افزایش همکاری ها برای حفظ، احیاء و مرمت بناهای تاریخی

۱۳۹۲/۱۲/۲۱ - ۱۲:۳۳:۰۹
کد خبر: ۱۷۳۳۸۲
افزایش همکاری ها برای حفظ، احیاء و مرمت بناهای تاریخی
سلطانی فر: اقتصادی کردن فرهنگ راهکار اصلی حفظ و احیای بناهای تاریخی است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه دارندگان خانه های تاریخی در کشورهای مختلف افراد خوشبختی هستند چراکه دولت به آن ها اجازه می دهد.بناها و خانه های تاریخی به اماکن فرهنگی، تفریحی و اقامتی تبدیل شود گفت: باید با تغییر مدل مدیریتی به حفظ، احیاء و مرمت بناهای تاریخی در کشور پرداخت.

به گزارش  سرویس اجتماعی خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسعود سلطانی فر عصر دیروز با بیان این مطلب در دیدار با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران که در دفتر وی واقع در ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد افزود: همکاری شهرداری و شورای شهر می تواند به حفظ، احیاء و مرمت بناهای تاریخی و نیز بهره برداری مناسب از این بناها و استفاده از آن ها با کابرری های مفید کمک کند.

وی در تشریح وضعیت بناها و آثار فرهنگی و تاریخی کشور اضافه کرد: نخستین قانون سازمان میراث فرهنگی درسال 1309 تصویب شد و اکنون با گذشت 83 سال از آن زمان با وجود بیش از یک میلیون بنای تاریخی کمتر از 32 هزار بنا ثبت و شناسایی شده و کمتر از این تعداد، مرمت شده است.

وی خاطر نشان کرد: می توان گفت در 83 سال گذشته فقط 3 درصد از مجموع اماکن تاریخی کشور شناسنامه دار شده و هزاران بنا و اثر تاریخی دیگر در کشور هنوز بدون ثبت باقی مانده که باید برای آن ها فکر اساسی کرد.

سلطانی فر با بیان اینکه پیوند میان اقتصاد و فرهنگ نقش مهمی در احیا و مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی در کشور ایفا می کند ادامه داد: اقتصادی کردن فرهنگ راهکار اصلی حفظ و احیای بناهای تاریخی است.

سلطانی فر یادآور شد: با بودجه دولتی و مدل مدیریتی 83 سال گذشته نمی توان به حفظ و احیای بیش از یک میلیون اثر تاریخی موجود در کشور امیدوار بود .

وی در ادامه با بیان اینکه حفاظت و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی از مهمترین دغدغه های سازمان میراث فرهنگی است ادامه داد: آثار تاریخی بی نظیری در کشور داریم که می توان با تدوین سیاست های کارآمد و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و با در نظر گرفتن طرحها و نقشه هایی که سازمان میراث فرهنگی تبیین می کند به مرمت، حفظ و احیای این بناهای تاریخی پرداخت.

معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه این مدل مدیریتی در کشورهای مختلف جواب داده است ادامه داد: در کشورهای مختلف وقتی فردی دارای ملک تاریخی است احساس خوشبختی می کند چرا که می تواند با استفاده از قوانین موجود در آن کشور ملک خود را با تغییر کاربری به یک مکان اقامتی، فرهنگی، کتابخانه، فروشگاه صنایع دستی و ... تبدیل کند اما متاسفانه این موضوع در کشور ما تا کنون به صورت مطلوب انجام نشده است؛ بنابراین می توان با تبیین سیاست هایی در این زمینه و با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی به حمایت از مالکان بناهای تاریخی پرداخت.

وی از رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران خواست تا در این خصوص میراث فرهنگی را یاری کنند.

سلطانی فر در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع ورود گردشگران خارجی به کشور نیز اشاره کرد و یادآورشد: آمارها نشان میدهد سالانه بیش از چهار میلیون و 300 هزار گردشگر خارجی به ایران سفر می کنند، در حالی که در همین سال بیش از 7 میلیون و 800 هزار نفر از کشور خارج شده اند که این موضوع ضرورت برنامه ریزی برای حمایت هرچه بیشتر از صنعت گردشگری و توسعه این بخش را دو چندان می کند.

وی گفت: از 4 میلیون گردشگر خارجی ورودی به کشور تنها یک میلیون نفر از آن ها، در ایران هزینه کرده و منافع اقتصادی و فرهنگی برای کشور داشته اند و سایر گردشگران افرادی هستند که یا برای تعویض گذرنامه وارد کشور شده‌اند و یا ورود آنها به ایران مربوط به ترددهای مرزی است که این مسئله نشان میدهد باید در حوزه تامین زیر ساخت های گردشگری و جذب گردشگران خارجی بیش از پیش تلاش کرد.

سلطانی فر در ادامه گفت: این آمارها نگران کننده است و به ما گوشزد می کند که در حوزه گردشگری باید برنامه ریزی های بهتر و دقیق تری انجام دهیم چراکه تاکید دولت و شخص رئیس جمهور بر آن است که موضوع گردشگری باید بیش از پیش تقویت و حمایت شود.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهد در سال 2013 میلادی بیش از یک میلیارد و 200 هزار گردشگر در دنیا به مسافرت رفته اند که گردش مالی این تعداد مسافرت ها بالغ بر 1100 میلیارد دلار است درحالی که با توجه به ظرفیت های بی نظیر گردشگری در کشور اگر تنها یک درصد این گردش مالی را بتوانیم جذب کنیم سالانه رقمی بالغ بر 11 میلیارد دلار نصیب کشور خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز