معاون رییس‌جمهور در مراسم تجلیل از فعالان حوزه ازدواج:

توجه به نهاد خانواده از اولویت‌های اصلی دولت است

۱۳۸۹/۰۸/۲۹ - ۲۰:۰۳:۰۰
کد خبر: ۶۸۳۸
توجه به نهاد خانواده از اولویت‌های اصلی دولت است
معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان ملی جوانان گفت: توجه به نهاد خانواده از اولویت‌های اصلی دولت است، چرا که خانواده شکل دهنده اجتماع است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، مهرداد بذرپاش در مراسم تجلیل از فعالان حوزه ازدواج ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر از حضور رییس جمهور برای شرکت در این مراسم صمیمانه تشکر کرد و گفت: ازدواج موضوعی است که بیشتر ما به نوعی با آن درگیر هستیم.


معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه امر مقدس ازدواج از جمله اولویت اصلی برنامه ریزان در کشور است خاطرنشان کرد: متاسفانه برای خادمان و قهرمانان موضوع ازدواج به اندازه ای که برای قهرمانان ورزشی کشور احترام قائل هستیم، ارزش گذاری وجود ندارد. 

بذرپاش خاطرنشان کرد: توجه به نهاد خانواده از اولویت های اصلی دولت است چرا که خانواده شکل دهنده اجتماع است و باید ببینیم نگاه اصلی در ازدواج چگونه است، حتی نگاه سیاسی و اجتماعی هم به یک معنا در این موضوع، فرهنگی است. اگر نگاه در امر مقدس ازدواج فرهنگی باشد اهتمام ها معنا پیدا می کند و دیگر ما تحت تاثیر مفاهیم غربی قرار نمی گیریم و با نگاه فرهنگی می توانیم با همه وجود از آن دفاع کنیم. 

خانواده در ازدواج نقش اساسی دارد
رییس سازمان ملی جوانان با تاکید بر اینکه فعالان ازدواج هر یک در این حوزه راهکاری دارند، اظهار داشت: این گروه متشکل از بخش های دولتی، مردمی و اساتید و صاحب نظران دانشگاهی است که هر کدام در نوع خود در حوزه ازدواج فعال هستند.
 
بذرپاش گفت: راهکار ما تصدی گری نیست زیرا متصدی امر ازدواج فرد و خانواده او است. نقش ما تسهیل گری و ترمیمی است و باید در این تسهیل گری نقش خود را به خوبی ایفا کنیم بنابراین اگر بتوانیم با نگاهی روشن مسائل را به خوبی تحلیل کنیم در این حوزه راه را درست طی کرده ایم. 

نقش فرد، خانواده، نهادهای اجتماعی و حاکمیتی در ازدواج
معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه در امر ازدواج چند جمعیت فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: جمعیت اول در این امر خود فرد است و دومین جمعیت مدنظر ما خانواده یا پدر و مادر فرد است که در ازدواج نقش اساسی دارد و اگر پای خانواده از امر ازدواج کنار رود مشکلات بر ما فائق خواهد شد. 

وی افزود: سومین موضوع نهادهای اجتماعی است یعنی دلسوزان و حرکت کنندگان در این مسیر و چهارمین جمعیت نهادهای حاکمیتی و دولتی است که در این عرصه بسیار تاثیرگذار هستند. 

رییس سازمان ملی جوانان با تاکید بر اینکه ازدواج امری فطری است که به فضل خدا رشد می کند یادآور شد: برخی آمارهای نگران کننده به آن صورت که عنوان می شود نیست و ما در خط قرمز نیستیم. 

وی تاکید کرد: ما همه در حوزه ازدواج تلاش می کنیم تا در به هنگام برگزار شدن و آسان برگزار شدن این امر فطری کمک کنیم و با نگاه آگاهانه به جوانان بیاموزیم طوری انتخاب کنند تا زندگی خود را آگاهانه انتخاب کنند تا ازدواج آنها پایدار باشد تا خدای نکرده به جدایی و طلاق های عاطفی ختم نشود. 

ترویج و فرهنگ‌سازی
بذرپاش با اشاره به اینکه فعالان ازدواج در دو میدان حرکت می کنند خاطرنشان کرد: نخستین میدان حرکتی زحمتکشان در این حوزه میدان ترویج و فرهنگسازی برای امر مهم ازدواج است. ما باید جامعه را نسبت به این امر مهم حساس کنیم تا خانواده ها دریابند ازدواج از اولویت های اصلی شان است که در این میدان همه دستگاه های فرهنگی موثر خواهند بود. 

وی افزود: دومین میدان حرکتی ما میدان نظام و دستگاه های اجرایی است. 

معاون رییس جمهور با اشاره به ارائه تسهیلات از سوی دولت، دانشگاه ها، نهاد رهبری در دانشگاه ها و کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: براساس آمار رسمی سالانه یک میلیون واقعه ازدواج در کشور ثبت می شود و با وام 5 میلیون تومانی 5 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی در این امر مقدس درگیر می شود که این امر نشان دهنده اهتمام دولت در حوزه ازدواج است. 

بذرپاش محور دیگر مورد توافق فعالان حوزه ازدواج را انسجام نظام مند فعالان و خیرین امر ازدواج دانست و گفت: تجربه نشان می دهد هرجا خیرین وارد شده اند آن حرکت ماندگارتر  و دارای برکت بیشتری است.

وی با اشاره به تشکیل بنیاد ملی ازدواج خاطرنشان کرد: این بنیاد با هدف سامان دادن فعالان و فعالیت حوزه ازدواج جوانان به همت وزارت کشور شکل گرفت که بسیار قابل تقدیر است. 

برگزاری همایش‌ها برای درگیر ساختن جامعه دانشگاهی در امر ازدواج
بذرپاش درگیر ساختن جامعه دانشگاهی را در امر ازدواج با برگزاری همایش ها و کنفرانس ها از موارد دیگر مهم در ستاد ازدواج دانست و  بر ضرورت درگیر ساختن جامعه رسانه ای به این امر مقدس تاکید کرد. 

وی با اشاره به تلاش غرب برای تغییر سبک زندگی جوانان و خانواده ها از شبکه های مانند فارسی وان انتقاد کرد و اظهار داشت: آنها دلشان برای ما نسوخته  است و دستور کار اصلی آنها تغییر سبک زندگی جوانان است، ما نباید مبهوت غرب و شرق شویم. یک جوان ایرانی نه باید به غرب شباهت داشته باشد نه به شرق بلکه باید هویت مستقل داشته باشد. 

مهم‌ترین اقدامات سازمان ملی جوانان 
رییس سازمان ملی جوانان در ادامه اقدامات سازمان ملی جوانان را در حوزه ازدواج این گونه عنوان کرد: برگزاری طرح ازدواج آسان در سال 87، طرح آموزش های فرهنگی قبل از ازدواج در سال 88 و طرح مهریه 14 سکه در سال 89 در دستور کار ما قرار داشت که طرح مهریه 14 سکه در سال جاری با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

وی با اشاره به مسأله طلاق خاطرنشان کرد: رقم طلاق با رقم ازدواج قابل مقایسه نیست ولی همین رقم کم هم برای ما زیاد است و امیدوارم به روزی برسیم که هیچ ازدواجی منجر به طلاق نشود.


رییس سازمان ملی جوانان در پایان از اقدامات بسیار خوب صورت گرفته در کمیته امداد، نهاد نمایندگی، ستاد ائمه جمعه، وزارت کشور،سازمان بهزیستی، سازمان صدا و سیما و استانداری های سراسر کشور به ویژه استانداران استان های یزد، گلستان و خوزستان صمیمانه تشکرکرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز