کاهش ۸۰درصدی انتقال مواد مخدر از ایران به سایر کشور ها

ورود مواد مخدر در ۲ استان شرقی کشور به صفر رسید

۱۳۸۹/۱۰/۰۷ - ۱۹:۰۸:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱
ورود مواد مخدر در ۲ استان شرقی کشور به صفر رسید
فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت:جریان انتقال موادمخدر از ایران به سایر کشورها بسیار کم شده است به صورتی که این آمار 50تا80درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم در همایش روسای پلیس مبارزه با موادمخدر با اشاره به تلاش پلیس برای مبارزه با موادمخدر اظهار داشت: فعالیت ماموران در راه مبارزه با موادمخدر یک جهاد مقدس است اما این امر بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود.


فرمانده نیروی انتظامی کشور با اشاره به طرح هدفمندی یارانه ها افزود : با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه ها مستضعفان با پرداخت پول عدالت را احساس کردند که این امر در کوتاه مدت اجرایی شد اما مبارزه با موادمخدر امری نیست که بتوان در کوتاه مدت و با حرکت انقلابی آن را انجام داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افغانستان را منبع اصلی تولید موادمخدر دانست و تصریح کرد: ریشه بدبختی مردم افغانستان مداخلات انگلیس در امور داخلی این کشور است. متاسفانه امروز افغانستان علاوه بر تولید موادمخدر آمار بالاتری ازمصرف کنندگان را به خود اختصاص داده است.


فرمانده نیروی انتظامی افزود: در چند سال گذشته معتقد بودیم افغانستان منبع اصلی تولید موادمخدر است و در صورت انسداد مرز می توانیم از ورود موادجلوگیری کنیم اما پیشرفت دانش ثابت کرد می توان موادمخدر صنعتی را حتی در منزل تولید کرد. 

وی گفت: امروزه صورت های جدیدی از موادمخدر در دنیا مطرح شده است که باید راه های مقابله با آن را فرا بگیریم.


احمدی مقدم ادامه داد: در حالی که روند پخش و دامنه فروش مواد مخدر در جهان طی سال های گذشته دستخوش تحول شده است ایران در دهه گذشته توانست روند موادمخدر در کشور را معکوس کند. هرچند تمام دنیا تلاش می کردند که ایران نتواند کرسی بین المللی را در مجامع بین المللی به دست آورد اما با تلاش های خوب در امر مبارزه با موادمخدر اکنون ما نائب رییس UNDC هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر پس از دو دهه تصریح کرد: قانون جدید پس از 13سال از آخرین بازنگری تغییر کرد چرا که قانون قبلی با شرایط امروز متناسب نبود، همچنین عزم و اراده کافی برای مقابله با اعتیاد در کشور وجود نداشت اما در قانون جدید صحنه گردانان ورود موادمخدر در کشور در امان نیستند و قانون توجه زیادی در محاکمه آنها کرده است تا راه های فرار از قانون بر روی قاچاقچیان مسدود شود.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی از مواد جدید مانند روانگردان ها در رده موادمخدر قرار گرفتند، اما همکاری در مبارزه بین المللی و کارهای اطلاعاتی که از دیگر جنبه های مثبت قانون جدید است در پیشگیری از تولید و توزیع این مواد بسیار موثر خواهد بود.

 

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: با قانون جدیدی که مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رساند، از این پس مجلس می تواند قانون مبارزه با موادمخدر را اصلاح کند. باید گفت نقطه عطف این قانون وجود عزم جدی در قوه قضاییه است چرا که مسئولان این قوه با اراده جدی و نفسی جدید وارد میدان مقابله با مواد مخدر شده اند.


احمدی مقدم با انتقاد از دموکراسی غربی تصریح کرد: امروز غربی ها بار دیگر با عنوان حقوق بشر به اعدام قاچاقچیان اعتراض می کنند و می خواهند قانون خود را به ما تحمیل کنند.هر چند دولت های غربی این نوع مجازات را نمی پذیرند اما ما باید بدانیم که نباید به شعارهای غربی که زیبا نشان داده می شود توجه کنیم.


فرمانده نیروی انتظامی با اعلام اجرای قاطع قانون جدید مبارزه با مواد مخدر در 2استان و اثرات آن خاطر نشان کرد: هنگامی که در 2استان شرقی برای برخورد با ورود موادمخدر قاطع وارد عمل شدیم روند ورود مواد به صفر رسید که با توجه به این نمونه می توان رابطه کاهش جرم با قاطعیت اجرا را دید.


وی افزود : به زودی در چند استان دیگر هم این طرح پیگیری می شود. چرا که تاگذشته افغانستان مرکز ورود موادمخدر بود اما امروز این امر به پاکستان، خلیج فارس و دریای عمان کشیده شده است.


احمدی مقدم همچنین خواستار اجرای قاطع قانون شد و تاکید کرد: قانون باید همه جا یکسان و با قاطعیت اجرا شود. علاوه بر اعدام قاچاقچیان، خرده فروشان هم باید مجازات شده و به زندان بیافتند. در گذشته افراد خرده فروش پس از دستگیری وارد زندان نمی شدند آنها مرخصی گرفته و به جامعه برمی گشتند که این امر روحیه ماموران و قوه قضاییه را تضعیف و مردم را نسبت به پلیس بدبین می کرد.


فرمانده نیروی انتظامی اظهار داشت: اگر زندان و اردوگاه ها گنجایش پذیرش ندارند نباید این قانون اجرا شود،چراکه اگر نیروی انتظامی بخواهد می تواند همه معتادان و موادفروشان را از سطح جامع جمع آوری کند اما باید نهادی آنها را تحویل بگیرد. از این رو رفع این خلاء ها ضرورت دارد تا روحیه مردم دچار آسیب نشود و آنها فکر نکنند که پلیس نسبت به امر مبارزه با موادمخدر بی توجه است.خوشبختانه دولت حمایت هایی  را در امر درمان در دستور کار قرار داده است.


سردار احمدی مقدم با انتقاد از روند کند انسداد مرز های کشور نیز گفت: متاسفانه انسداد مرز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. انسداد مرز تنها برای جلوگیری ورود موادمخدر اجرا نمی شود و با تکمیل آن می توان از ورود سلاح قاچاق انسان و تروریست ها جلوگیری کرد. هر ریالی که در مرز هزینه شود چند برابر برای کشور سودآوری دارد. متاسفانه با نقطه هدف این طرح فاصله زیادی داریم اگر بودجه این طرح تامین شود می توانیم طی 2 سال مرزهای کشور را برروی موادمخدر و تروریست ها ببندیم.


فرمانده نیروی انتظامی خواستار استفاده از تجهیزات و اقدامات اطلاعاتی توسط پلیس مبارزه با موادمخدر شد و افزود: مدرن سازی اقدامات و تجهیزات می تواند در کشف مواد موثر باشد.باید ترکیبی از تکنولوژی و امکانات را به کار اضافه کنیم. در گذشته سازمان های بین المللی حاضر به ارائه تجهیزات به ایران نشدند اما با تلاش جوانان و افزایش ظرفیت کشور توانستیم در تجهیزات پلیس به خودکفایی برسیم.

احمدی مقدم همچنین از کاهش ترانزیت موادمخدر از سایر کشورها به ایران خبرداد و افزود: جریان انتقال موادمخدر از ایران به سایر کشورها بسیار کم شده است به صورتی که این آمار 50تا80درصد کاهش یافته است. ضمن اینکه تبادل افسران رابط میان ایران و سایر کشورها در حال افزایش است.

وی راه اندازی اردوگاه های ترک اعتیاد را نیاز جامعه دانست و تاکید کرد: باید تلاش کنیم که اردوگاه های ترک اعتیاد استاندارد شود نه اینکه آنها را تعطیل کنیم. ظرفیت ها باید به صورتی افزایش یابد که معتادی برای درمان بدون مکان نباشد. البته اگر معتادی به صورت داوطلب برای ترک اعتیاد اقدام نکرد پلیس آنها را در اردوگاه های کار اجباری ترک می دهد.وظیفه پلیس مقابله با عرضه موادمخدر است اما باید در درمان نیز مداخله کنیم. معتادان باید بتوانند موادجایگزین را دریافت کنند و موانع موجود در پیش روی آنها کم شود.



فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: 2میلیون قاچاقچی و معتاد در کشور شناسایی شده است که پلیس می تواند در صورت تامین مکان نگهداری آنها را ظرف یک هفته از سطح جامعه جمع آوری کند.

فرمانده نیروی انتظامی در پایان مقادیر کشف موادمخدر را در مقابله با ترانزیت بسیار ناچیز اعلام و تصریح کرد: میلیاردها تومان قبل و بعد از ترانزیت در امر موادمخدر سرمایه گذاری می شود اما باید با همکاری سیستم بانکی به این امر توجه کنیم که این پول ها در کجا خرج و سرمایه گذاری می شود.

نظر شما