معاون امور فرهنگی در کارگروه فرهنگی جشنواره امام رضا(ع):

جشنواره امام رضا(ع) رو به تکامل حرکت کرده است

۱۳۹۲/۱۲/۱۴ - ۱۷:۳۹:۵۵
کد خبر: ۱۷۱۸۱۰
سید عباس صالحی: امروزه جشنواره امام رضا (ع) به یک حرکت گسترده تبدیل شده و علاوه بر دهه کرامت به فضای کل سال نیز تسری یافته است.

نشست کارگروه فرهنگی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی، همایون امریزاده، مشاور معاون امور فرهنگی و مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در این جلسه با اشاره به رویدادهای اجتماعی در دو دهه اخیر گفت: در این سال‌ها از سویی شاهد تکثر و تعدد زایران در حرم امام رضا بوده‌ایم که به دنبال خود سرمایه علمی، اجتماعی و معنوی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: نباید نسبت به این اتفاق بی‌توجه باشیم زیرا این سرمایه انسانی روز به روز در حال تزاید است و خیلی از تحولات فرهنگی را می‌توان بر اساس این سرمایه اجتماعی برنامه‌ریزی کرد.

معاون امور فرهنگی گستردگی این جشنواره در تمام ایام سال را دومین اتفاق مهم در دو دهه اخیر توصیف کرد و گفت: امروزه جشنواره امام رضا (ع) به یک حرکت گسترده تبدیل شده و علاوه بر دهه کرامت به فضای کل سال نیز تسری یافته است. این مسیر گام به گام و رو به جلو حرکت کرده است و حرکات رو به کمال خود را پیموده است. ما باید تلاش کنیم و با پشتیبانی‌های لازم به تکامل آن کمک بیشتری کنیم.

صالحی افزود: این حرکت می‌تواند به سمت کمال برود و باید به آن اهتمام بیشتری شود. برای این منظور توجه به این سه رویکرد می‌تواند ما را در این مسیر کمک کند: نکته اول اینکه در حیطه برنامه‌ها باید تنوع ایجاد شود تا دایره شمول گسترده‌تر شود. در حال حاضر برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) در 14 حوزه گسترش یافته اما باید تلاش شود تا در حوزه‌های جدید فعالیت صورت بگیرد. برای نمونه کتاب‌های گویا، داستان‌های کوتاه کوتاه، تک جمله‌ها و شعارها از جمله مواردی هستند که می‌توان به آن‌ها پرداخت. قالب کارهای فرهنگی متعددی داریم و این موارد یک نقشه راه است که باید در جهت تکامل آن فعالیت کنیم.

صالحی، کیفی‌گرایی در جشنواره را دومین نکته دانست و گفت: همچنین باید از کمیت‌گرایی به سوی کیفیت‌ بیشتر حرکت کنیم. به طور طبیعی باید در برخی حوزه‌ها تولید انبوه داشته باشیم و در ادامه به سوی کیفیت حرکت کنیم. با توجه به گذشت 11 دوره از جشنواره، برنامه‌ریزان می‌توانند به سوی کیفیت بیشتر و خلق آثار ماندگار حرکت کنند.

وی افزود: نکته سوم هم اینکه هم‌افزایی در جشنواره شعر فجر باید بیشتر از پیش شود و این هم‌افزایی‌ها به سمت به کمال رساندن حرکت کند.

همچنین همایون امیرزاده، مشاور معاون امور فرهنگی نیز در این جلسه گفت: جشنواره امام رضا(ع) حلقه وصل همه هنرمندان و خالقان آثار فرهنگی و هنری است. به همین دلیل این جشنواره عمق، گسترش و نفوذ خوبی را در این چند دوره داشته است.

وی افزود: ضرورت دارد که با یک نگاه آینده پژوهی در راستای اهداف تبیین شده جشنواره اقدام کنیم. پس از 11 دور برگزاری اقتضا می‌کند که در این زمینه اقدامات پژوهشی مناسبی در دستور کار قرار بگیرد. در تفاهم‌نامه فرهنگی که سال آینده با ادارات کل ارشاد منعقد خواهد شد، معاونت امور فرهنگی با حمایت از 14 فعالیت مرتبط با معاونت امور فرهنگی در استان‌های کشور تدابیر کارسازی را در نظر دارد.

امیرزاده گفت: همچنین در حوزه نظارت‌های کیفی و تخصصی جشنواره امام رضا(ع) که مرتبط با فعالیت‌های معاونت امور فرهنگی است، بازنگری صورت می‌گیرد و تلاش می‌شود از ظرفیت‌های ناظران خبره و متخصص استفاده لازم به عمل آید.

مشاور معاون امور فرهنگی درباره زمان دومین نشست این کارگروه گفت: جلسه آینده کارگروه نیز در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به منظور پی‌گیری مصوبات برگزار خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز