گفت و گو با با دکتر عیسی کشاورز:

از نمایشگاه مد و مانتو نیاوران تا چهارمین جشنواره مد و لباس فجر

۱۳۹۳/۱۲/۲۲ - ۱۲:۵۴:۵۴
کد خبر: ۲۶۹۲۸۸
از نمایشگاه مد و مانتو نیاوران تا چهارمین جشنواره مد و لباس فجر
اولین نمایشگاه مد و مانتو در سال 1389 با حواشی بسیار آن تا چهارمین جشنواره سوت و کور مد و لباس 1393 بهانه ای شد تا در حاشیه بازدید با دکتر عیسی کشاورز گفتگو بگیریم.

اولین نمایشگاه مد و مانتو در سال 1389 با حواشی بسیار آن تا چهارمین جشنواره سوت و کور مد و لباس 1393 بهانه ای شد تا در حاشیه بازدید با دکتر عیسی کشاورز گفتگو کنیم. 

بی شک اقدامات کشاورز در تولید گفتمان ملی در حوزه مد و لباس در فرهنگسرای نیاوران در سال 89 و رونمایی از نقشه راه مد و لباس کشور در افق 1404، درکنار هم قرار گرفتن چرخه طراحان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان واستقبال بی‌نظیر از این نمایشگاه و درعین حال حواشی و هجمه سنگین به برپایی چنین نمایشگاهی با عنوان مد و مانتو باعث شد که تمام فعالان این حوزه سال 89 را سر اغاز جریان شکل گیری مد و لباس در کشور بدانند .

اولین نمایشگاه مد و مانتو در سال 1389 با حواشی بسیار آن تا چهارمین جشنواره سوت و کور مد و لباس 1393 بهانه ای شد تا در حاشیه بازدید با دکتر عیسی کشاورز گفتگو بگیریم.

از حال و هوای سال 89 و نخسین نمایشگاه مد و مانتو برای ما بگویید ؟
 
اگر چه بعد از پیروی انقلاب شکوهمند اسلامی همواره از دغدغه های فرهنگی از جمله مد و لباس سخن گفته می شد اما هیچ وقت این دغدغه محوری به برنامه محوری تبدیل نشده بود . در حوزه مد و لباس اگر چه گفته می شد که عفاف و حجاب پرچم هویتی انقلاب است اما برنامه ای برای پاسخگویی به انتظارات حاکمیت و انتظارات مردم وجود نداشت . مطالبات جامعه و سوالات نمایندگان مجلس ، از وزیر وقت سبب شد در سال 89 من ماموریت پیداکنم سرپرستی کارگروه مد و لباس که قانون ان از سالهای قبل وجود داشت و مقداری کار دبیرخانه ای هم در این خصوص انجام شده بود ، را همزمان با مدیرکلی آموزش وزارت ارشاد در طی کمتر از یکسال برعهده بگیرم .

چرا از نمایشگاه مد و مانتو و سرپرستی شما به عنوان سرآغار جریان مد و مانتو در کشور یاد می شود ؟

اقدامات قبل از سال هشتاد و نه بیشتر تدافعی و تلاشهای پراکنده و خلاقیتهای فردی برای پاسخ به دغدغه های عمومی جامعه بود اما از سال هشتاد و نه با تدوین یک استراتژی جدید و تدوین نقشه راه مد و لباس کشور در افق 1404 یک برنامه عملیاتی و گفتمان ملی در برنامه فرهنگی کشور شکل گرفت . مهمترین کار ما در این سال تشکیل نشست ملی و تدوین نقشه را کشور بود. ذیصلاح ترین و حرفه ای ترین افراد در این نشست ملی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و برای نخسین بار انرژی ملی در این سال فعال شد. تلفیق نگرش ، بینش ودانش کلان با مطالعه تجربیات جهانی باعث شد که اقدامات سال 89 و استمرار ان برنامه در سالهای بهد باعث شد که اقدامات سال 89 و نمایشگاه مد و مانتو نیاوران مبدا تحولات جدید حوزه مد و لباس تبدیل شود.

این نقشه راه چه بود ؟

یک نقشه راه با استراتژی تهاجمی ، علمی ، هدفمند و روشمند برای تامین دو نیاز ملی یکی نیازهای مد و لباس که همه انتظار دارند و دیگری انتظارات ناشناخته محیط در اینده که هنوز پایش نشده است، تدوین و رو نمایی شد. برای این کار به بهترین ها و دانشمندان نیاز داشتیم تا بتوانیم جلو تر از محیط حرکت کرده باشیم . وارد کردن چنین نگاهی در ان سال و فراگیر کردن گفتمان مد و لباس در قالب یک نقشه راه ، بسیار سخت و پر حاشیه بود .برای همین سال هشتاد و نه مبدا حرکت مد و لباس در ایران در اذهان فعالان این حوزه باقی مانده است .

چطور در این مدت کوتاه این نقشه راه تدوین شد و نسبت این با نمایشگاه مد و مانتو چگونه است ؟

من در ان زمان دانشجو دکتری بودم و عنوان رساله دکتری من طراحی الگوی اسلامی ایرانی مدیریت پوشش بود . مطالعاتی را در این خصوص داشتم و اصلا فکر نمی کردم، مطالعات من بطور اتفاقی با سرپرستی کارگروه مد و لباس گره بخورد. به همین خاطر مطالعات و اشنایی علمی من با این موضوع وبا فعالان این حوزه فرصتهای بی نظیری را خلق کرد .

چرا نمایشگاه مد و مانتو نیاوران به عنوان مبدا مد و لباس کشور شناخته شده است ؟

این نقشه راه در نمایشگاه مد و مانتو نیاوران رونمایی شد و ما نشست ملی را برای عملیاتی کردن در کنار این نمایشگاه آغاز کردیم . برای اولین بار در کشور چرخه مد و لباس از طراح ، تولید کننده ، توزیع کننده ، دانشگاهیان ، علمای حوزه ، مصرف کننده و..... در این نسشت ملی کنار یکدیگر قرار گرفتند. و تمام اثار و ظرفیتهای طراحان و تولیدکنندگان در کنار هم قرار گرفت تا این زمان هیچ نسشت ملی با هدف تولید گفتمان ملی در کشور شکل نگرفته بود . نمایشگاه مد و مانتو واقعیت ها ، ضعف ها و قوت های این حوزه را در کنار یکدیگر قرار داد . در این زمان نقشه راه را به مشورت ملی گذاشتیم و کارگروهای تخصصی تشکیل دادیم و انرژی ملی برای ادامه راه فعال شد.

ویژگی های مهم این نقشه راه بگویید ؟

استراتژی فرایندهای کلان مد و لباس در این نقشه را مشخص شده است . تدوین شاخصه های اسلامی ایرانی ، تاسیس بنیاد ملی مد و لباس ، پارک فرهنگی و فناوری ، برگزاری جشنواره مد و لباس فجر ، تاسیس آموزشگاها و مراکز خصوصی مد و لباس ، تدوین استراتژی فرایند همکاری های صنعت ، دولت دانشگاه در این نقشه راه امده است . طراحی نظام ارزیابی و صدور پروانه ثبت آثار ، استراتژی فرایندهای سرمایه های انسانی ، بازنگری در نظام آموزشی ، استفاده از تجربیات جهانی ، استفاده از فناوری های نوین و در این نقشه جا نمایی شده است.BSC،BET،ABC،ABB،ABM،ICT

از نمایشگاه مد و مانتو نیاوران در سال 89 که این اقدامات انجام شده و این جشنواره ها از ان زمان طراحی شده است تا الان که در این نمایشگاه چهارم فجر قرار داریم چقدر اهداف طراحی شده ، محقق شده و ایا این ادامه همان نقشه راه است یا نه ؟

پاسخ به این سوال تا حدود زیادی سخت است . بدیهی است راهی که در این چند سال رفته ایم به نسبت سالهای گذشته بسیار زیاد و قابل تقدیر است . اعتماد به نفس فعالان این حوزه بیشتر شده است . گفتمان ملی شکل گرفته است . مد و لباس در ادبیات رسمی کشور جا باز کرده است . مردم به مد و لباس توجه بیشتری نشان می دهند . با جا بجایی دولت هم این راه در حال ادامه است و اقدامات انجام شده ذیل نقشه راه ترسیم شده در حال انجام است و را بی بازگشتی در حال انجام است و در واقع برنامه های ما از سال هشتاد و نه تا کنون در حال پیگیری است و من هم بطور جدی با فعالان این حوزه از نزدیک ارتباط کاری دارم و دقیقا این فرایند را پایش می کنم از این نظر موجب امید واری و تشکر از همه فعالان این حوزها خصوصا جناب اقای قبادی را دارم و باید به ادامه و گسترش این حوزه کمک کرد و با مدیران و متولیان امور و برنامه های دولت همکاری و همدلی داشت . اما نگرانی هایی هم قطعا وجود دارد .

چه نگرانی هایی ؟

نباید جشنواره زدگی و نمایش زدگی بر کارها غلبه کند . توجه به سرمایه انسانی و زیرساختهای فناوری نباید مورد غفلت واقع شود . نباید نگاه اجرایی بر نگاه دانش بنیان غلبه پیدا کند . نباید از ذایقه سازی و سلیقه مخاطب دور شد . مد تابع سلیقه و ذایقه مصرف کننده است نه صرفا فرایند تولید. غفلت از تجربیات جهانی و صاحب نظران ممکن است موجب دلزدگی فعالان این حوزه شود . وقت ان رسیده است که نتایج اقدامات کارگروه در زندگی روزمره مردم نمود جدی تری داشته باشد که تا حدود زیادی از ان دور شده ایم . ظرفیت و نگاه دولت تدبیر و امید ظرفیت بزرگی است که باید از ان استفاده بیشتری بشود . اگر فعالان این حوزه از اقدامات و فعالیتهای دولت سرخورده شوند جبران عواقب ان بسیار سنگین خواهد بود .

مهمترین اقدام لازم در حال حاضر چیست؟

حرکت در جهت نقشه راه ذیل عنوان صنعت ، دولت ، دانشگاه می تواند راهگشا باشد . توجه جدی تر و دادن نقشهای محوری تر به اتحادیه کشوری پوشاک و همچنین ایجاد یک شبکه اجتماعی و رسانه ملی . دور شدن از نگاه جشنواره ای و اجرایی و همجنین دور شدن از آزمون و خطای تکراری.

تعامل صنعت ، دولت ، دانشگاه به نظر شما چگونه باید باشد ؟

مد و لباس جزء صنایع فرهنگی و تقریبا جزء چند صنعت اول در ارزش افزده اقتصادی جهان محسوب می شود . مد و لباس به علت ویژگی هایی که از تعریف مد داریم باید یک ارتباط ارگانیک با صنعت دولت و دانشگاه داشته باشد . فعالان این حوزه باید این سه ضلع را همواره در کنار خود داشته باشند .

کدام دانشگاه ما این ظرفیت را دارند ؟

تامین نیازهای دانشی این حوزه و پایش سلیقه مشتری نیازمند مطالعات میدانی و جمع همه دانشمندان و اساتید فرهنگی ، اقتصادی ، صنعتی ،هنری ، رسانه ای و حمایتهای فناوری را دارد دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه آزاد اسلامی بهترین شرایط را برای پیشتازی در این حوزه را دارند. . پیشنهاد می کنم ایده پارک فرهنگی و فناوری مد و لباس در این دو دانشگاه بزرگ و مهم عملیاتی شود .

تعریف مد از نظر شما چیست ؟

مد الگوهای فرهنگی در رفتار اجتماعی هستند که به شکل نو و جدید و به صورت فراگیر در جامعه دیده می شوند و به شکل جمعی هم فهمیده می شوند.

چه کتابی از شما باید در این جشنواره رو نمایی شود ؟

قرار بود کتاب مدیریت ارزش در مد و لباس این جانب در این جشنواره رو نمایی بشود که متاسفانه فرایند چاپ ان به تاخیر افتاد و به جشنواره نرسید انشاالله در نمایشگاه کتاب از ان رو نمایی می کنیم .

سخن پایانی ؟

رسیدن به ارزویی که همیشه گفته ام ، همانطوری که فرش ایرانی شهره آفاق است روزی مد و لباس ایرانی نیز به شهرت جهانی برسد . البته ارزویی سخت و همت بلند ملی را می طلبد . دیگر اینکه اگر نتوانیم زنجیره مد و لباس را در اینده بسیار نزدیک به سر انجام برسانیم باید منتظر عواقب خطرناکی باشیم


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز