رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی به برنا خبر داد؛

مردادماه سال جاری؛ برگزاری کنگره‌ ملی اوقات فراغت و سبک زندگی جوانان

۱۳۹۲/۰۲/۱۴ - ۱۱:۳۲:۲۲
کد خبر: ۱۲۰۰۶۵
مردادماه سال جاری؛ برگزاری کنگره‌ ملی اوقات فراغت و سبک زندگی جوانان
حسن‌زاده از برگزاری کنگره ملی اوقات فراغت و سبک زندگی جوانان در مردادماه سال جاری خبر داد.

محمدتقی حسن‌زاده، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی برنا اظهار داشت: مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان فارس و پژوهشكده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، کنگره ملی اوقات فراغت و سبک زندگی جوانان را در مردادماه سال جاری برگزار می‌کند. 
 
وی با اشاره به این مطلب که کشور ما ضمن برخورداری از جمعیتی جوان و جامعه‌ای در حال تغییر، نیازمند شناخت روزافزون مسائل در حال تغییر نسل جوان ایرانی است، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در این زمینه، موضوع سبک زندگی و اوقات فراغت جوانان است.

حسن‌زاده ادامه داد: اوقات فراغت به‌سبب دربر داشتن الزامات کمتر و آزادی عمل بیشتر، می‌تواند در بازنمایی ارزش‌ها، نگرش‌ها و ذائقه‌های فرهنگی جوانان نقش کلیدی ایفا کند و از این رو، در مطالعات اجتماعی و فرهنگی دارای اهمیتی غیرقابل‌انکار است. 

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی تصریح کرد: اوقات فراغت جوانان و سبک‌‏های گذران آن، در عین‏حال ‏كه در هر جامعه‏ای می‌تواند معرف تحولات اجتماعی و فرهنگی بسامان و دریچه‌ای برای ورود نوآوری‌های فرهنگی باشد، در موارد زیادی نیز می‏تواند منبع تهدید و نابسامانی و موضوع شكاف بین‌نسلی واقع شود. از این جهت، رابطه این فعالیت‏ها و سبک‏های فراغتی با فرهنگ مسلط در جامعه از اهمیت خاص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار است. 

وی با بیان این‌که در دهه‏های گذشته، به‌ویژه در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، به‌همراه گسترش فرایندهای نوگرایی، تمایزپذیری اجتماعی و توسعه فن‌آوری‌های اطلاعات و ارتباطات، ترجیحات و الگوهای فراغتی جوانان بسط یافته، گفت: این موضوع به یكی از مهم‌ترین نگرانی‏ها و دغدغه‏های جامعه بزرگسال (اعم از والدین، معلمان، مسئولان دستگاه‌های فرهنگی، و نیروهای كنترل‌كننده اجتماعی) تبدیل شده است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی گفت: گرچه طی سال‌های اخیر قدم‌های مؤثر و مفیدی درزمینه‌ پژوهش درباره اوقات فراغت جوانان و نیز برنامه‌ریزی برای پر کردن این اوقات در بین گروه‌های مختلف جوانان برداشته شده، این مطالعات و اقدامات «ناکافی» بوده و کمتر در معرض بررسی، نقد و قضاوت صاحب‌نظران قرار گرفته است. برگزاری کنگره‌ای با محوریت اوقات فراغت و سبک زندگی جوانان پاسخی به نیازهای جدید این حوزه خواهد بود.

وی اهداف اصلی برگزاری این کنگره را شناخت مسائل جدید حوزه اوقات فراغت و شناسایی مسائل مربوط به مدیریت اوقات فراغت و اهداف فرعی آن را ایجاد حساسیت و توجه بیشتر نسبت به مسئله سبک زندگی و اوقات فراغت جوانان، بررسی ابعاد مختلف موضوع در گستره‌ای ملی، فضاسازی مناسب جهت طرح این مباحث در سطوح تخصصی و فراهم کردن زمینه برای تولیدات علمی و پژوهشی درباره موضوع عنوان کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز