فنی داروخانه ها حذف و به شکل منطقی اعلام نشود اقتصاد دارویی مختل و دچار آسیب می شود، با توجه به این مهم از طریق دیوان عدالت اداری و دستگاه های قضایی در حال پیگیری موضوع هستیم ، وزارت بهداشت نیز لازم است آیین نامه داروخانه ها را به سرعت اصلاح و اعلام کند تا این مشکل برطرف شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز