احمدی‌مقدم:

می‌توانیم تهران را یکی از امن‌ترین پایتخت‌های دنیا بدانیم

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۱۷:۲۸:۰۷
کد خبر: ۲۶۴۹۸۰
می‌توانیم تهران را یکی از امن‌ترین پایتخت‌های دنیا بدانیم
فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه تهران از امن‌ترین پایتخت‌های دنیا است، گفت: «استثنائا در زمینه سرقت، 34 درصد سرقت کل کشور در تهران اتفاق می افتد.»

به گزارش گروه جوان و جامعه برنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم در همایش تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت، افزود: تهران به عنوان پایتخت قطعا از همه جهات حائز اهمیت است، اما با توجه به وجود برخی مشکلات از جمله زلزله‌خیزی این شهر با چالش‌های دیگری در عرصه‌های مختلف مواجه می‌شود. امروز جمعیت آشفته‌ای که در سکونت‌گاه‌های مختلف در سطح شهر به وجود آمده و با نگاه به موضوع مهاجرت درونی در شهر تهران قطعا تهران با مشکلات و معضلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. »

وی ادامه داد:« امروز مهاجرت از جنوب به شمال، براساس روالی که در سال‌های گذشته وجود داشته ادامه دارد، به طوری که شاهد رشد جمعیت در مناطق شمالی تهران هستیم. امروز این مساله به یکی از چالش‌های جدی تبدیل شده و باعث شده مناطق مرکزی محلی برای تشکیل کارگاه‌ها و اقامت مجرمان و در نهایت جرم‌خیزی در این مناطق شود.»

فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد:« هنگامی که منطقه نواب کوبیده می‌شود و به جای آن اتوبان ساخته می‌شود، جمعیت به جای دیگری مهاجرت می‌کند و تمام ساختارهای اجتماعی منطقه از بین می‌رود. این باعث می‌شود که سیاست‌های جمعیتی در تهران تحت تاثیر قرار بگیرد و باعث شود که تهران به دلیل سیاست‌های جمعیتی از معضلات بسیاری رنج ببرد.

احمدی‌مقدم اعتیاد و موادمخدر را از چالش‌های بزرگ پایتخت عنوان کرد و افزود: «امروز نوآوری در عرصه موادمخدر با برگزاری انواع پارتی‌های شبانه از تهران شروع می‌شود و جلوه‌های زشت آن در این شهر پدیدار می‌شود.»

وی با تاکید بر کم بودن حاشیه‌نشینی در تهران گفت: «امروز حاشیه‌های تهران در 100 کیلومتری آن و قیام‌دشت و رباط‌کریم و شهر قدس پدیدار شده است.»

فرمانده نیروی انتظامی درخصوص بحث زمین‌خواری به عنوان یکی دیگر از معضلات کلانشهری مانند تهران گفت:« با توجه به افزایش قیمت‌ها«تصرف زمین‌ها، تغییر کاربری آنها و تصرف کوه‌ها و باغ‌ها» با روند صعودی در حال انجام بود که با عزم مقام معظم رهبری و همکاری شهرداری امروز جلوی این پدیده گرفته شده است. »

احمدی‌مقدم با اشاره به وجود 17 درصد از وسایل نقلیه کشور در تهران اظهارکرد:« البته تعداد وسایل نقلیه در تهران نسبت به گذشته مثلا سال 80 که نزدیک به 35 درصد بود، کاهش یافته، اما وجود این میزان از وسایل نقلیه در شهری مانند تهران باعث شده ترافیک به عنوان یکی از معضلات این شهر بخشی از منابع مالی و انسانی را به خود اختصاص دهد. امروز همه از حضور در تهران ناراحت هستند؛ اما کسی هم نمی‌تواند از تهران خارج شود.»

14 درصد دستگیرشدگان کل کشور در تهران هستند
 
وی آمار سرقت مسلحانه در تهران نسبت به کل کشور را هفت درصد خواند و افزود:« با توجه به آماری که وجود دارد، می‌توانیم تهران را یکی از امن‌ترین پایتخت‌های دنیا بدانیم. امروز درصد قتل نسبت به کل کشور در تهران هفت درصد و میزان پرونده‌های مفاسد اقتصادی 14 درصد و 15 درصد نیز درصد تصادفات تهران نسبت به کل کشور است. این شهر 3.3 کشته‌های کل کشور را به خود اختصاص داده و 14 درصد دستگیرشدگان کل کشور نیز در تهران هستند.»

فرمانده نیروی انتظامی افزود: «جمعیت پلیس تهران 10 درصد جمعیت کل کشور است که در این عرصه نسبت به دیگر سازمان‌ها درخصوص تمرکززدایی جلوتر هستیم و 18 درصد مجموعه نیروی انتظامی در تهران وجود دارد که نسبت پلیس به جمعیت شهر تهران نسبت قابل قبولی است.»

احمدی‌مقدم تاکید کرد: «کم توجهی به توسعه مناطق دوردست یعنی کم‌توجهی به مشکلات تهران، زیرا که مشکلات تهران در خود این شهر حل نمی‌شود. به هیچ عنوان نمی‌توان دستوری عمل کرد. باید دانست که انتقال پایتخت مشکلی را حل نمی‌کند و باید بسترهای مناسب برای راهکار مناسب فراهم شود. »

وی با تاکید بر وجود امنیت در سراسر کشور گفت:« امروز هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد که به لحاظ امنیتی امکان سرمایه‌گذاری در آن وجود نداشته باشد. حتی در سراوان نیز اگر یک سرمایه‌گذار بخواهد سرمایه‌گذاری کند، من تضمین امنیتی برای این سرمایه‌گذار می‌دهم. »

تمرکززدایی از تهران ممکن نیست
فرمانده ناجا ادامه داد: تمرکززدایی از تهران ممکن نیست؛ مگر با استفاده از نیروهای خدادادی و سرمایه‌های انسانی. قطعا باید توسعه متوازن در کل کشور اتفاق بیفتد تا بتوانیم تمرکززدایی از تهران را ممکن کنیم.

احمدی‌مقدم در خاتمه با اشاره به برخی اظهارنظرها نسبت به ساخت تونل، کلانتری و... گفت: نمی‌توانیم به تهران بی‌توجه باشیم. ساخت تونل و کلانتری به گفته برخی موجب ایجاد جاذبه جمعیتی می‌شود. اما نمی‌توانیم با این تفکر نسبت به نیازهای محیط زیستی و رفاهی مردم بی‌تفاوت باشیم.

نظر شما