رییس سازمان حج و زیارت كشور:

عربستان، ایرانی‌ها را با فرهنگ‌ترین زائران می‌داند

۱۳۹۰/۰۶/۱۶ - ۱۳:۴۲:۰۸
کد خبر: ۷۵۰۸۴
عربستان، ایرانی‌ها را با فرهنگ‌ترین زائران می‌داند
رییس سازمان حج و زیارت كشور گفت: وزیر حج عربستان سعودی در دیدارهای متعددبیان كرده كه ایرانیان منظم‌ترین، كم‌آزارترین و بافرهنگ‌ترین زائرانی هستندكه در حج شركت می‌کنند.
به گزارش سرویس اجتماعی برنا، علی لیالی در مراسم افتتاح ساختمان حج و زیارت استان قزوین كه در سالن اجتماعات اداره كل راه و ترابری قزوین برگزار شد، بیان كرد: از موهبت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم ایران، جاری كردن فرهنگ زیارت و حج در بین آحاد جامعه است.

وی ادامه داد: آخرین آماری كه در سال 57 داریم تعداد حاجیان در حج حدود 5 هزار و 500 نفر بوده است كه امروز اگر شرایط عربستان سعودی اجازه دهد و امكان اعزام متقاضیان حج را داشته باشیم بیش از دو تا سه میلیون نفر از مردم كشورمان آمادگی اعزام به حج را دارند و این تحول، موهبت انقلاب اسلامی است.

رییس سازمان حج و زیارت كشور با اشاره به جایگاه ساختاری حج در نظام جمهوری اسلامی اضافه كرد: از دیگر مواهب انقلاب و نظام به حج و زیارت، تعیین جایگاه و مرتبه این بخش از نیاز مردم است به طوری كه ایران تنها كشوری است كه حاكمیت و نظام برای ساماندهی به موضوع زیارت و حج مردم، ساختاری اینگونه تعریف كرده كه سطح ساختار اداره حج در مقایسه با دیگر بخش‌های نظام سطحی قوی‌تر است. 

نظام جمهوری اسلامی بیشترین توجه را به موضوع حج دارد
وی عنوان كرد: عالی‌ترین مقام نظام، مقام عظمای ولایت برای موضوع حج، نماینده‌ای را تعیین می‌كند تا با یك واسطه دیدگاه‌ها و انتظارات رهبری در حوزه حج دنبال شود و همچنین ریاست شورای عالی حج بر عهده رئیس جمهور است و هشت وزیر و چند رئیس سازمان عضو این شورا هستند تا مسائل حج در این سطح پردازش شده و مورد بحث قرار گیرد و چارچوب آن تدوین شود.

لیالی یادآور شد: امورات حج در حوزه ریزتر در قالب وزارت فرهنگ و ارشاد در سطح جدی‌تر پردازش می‌شود و همه آماده‌سازی‌ها در یك سازمان مستقل به نام سازمان حج و زیارت به مرحله اجرا درمی‌آید و این سازمان تنها نهاد مجری اهداف نظام در حوزه حج است و چنین ساختاری را در هیچ كشور اسلامی نداریم به طوری كه در عربستان سعودی به عنوان میزبان زائران، ساختار مدیریت و پرداختن به مسئله حج در قالب یك وزارتخانه است.

وی تأكید كرد: این موضوع نشان می‌دهد نظام چه توجه ویژه‌ای به موضوع حج و زیارت دارد كه این توجه نیز با استدلال است كه به دلیل جایگاه، تأثیرگذاری و بازده حج است.

ایران موفق‌ترین كشور در عملیات سنگین حج
رئیس سازمان حج و زیارت كشور با اشاره به بازدهی ساختار حج در كشور توضیح داد: ما به عنوان موفق‌ترین كشور در عملیات سنگین حج هر ساله نمره عالی می‌گیریم به طوری كه در دیدارهای متعدد با وزیر حج عربستان سعودی، ایشان می‌گفت ایرانیان بهترین، منظم‌ترین، كم‌آزارترین و با فرهنگ‌ترین زائرانی هستند كه در حج شركت می‌كنند و این فرد اهل تعارف و اضافه‌گویی با ما نیست زیرا دلیلی برای تعریف وجود ندارد و این موضوع بازده ساختار موجود است.

وی تصریح كرد: در سال جاری با وجود همه مشكلات در منطقه و خیزش بزرگ اسلامی، بالاترین رتبه را در تعداد زائران عمره در عملیات عمره گذشته بین كشورهای اسلامی داشتیم و این برای ما در صحنه بین‌المللی نشانه قوت نظام و اقتصاد، تأمین منابع مالی آحاد جامعه، امنیت بالای نظام، مدیریت سنگین نظام و اعتقاد مردم این دیار به اسلام و احكام دینی است.

لیالی یادآور شد: در حج گذشته 103 هزار ایرانی داشتیم كه خدمات به آنها ارائه شد و طرح نظام ترددی را طراحی كردیم كه این تعداد زائر به صورت پراكنده در نقاط مختلف مكه بودند كه ظرف 6.5 ساعت به سرزمین عرفات منتقل شدند و این یك كار استثنایی بود كه به ساختار و جایگاه مدیریت این عملیات بازمی‌گردد. 

