بسیج همگانی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی

۱۳۸۹/۱۰/۰۶ - ۱۷:۲۴:۰۰
کد خبر: ۳۰۸۳
بسیج همگانی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی
حمیدرضا حاجی بابایی

پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف حیات فردی و اجتماعی ملت ایران موجب شگرف و روبه تعالی شده است و در تقویم روزشمار این انقلاب شکوهمند به روزهایی برمی‌خوریم که به تنهایی می‌تواند نقطه عطفی در سرنوشت یک کشور و یک ملت باشد. 


روز هفتم دی ماه سال 1358 سالروز صدور فرمان امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به مناسبت تشکیل نهضت سوادآموزی یکی از همین روزهاست. فرمان مبارکی که در آن آحاد ملت اعم از باسوادان و بی‌سوادان برای یاد دادن و یاد گرفتن فراخوانده شدند تا با بسیج همگانی و با روحیه‌ای انقلابی برای ریشه‌کنی جهل و بی‌سوادی بپا خیزند و در بلندمدت علاوه بر مبارزه با بی‌سوادی، فرهنگ و البته را به فرهنگی مستقل و خودکفا مبدل سازند. 

 امروز این افتخار برای همه ملت ایران و دستگاه تعلیم و تربیت کشور به ویژه آموزشیاران و مدیران نهضت سوادآموزی است که توانسته‌اند نرخ باسوادی در کشور از 54% در سال 55 به حدود 90% برسانند و شکاف و فاصله عمیق باسوادی بین زنان و مردان را به حداقل ممکن کاهش دهند و با مهاجرت به نقاط دوردست و مناطق محروم کشور و حضور در مراکز مختلف جمعیتی اعم از شهرهای کلان و روستاها، کارخانه‌ها، پادگان‌‌ها و شهرک‌ها و پا به پای عشایر و طوایف کوچ رو و سنگر به سنگر همراه رزمندگان در ایام دفاع مقدس و با دعوت خانه به خانه، کلاس‌های سوادآموزی را در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، خانه‌های مردم و مدارس آموزش و پرورش تشکیل دهند تا یکی از آرزوهای بلند رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی و همچنین مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، یعنی بسط توسعه عدالت آموزشی تحقق پیدا کند. 

البته امروز در جهت توسعه همه جانبه کشور در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ایفای نقش آحاد مردم در تعیین سرنوشت خویش، دولت جمهوری اسلامی نه تنها فرصت مجدد سوادآموزی را برای بازماندگان از تحصیل فراهم کرده است بلکه با تدبیر و اتخاذ روش‌های متنوع یادگیری همانند آموزش‌های از راه دور، مجازی و دایر کردن کلاس‌های بزرگسالان مسیر ادامه تحصیل آنان را تا مدارج عالی میسور ساخته است. 

نکته مهم‌تر و بسیار قابل توجه آنکه با رهنمودهای عالمانه مقام معظم رهبری و حمایت‌های دولت خدمتگزار از سال تحصیلی جاری 60 هزار روستا در قالب 80 هزار مجتمع آموزشی و پرورشی- ترنم ولایت کار خود را آغاز کردند تا ریشه‌کنی بی‌سوادی با استفاده از این ظرفیت عظیم، سرعت بیشتری به خود گرفته و سوادآموزی زیرساخت‌های اصلی خود را بیشتر بیاید. 

پوشش تحصیلی مطلوب و قابل قبول کودکان لازم‌التعلیم و تلاش در ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش به منظور انسداد مجاری بی سوادی و پایداری دانش از جمله برنامه‌های نظام آموزش و پرورش است. 

امیدواریم با برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی مجدد امکانات و منابع مادی و انسانی و اتخاذ روش‌های روزآمد موثر، همچون نهضت سوادآموزی و مجتمع‌های آموزشی و پرورشی روستایی با عنوان زیبای ترنم ولایت وزارت آموزش و پرورش بتواند با تلاش و همت و همکاری و همراهی تمام علاقمندان اعم از نهادهای اجتماعی و مردم نهاد، معلمان و فرهنگیان به ویژه آموزشیاران سخت‌کوش نهضت سوادآموزی و مدیران خدوم آن سازمان در طول برنامه پنجم معضل بی‌سوادی را به تمام معنا ریشه کن کند و جشن باسوادی عمومی را در کشور برپا نماید. در این راه دعای خیر امام عصر ارواحنا فداه و توفیقات الهی را مسالت می‌نماید.

وزیر آموزش و پرورش

نظر شما