مشاركت 50 هزار نفر از مردم با حج و زیارت
وی با اشاره به پایین بودن پرسنل حج و زیارت توضیح داد: سازمان حج و زیارت دارای 700 نفر پرسنل در كل كشور است كه عملیات سنگین رفت و برگشت و خدمات‌رسانی برای 97 هزار حاجی در سال جاری، 800 هزار زائر عمره، یك میلیون و 500 هزار زائر عتبات عالیات و 600 هزار زائر سوریه را دارد كه این با توان 700 نفر پرسنل ممكن نیست.

رئیس سازمان حج و زیارت كشور خاطر نشان كرد: بنابراین ما دست نیاز به سوی آحاد جامعه دراز كرده و هر سال در عملیات حج و عمره نزدیك 50 هزار نفر از اقشار مختلف جامعه به این سفرهای زیارتی رفته و به مردم خدمت كرده و یازمی‌گردنند كه بهترین‌های افراد در این جمعیت هستند و گزینش این 50 هزار نفر كار سختی است.
وی عنوان كرد: با حضور جمعیت مومن، هدایت مقام معظم رهبری و دلسوزی دولتمردان شاهد اداره موفق حج و زیارت در بین كشورهای اسلامی هستیم البته این به معنای رسیدن به انتهای انجام وظیفه نیست چراكه شأن مردم ما بالاتر است.

لیالی اعتماد مردم به سازمان حج و زیارت را سرمایه این سازمان دانست و گفت: مردم ما دین‌مدار هستند و تنها نهادی كه مردم تمام عیار به او اعتماد دارند و عزیزان خود را به این نهاد می‌سپارند، سازمان حج و زیارت است كه امیدواریم این سرمایه را حفظ كنیم. 

كمترین اعتراض از سوی زائران قزوینی است
وی با تقدیر از مدیر حج و زیارت استان اعلام كرد: كمترین خواست، اعتراض و فشار را ما از مدیران و زائران استان قزوین داشتیم كه این حكایت از فرهنگ و بخشش بالای مردم این استان قزوین است.

رییس سازمان حج و زیارت كشور ادامه داد: در سال 88 به دلیل آنفلوآنزا 36 هزار زائر بالای 65 سال توفیق تشرف نیافتند و همه در سال 89 مشرف شدند كه ضریب سنی بالا در این سال استثنا بود كه این زائران نیاز به مراقبت و خدمت بیشتری داشتند كه همكاران من در تمامی سطوح با ادب تمام و كار شبانه‌روزی از خود سابقه خوب و خدمت‌رسانی معقول به یادگار گذاشتند. 

ریشه شكل‌گیری خیرش اسلامی در كنگره‌های حج بود
لیالی در ادامه با اشاره به خیزش‌های اسلامی در منطقه اظهار كرد: همه ما می‌دانیم كه حسنی مبارك 30 سال در مصر حكومت كرد و یكی از دلایلی كه باعث شد كه از دل حكومتی امنیتی و لائیك خیزش بزرگ اسلامی برخیزد این بود كه انقلاب اسلامی در دل مردم مصر امید ایجاد كرد و حضور مسلمانان كشور مصر در حج و ارتباطی كه زائران ایران با این زائران گرفته و واقعیت‌های بیرون از مرزهای مصر را برای آنها منعكس می‌كردند موجب این امر شد و سال‌ها گذشت و مردم مصر احساس كردند باید علیه حكومت دیكتاتور و لایئك برخیزند و انقلاب اسلامی را در آنجا دنبال كنند.

لیالی اضافه كرد: آن روز كه شعارهای این كشورها اسلامی نبود، رهبری با اطمینان اعلام كردند خیزش اسلامی است و اگر منتهی به انقلاب شود انقلابی كه رخ می‌دهد انقلاب اسلامی است و ریشه شكل‌گیری این انقلاب در كنگره‌های حج بود.

وی تصریح كرد: احساس می‌كنیم در سال جاری در حج، یك شرایط تأثیر گرفته از مسائل منطقه داشته باشیم اما حجاج ما امسال عزتمندانه‌تر حضور می‌یابند زیرا نتیجه ایستادگی مردم ایران امروز تأثیر خود را در سایر بلاد اسلامی گذاشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت كشور عنوان كرد: مسئولان كشور میزبان نیز چه بخواهند چه نخواهند از بین زائران مصری، یمنی، بحرینی، تونسی و لبنانی قطع یقین بخش عمده كسانی هستند كه این خیزش را اداره و مدیریت كردند و امیدواریم حج امسال به نقطه‌‌ای برسد كه امام نوید دادند كه حج باید محل بیان مشكلات مسلمانان و هجمه به استكبار و طاغوت باشد.

وی با اشاره به توجه كاركنان حج و زیارت در حفظ حرمت زائران تأكید كرد: امیدواریم در كسوت خدمت‌گذاری به زائران هرگز سستی و كم‌توجهی در ما عارض نشود و زائران ما دارای روحیات مختلفی هستند و اگر سیلی به گوش ما بزنند آن دست را می‌بوسیم زیرا آن سیلی موهبت الهی است زیرا زائر ممكن است از مسائل مختلفی در رنج باشد و بهترین جایی كه می‌تواند رنج خود را آرام بخشد سنگینی این رنج بر روی دوش من و همكارانم گذارد و همه می‌كوشیم ناراحتی برای زائران پیش نیاید.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز